HEJ!

Våra grannar överklagade vårt bygglov till Länsstyrelsen förra året. Efter tre månader kom Länsstyrelsen med ett besked att deras överklagan avslogs. Vår tillbyggnad på höjden följer detaljplan och det är inga konstigheter. Nu har de överklagat bygglovet till nästa instans, Miljödomstolen. De har tagit in en arkitekt och ritat skuggvinklar. De har med bilder på hur vårt hus kommer skugga deras hus med tillbyggnaden och det kommer skugga några timmar i september. De har skrivit så jäkla många sidor och skrivit så mkt skit så man blir inte klok. För många år sedan schaktade vi jord och höjde marken på en sida av tomten utan marklov, vi trodde inte man behövde något marklov för det. Nu har han letat upp bloggen som jag skrev då och han har tagit bilder och text från bloggen om att vi höjde marken utan marklov och att förutsättningarna för bygglovet då har ändrats och bygglovet som godkänts är baserat på tidigare ritningar. Vårt hus kommer alltså byggas på höjden och har ingenting med marken att göra. Vad tror ni om våra chanser? Känns som att grannarna vill jävlas så mkt.....
 
Det är det som är nackdelen om man lägger ut bilder, att det kan användas mot en vid en tvist av något slag.
Men man lär sig vad man kan och inte kan så att säga.

Ni kan söka i efterhand ett marklov för er markhöjning om det krävs (mer än +0,5m höjning), men har höjderna något med erat nuvarande bygglov?
Som medelmarksnivåer? Eller har ni god marginal på bygghöjderna som är inom DPL?

Har grannarna någon relevans i vad de skriver i ansökan? Om det nu bara skuggas i September så kommer de med största sannolikhet få avslag igen. Har ni gått över och frågat vad som egentligen stör dem? Eller det kanske står i ansökan?
Våra grannar överklagade vår påbyggnad efter beviljat bygglov med att vi skulle skugga deras hus i norrläge?! De drog sedan tillbaka det efter att vi pratat med dem igen, vilket vi även gjorde innan ansökan.
 
Vi kommer att söka marklov. Höjderna har inte alls något med vårt nuvarande bygglov att göra, utan jag tror det snarare handlar om att jävlas med oss. De skriver dock att medelmarknivån är annorlunda då vi höjt marken. Men vi söker inte bygglov på just den delen av tomten så att säga... Vi söker bygglov på originaldetaljplan. Det som stör de är den upplevda skuggningen. Vårt hus ligger bakom deras hus mot ett skogsparti. Skogen skuggar vår del av tomten lika mkt som skogen skuggar deras tomt. De upplever att det kommer vara mörkare på deras tomt på sommartid om vi bygger på en våning, men sanningen är den att det är skogen som skuggar och inte huset. Men det verkar de inte ha förstått än.

Problemet med den jäkla bloggen är att den är så gammal och jag har varit inaktiv så länge att jag inte ens kommer in på mitt bloggkonto längre för att avsluta den... För jäkligt.

Härligt att det gick att övertala era grannar. Min man har redan försökt. Vi har stora träd på tomten som skuggar deras tomt, och vi har erbjudit att ta ner de träden i gengäld men det vill de inte acceptera. Så snart kommer vi plantera snbbväxande tujjabuskar istället HAHAHAHAHAHAHA
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Vår påbyggnad är inom detaljplan och därför gick det inte ens ut ett brev innan kommunen godkände bygglovet. Det finns god marginal på bygghöjden som är inom detaljplan.
 
Ok så markhöjningen var på annan del av tomten och inte rakt ner vid husfasaden alltså?
Då lär de inte komma så långt här heller, men om ni även kan påvisa med deras skyggmodeller och bilder på skogen och lämna in som "påvisning" så ger ni miljödomstolen sanningsenlig info.
Det kan ju fungera:)
För de påvisar väl inte i sin skuggmodell att skogen hjälper till utan det är endast ert fel eller hur??
Men det tar tid dessa överklaganden, det är problemet med alla dessa okynnes.
Man får hoppas de inte har egna svartbyggen på egna tomten då det kan straffa sig tillbaka med ett samtal från någon.

Är det endast skuggningen alltså de "gnäller" om? För att sådant ska igenom så sa juristen på länsstyrelsen att det ska i princip vara hela dagen näst intill, för idag får man finna sig i viss skugga och insyn i tätbebyggt område.

Vi var tvungna att höja tre hörn för att få ner medelmarksninvån och det sågs inte med blida ögon på de från SBK, men då var det gjort och vi höll oss inom lagarna.

Nu är jag ingen vän av thuja, men I get the point :) Plantera dem bara så de är på er sida, annars vet man inte vad de gör med dem.

