Hej, om man har köpt en vara mot faktura, varan blir transportskadad under resans gång, detta upptäcks vid mottagande av godset, och skadan anmäls till fraktbolaget som ska ta upp det med sin skadereglerare, måste man då ändå betala fakturan för godset trots att man då får en försening av leveransen så att säga?
Godset går inte att använda utan man måste helt enkelt få en ny vara.

Tack på förhand, hoppas att jag la detta i rätt forumsdel nu. :surprised:
 
kontakta stället du köpt godset på och förklara vad som hänt och säg att du avser vänta med betalning tills ersättningsprodukt anlänt.
 
hsd
Ja, oftast är det så.
Sen när transportören är klar med sitt kan Du få ny vara eller kontantersättning.
Ta kontakt med säljföretaget å prata med deras kundtjänst, en del kan ta tvisten med transportören och direkt sända ersättningsvara
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
Jag är absolut inte säker på detta, men gissar att det hänger ihop med de finstilta leveransvillkoren. Se till exempel den här länken: http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002558/bil11.pdf

Om leverantörens ansvar upphör när fraktbolaget tar hand om godset så måste du betala, för leverantören har ju då inte gjort något fel. Men om leverantören har ansvaret ända tills du har tagit emot godset, då behöver du inte betala innan du fått en felfri vara i din hand.
 
peternicklas
Är varan så dålig att den inte kan användas så hade jag inte tagit emot varan. Det kan då inte heller fakturera dig för något som du inte har tagit emot.
 
Förtydligande, varan är köpt mot Payson Faktura-tjänst.
Det borde då vara deras avtal som gäller, dvs varan skall betalas och en ersättningsvara får skickas ut inom en viss tid efter mottagande av trasig vara.
 
hsd
Ja.
Men kontakta säljföretaget
 
Enligt konsumentköplagen får du hålla inne så mycket av betalningen som är rimligt för att avhjälpa felet. Om varan är helt obrukbar så är ju det samma sak som att inte betala någonting alls. Inga avtal eller leveransvillkor kan någonsin avtala bort den lagstadgade rättigheten så finurliga avtalstexter är helt irrelevanta.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Njaa..

Ofta så specificeras leveransvillkor som ngt. i stil med "fritt vårt lager". Den formuleringen döljer sig i många fall bakom hänvisning till olika standard leveransvillkor.

Det betyder att leverantören enl. avtal har fullgjort sin leverans när den står på deras utgående lastbrygga. Sedan har du ofta köpt även transporten via leverantören, men där är de formellt oftast bara en förmedlare mellan dig och transportföretaget. Det är alltså du som kund som ansvarar för varan när den transporteras.

Transportföretaget skyddar dig genom sina försäkringar (som de avtalsmässigt är skyldiga att hålla sig med).

Men formellt innebär det här att du som kund kan vara skyldig att betala varan, och sedan blir omleverans en annan affär.

men detta är då den formella gången, i praktiken brukar de flesta seriösa E-handels företag lösa sådant smidigt.
 
hempularen skrev:
Njaa..

Ofta så specificeras leveransvillkor som ngt. i stil med "fritt vårt lager". Den formuleringen döljer sig i många fall bakom hänvisning till olika standard leveransvillkor.

Det betyder att leverantören enl. avtal har fullgjort sin leverans när den står på deras utgående lastbrygga. Sedan har du ofta köpt även transporten via leverantören, men där är de formellt oftast bara en förmedlare mellan dig och transportföretaget. Det är alltså du som kund som ansvarar för varan när den transporteras.

Transportföretaget skyddar dig genom sina försäkringar (som de avtalsmässigt är skyldiga att hålla sig med).

Men formellt innebär det här att du som kund kan vara skyldig att betala varan, och sedan blir omleverans en annan affär.

men detta är då den formella gången, i praktiken brukar de flesta seriösa E-handels företag lösa sådant smidigt.
Kunden kan ju omöjligt ansvara för en vara man inte tagit emot. Innan kunden har tagit emot godset så är det ju fortfarande "ägt" av försäljaren/leverantören tills en frakthandling är påskriven. Affären görs ju alltid mellan kund och försäljare, sen om en frakt ingår i priset så är det ju säljarens ansvar att se till att det levereras till kunden. Om då varan går sönder på vägen så kan ju inte kunden ansvara för att den kommer fram hel, det är ju transportbolagets ansvar, som säljaren har ett avtal med i sin tur.
 
Om vi förenklar fallet till så här.

Du köper en produkt av en leverantör, och du har 14 dagar på dig att betala räkningen. Leverantören överlämnar en felfri produkt till transportören och transportören kör i diket så att produkten förstörs. Det tar en månad att tillverka en ny produkt, måste du ändå betala räkningen inom 14 dagar?

