Vi ska växla av en bärande vägg i vår trävilla. Kommunen vill bland annat ha en kontrollplan. Är det någon som har ett exempel på vilka åtgärder/referens som ska ingå för detta ingrepp?

/Björn
 
Utan att uppmana till oegentligheter tycker jag att du ska reflektera över möjligheten att sköta detta utan inblandning från kommunen.

Men, om du ändå ska kontakta konstruktör osv så kanske du har alla dyra papper tillgängliga som du behöver, dvs konstruktionsritningar.

Det finns fler exempel på kontrollplaner om du googlar lite:

http://www.vansbro.se/sites/default/files/kontrollplan_enkel.pdf

Detta saxat från en BRF's anvisning till sina medlemmar är nog också relevant:

Tillsammans med ansökningsblanketten krävs en konstruktionsritning gjord av en
konstruktör/statiker, förslag till kontrollplan och en namngiven kontrollansvarig (KA).
Ansökan ska även innehålla en planritning, eventuell teknisk beskrivning,
hållfasthetsberäkning (brukar ofta framgå av konstruktionsritningen) och ett utlåtande av en
konstruktör att väggen och huset klarar av belastningen vid och efter håltagningen.
 
Redigerat:
Är i samma situation. Googlar mig tokig och ser ett otal exempel på kontrollplaner på allt annat än just avväxling av bärande vägg. Hur gick det för dig till slut? Just vilka punkter som ska tas upp i kontrollplanen är det jag också behöver. Konstruktionsritningar gör jag själv samt har ett utlåtande från en byggkonsult hur avväxlingen ska utföras.
 
Det blev till slut konstruktion/hållfasthet enligt EKS, eurokod och placering/måttsättning/utförande enligt konstruktionsplan.
 
HeloBE skrev:
Det blev till slut konstruktion/hållfasthet enligt EKS, eurokod och placering/måttsättning/utförande enligt konstruktionsplan.
Jag förstår, tack! Jag tänkte mer på vilka punkter som ni tog upp i kontrollplanen?
 
7ender
Jag tog in en konstruktör/KA för avväxling av bärande vägg. Hans kontrollplan såg i utdrag ut såhär:

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontrollpunkter:

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ed ed och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket ricnym för att du delade med dig! Jag lägger upp min kontrollplan här också när jag gjort den!
 
  • Gilla
therese regner och 1 till
  • Laddar…
R Rajjor skrev:
Tack så mycket ricnym för att du delade med dig! Jag lägger upp min kontrollplan här också när jag gjort den!
Hej!
Blev det någon kontrollplan? Har samma jobb på gång nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.