Nu lanserar vi en ny sökfunktion. En sökfunktion som visar upp sökresultat samtidigt som man skriver in ett ord. Innehållet hämtas från hela sajten men kategoriseras under olika rubriker som t ex forumtrådar, blogginlägg, artiklar. Vi kallar denna sökfunktion för Preliminärt sökresultat.

Tanken med den nya sökfunktionen är att vi ska få en bättre överblick än när allt bara presenteras i relevansordning (såsom det görs på Google). Förhoppningsvis så upptäcker vi nya delar av sajten som vi tidigare kanske inte visste om att det fanns.

Vi börjar med att presentera sökresultatet under 13 rubriker:

1. Nyheter
2. Forumtrådar
3. Artiklar
4. Blogginlägg
5. Fråga experten
6. Quiz
7. Länkguiden
8. Svarta listan
9. Medlemmar
10. Guider
11. Husmodeller
12. Hustillverkare
13. Sidor

När vi använt den nya sökfunktionen en vecka eller två så utvärderar om vi eventuellt kan slå ihop några rubriker för att antalet sökresultat inte ska upplevas som "för många".

Passar på att berätta lite om bakgrunden till arbetet. Vi har under längre tid haft ett preliminärt sökresultat med på vår önskelista och vi har avundsjukt sneglat på hur Prisjakt och Sweclockers jobbat med sina sökfunktioner men nu vår fd medarbetare Flommy erbjöd sig att göra grundarbetet åt oss så nappade vi naturligtvis på det. Flommys examensarbete (Flommy heter egentligen Fredrik Karlsson) på LTH handlade just om sökfunktioner. På det API som Flommy levererat har vi sedan byggt ett preliminärt sökresultat och ett traditionellt sökresultat.

På datorn presenteras det preliminära sökresultatet i tre kolumner medan det i mobilen (av utrymmesskäl) bara presenteras i en kolumn.

Om man hellre föredrar det traditionella utseendet på sökresultatet så klickar man bara på sökknappen (eller trycker på retur-knappen).

Nytt på sökresultatsidan är att man numera ser "metadata" som tidigare efterfrågats av våra besökare. T ex "7 mars 2016 - 61 inlägg - 11 författare - 6 bilder". Vi är så klart särskilt stolta över att även kunna presentera hur många bilder en forumtråd innehåller, något som Google inte gör.

Ytterligare en finess som vi lagt till är att man också kan sortera sökresultatet i datumordning. Standard är dock att vi sorterar efter relevans.

Just nu jobbar vi vidare med den traditionella sökresultatsidan och hoppas även kunna visa upp bilder på den sidan inom några få dagar.

Testa gärna den nya sökfunktionen och berätta vad ni tycker!
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack Per, Aaron, Christian och Flommy för ett bra jobb med sökfunktionen. För mig är den ett jättelyft. (y)
 
harry73
Jag tycker om den, får bara lära mig att inte längre använda forumsök :)
 
Bra jobbat. Har bara kollat lite, men det verkat bra och är snabbt.
 
Nu har vi lagt till så att man även ser bilder i sökresultatet på sökresultatsidan. Så här ser det ut:

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har valt att inte lägga till bilder i det preliminära sökresultatet eftersom det skulle göra visningen av det preliminära sökresultatet långsammare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag försöker söka på "bygga bod" (utan citattecken) men får nästan bara resultat med där "bygga" och "bord". Jag är inte intresserad av bord. :(
 
Söker jag på endast bod får jag fler resultat, men också spretigare. Dessutom får jag resultat på "bok". Såhär tokig tycker jag inte sökfunktionen var tidigare! Är nåt knas?
 
Ja, något är knas. Sökfunktionen har blivit både snabbare och mer överskådlig men samtidigt sämre (mindre relevant). Än så länge är det bara du, jag och Marlén som kommenterat det.

Jag upptäckte det när jag sökte på ordet "humor" och fick upp träffar på ordet "hus" och Marlen upptäckte det när hon sökte på "Kakel på osb" och fick sämre sökresultat än när hon googlade det.
 
Redigerat:
Gott att ni vet att det är knas iaf! Bra jobbat med sökresultatet! Blir bra när det funkar ordentligt!
 
Mikael_L
Upptäckte denna tråd först idag.
(tack för lyftet! :))

Bara testat som hastigast, men nu måste jag börja söka med andra sökfunktionen för att utvärdera. (Jag har nästan uteslutande använt "forumsök" tidigare)
Men det såg lovande ut.
 
Vi vet att något är knas men vi har inte bestämt något än. På ytan ser allt frid och fröjd ut men när man granskar resultatet (jämför sökresultaten) så ser det inte lika bra ut längre. Bra om vi får input från fler.
 
Eftersom vi inte var nöjda med relevansen i vår egna sökfunktion så har vi nu rullat tillbaka den Googlebaserade sökfunktionen. Sökfunktionen är nu bättre än tidigare men kommer att få några utseendemässiga förbättringar i övermorgon vilket gör den ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.