Jag anser att det är solklart att det är transportören som ska bekosta den nya ersättningsprodukten, men jag är osäker på vad som gäller med räkningen. Leverantören har ju inte gjort något fel, så varför ska han inte få betalt inom 14 dagar som var avtalat från början? Eller räknas det som 14 dagar från det att du fått produkten i din hand oavsett hur lång leveranstiden har varit?
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
Laggeman skrev:
Kunden kan ju omöjligt ansvara för en vara man inte tagit emot. Innan kunden har tagit emot godset så är det ju fortfarande "ägt" av försäljaren/leverantören tills en frakthandling är påskriven. Affären görs ju alltid mellan kund och försäljare, sen om en frakt ingår i priset så är det ju säljarens ansvar att se till att det levereras till kunden. Om då varan går sönder på vägen så kan ju inte kunden ansvara för att den kommer fram hel, det är ju transportbolagets ansvar, som säljaren har ett avtal med i sin tur.
Som sagt enl. de vanligaste leveransvillkoren så slutar leverantörens ansvar när varan stå på deras utgående lastkaj. Oavsett om transport ingår eller ej i priset. Jag är ingen expert på det här, det kan säkert finnas varianter.

I praktiken spelade oftast ingen roll eftersom transportören via sin försäkring är ansvarig för vad som händer under transporten. men vid en tvist (typ transp. firman nekar till skada) så är det en tvist mellan dig som köpare och transportfirman, leverantören har inte med saken att göra, annat än att om transp. nekar till att ha skadat varan, så kan den ha varit felaktig redan på lastbryggan och då blir det leverantörens problem.
 
jag får kanske ändra mig. Jag har nu försökt hitta leveransvillkor hos ett par stora e- butiker. Och jag hittar ingen legal information där. Utan bara uppg. om lev. tid, och ev. om kostnader. jag vet att jag så hänvisning till standardvillkor med betydelse "fritt lager" för ett par år sedan när jag hade anledning att intressera mig för det.

I så fall om det saknas referens till leveransvillkor, så måste rimligen även transportjänsten vara en del av leveransen, och därmed ansvar för butiken.
 
MultiMan
hempularen skrev:
Som sagt enl. de vanligaste leveransvillkoren så slutar leverantörens ansvar när varan stå på deras utgående lastkaj. Oavsett om transport ingår eller ej i priset. Jag är ingen expert på det här, det kan säkert finnas varianter.

I praktiken spelade oftast ingen roll eftersom transportören via sin försäkring är ansvarig för vad som händer under transporten. men vid en tvist (typ transp. firman nekar till skada) så är det en tvist mellan dig som köpare och transportfirman, leverantören har inte med saken att göra, annat än att om transp. nekar till att ha skadat varan, så kan den ha varit felaktig redan på lastbryggan och då blir det leverantörens problem.
Är inte detta ett konsumentforum? En konsument som handlar en produkt blir inte betalningsskyldig förrän varan levererats, det är reglerat i konsumentköplagen. Det har ingen betydelse vem på vägen som är ansvarig. Det är fortfarande den som konsumenten slutit ett avtal med, dvs säljaren, som ansvarar för varan tills att konsumenten fått den sig tillhanda. Har säljaren sålt varan med leverans direkt till kund (alltså inklusive frakt) så är avtalet inte fullgånget förrän så skett, och kunden inte heller betalningsskyldig. Blir lite förvånad över att du är osäker på detta.

"Varan är avlämnad när den tagits om hand av dig som köpare. Om varan ska hämtas hos säljaren är den avlämnad när den överlämnats till dig. Om säljaren transporterar varan till dig är den levererad när du tar hand om den."

"Säljaren bär risken för varan till dess att den faktiskt avlämnats till dig som köpare, även om säljaren anlitat ett transportföretag för att avlämna varan till dig."

"När varan har avlämnats till dig måste du betala den även om den förstörs, kommer bort, försämras eller minskas, om det inte beror på säljaren, till exempel genom att varan förpackats felaktigt och förstörts."

"Om du och säljaren inte har kommit överens om annat, ska du betala när säljaren kräver det men inte förrän varan levereras till dig. Har du fått kredit ska du följa uppgjord betalningsplan."
 
Nej, det är inte en tvist mellan köparen och transportfirman. Det är en tvist mellan transportfirman och den som har avtalet med transportfirman, vilken sällan är konsumenten, till skillnad från B2B då det ofta är mottagaren.

Been there, done that. Jag försökte på alla sätt och vis få en transportfirma att ersätta mig direkt, då det var en svensk transportfirma som sabbat mitt gods i sverige, som skickats från tyskland. Men det var stört omöjligt. Det slutade med att konsument europa tog den tyska leverantören i örat som då skickade mig en sprillans ny vara. Hur det gick med korrigeringen mellan det svenska transportbolaget, ev. övriga inblandade transportbolag, och den tyska leverantören, har jag ingen aning om. Men den svenska leverantören nekade på inget vis något ansvar så där fanns inget problem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.