Hej,

Här kommer en fiber modem/router placerings fråga.

Vi kommer snart få fiber till huset.
Fibern kommer in på nedre plan i vår Gillestuga, på samma ställe som inkommande telefonledning.

Jag kommer att använda de gamla VP-rören från telefonledningarna till att dra vidare nätverkskabel i istället. Men där fibern kommer in vill jag inte placera routern! Den vill jag ha mera centralt i huset för bästa WiFi täckning, ca: 5m från inkommande fiber (i samma rum fast motsatt sida, placerad under en trappa) Routern är en Asus rt-68 ac.

Så där fibern kommer in kan jag dra vidare nätverkskablarna, men jag vill inte ha min router där.
Hur löser jag detta på bästa sätt?

Mvh Vespa
 
Du kommer få en fiberconverter där fibern kommer in. Från den är det bara att dra nätverkskabel till platsen där du vill ha routern.

Alternativt be dem gå vidare med fibern och sätta fiberconverter och router på samma ställe.
 
toolman77 skrev:
Du kommer få en fiberconverter där fibern kommer in. Från den är det bara att dra nätverkskabel till platsen där du vill ha routern.
Så långt är jag med, men då får jag "gå tillbaka" samma väg med en till nätverkskabel till en switch som fördelar vidare in i gamla telefonledningsrören.

Kan jag från fiberconvertern dra en kabel till routern. Och en annan från fiberconvertern till en switch och sen dra vidare i VP-rören?
 
Ska du göra så får du nog gå från fiberkonverter -> switch-> router. De flesta fiberkonverters har bara en aktiv utgång vad jag vet (det har vi i alla fall).
Fast du tappar ju all funktionalitet med routern förutom det trådlösa om du gör så.
 
Det bästa du kan göra i mitt tycke är att separera funktionerna för router/switch/accesspunkt. Asusen verkar vara en allt-i-ett. Vill du kan du nog konfigurera asusen till att bara vara accesspunkt för att slippa köpa allt nytt.

Själv har jag en Ubiquiti Edgerouter Lite som router, en Ubiquiti Unifi AC Lite som accesspunkt, samt en Netgear GS728 switch, och är mycket nöjd. Med separerade funktioner får du mycket större frihet med placering.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Du borde absolut kunna koppla fiberconverter-router-switch. Kolla bara att både switch och router har gigabitportar efterom allt som sitter på switchen kommer dela en port i routern. Beroende på hur det går att konfigurera portarna kan du behöva en korsad tp kabel.
 
Tack för era svar. Bifogar en bild över hur jag "vill" ha det.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande tele plockas bort och används för nätverkskablage till övervåning.
Converter placeras vid inkommande fiber, likaså en switch eller patch panel.
Router placeras i trappan (kan dölja denna lätt då trappan där går nedåt)

Från converter dras en patch kabel till router.
Från router dras 1 kabel till IPTV, och 2 kablar till övervåning via telejack.

Eller blir det kanske enklare att sätta routern vid convertern och sätta en accesspunkt i trappan?

Huset har betongvalv och väggar.
 
Kolla så routern klarar vidarebefodra IPTV. Har för mig att inte alla kan det utan IPTV brukar man koppla på ett särskilt uttag på konvertern.

Finns ju möjligheten att köra via elnätet också. Inte säkert det fungerar men kan vara värt att testa.
 
Har du redan routern du kan kolla din wifi täckning med cloudcheck Appen, ladda ned Asus Router app när du ändå håller på trevlig liten sak..

Med sådan väggar krävs det rätt placering av routern och kanske flera det är bara att testa i ett trähus så täcker den routern hela huset nästan var man än placerar den...

Man kan lösa saken med VLAN, finns ju små "billiga" switchar idag, alltså köra både Internet och IPTV på samma kabel.

Tex Netgear ProSafe Plus GS105E, kostar väl ca 300kr..

Routern klarar IPTV men man måste ju ha rätt inställningar...

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Asus router appen nedladdad! Den var ju trevlig :)
Skall kontrollera bästa möjliga täckning när jag väl fått fibern installerad om ca ~2månader.
Tack för er hjälp så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.