Men det är jobbigt när det pågår, vilka ska ni höja huset med?
 
Samma här men de överklaga ändå... deras rätt rättighet men tidsödande....
 
harry73
Jag trodde att alla överdriver i sin blogg och gör allt för att en markhöjning ska se mer omfattande ut en den är i verkligheten. Man vill ju gärna berätta för sin kompisar hur många kubik man har flyttad (helst för hand) ;)

Skulle du få en skrivelse från domstolen eller kommunen svara då att de ska ta bloggen med en nypa salt och att höjningen var under gränserna för marklov.
Eller ta kontakt med kommunen och berätta att det finns lite otydlighet mellan er och grannarna om ni behöver marklov och be kommunen att leta fram lite höjderna så att ni kan mäta om det behövs marklov. Men sig i alla fall att ni utgår ifrån att ni höll er inom gränserna för vad ni får utan marklov.

När höjde ni marken?
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vilka fanstyg till grannar.

Jag hade muntligt förklarat för grannarna att om de fortsätter att nyttja sin demokratiska rätt att överklaga bygglovet så kommer du att nyttja din demokratiska rätt att plantera en 6 meter hög thujahäck vid tomtgränsen. Växter omfattas inte av bygglov.

Gällande bloggen så brukar det finnas olika password-recovery-funktioner.

Jag hade också gått igenom deras textmaterial och bilder och letat rätt på alla fel som finns. Att hitta sakfel är ett jättebra sätt att slå sönder trovärdigheten i en argumentation.

Marklov brukar inte behövas om man ändrar höjden mindre än en halvmeter. Försök göra det troligt att ni inte ändrat markhöjden mer än så, och framför allt att ni inte hade ambitionen att ändra höjden mer än så.

Lämna INTE in något mot-anmälan mot grannen. Kommuner och länsstyrelser hatar att bli slagträ i grannfejder.
 
  • Gilla
Villan32 och 2 till
  • Laddar…
Så den där höjningen av marken har inte gjort det möjligt för er att nu bygga en meter högre? Tolkar det som att så inte är fallet, men grannen kanske tror det, och tror att det var planerat så från början?
 
Tror att du tidigare skickat ett PM till mig som jag tyvärr glömde bort att svara på, Ursäkta!

Men jag klipper här in ett stycke text från vår "konversation" med Länsstyrelsen.

ls-skuggning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Niklas
 
majsan83 skrev:
Härligt att det gick att övertala era grannar. Min man har redan försökt. Vi har stora träd på tomten som skuggar deras tomt, och vi har erbjudit att ta ner de träden i gengäld men det vill de inte acceptera. Så snart kommer vi plantera snbbväxande tujjabuskar istället HAHAHAHAHAHAHA
Era grannar är säkert asjobbiga, men jag är tveksam till att det kommer underlätta för er i livet om ni är jobbiga grannar tillbaks. Hämnd är sällan något som gör underverk för en relation,
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Jag kan tydliggöra att jag inte förespråkar någon hämnd, utan en rak och tydlig förhandling och i en sådan förhandling är det inte något fel att använda de maktmedel man har till hands. Det behöver inte stå i motsats till en bra grannrelation.

"Hörni, jag vet att ni inte gillar vår utbyggnad men vi tänker genomföra den. Den ligger inom vad detaljplanen tillåter, och detaljplanen är ju en tydlig beskrivning av de regler som gäller i ett område, och det är med de förutsättningarna som både ni och vi har flyttat hit. Jag vet att ni har juridisk rätt att överklaga, men om ni väljer att nyttja den rätten så kommer vi att nyttja vår juridiska rätt att plantera en 6 meter hög thujahäck i tomtgränsen. Växter omfattas inte av bygglov, så det finns väldigt lite ni kan göra för att hindra det.

Fast egentligen vill vi inte hålla på så här. Vi vill ha en bra grannrelation. Så vi föreslår att vi kommer överens om om att vi inte är helt överens i alla utformningsfrågor men att vi båda vill ha en god grannrelation, och att vi därför båda två inte utnyttjar alla juridiska möjligheter som vi har.

Och sen vill vi inte bråka, vi vill bygga. Så vi lyssnar gärna på era synpunkter kring utformningen även om det i slutändan är vi som bygger och vi som bestämmer. Vi vill som sagt ha en god grannsämja."
 
  • Gilla
tobbew och 6 till
  • Laddar…
S
stefancrs skrev:
Era grannar är säkert asjobbiga, men jag är tveksam till att det kommer underlätta för er i livet om ni är jobbiga grannar tillbaks. Hämnd är sällan något som gör underverk för en relation,
6 meter tujja är ju jättevackert, ingen hämnd. Plantera på!
 
Man kan få kapa växter också om dom är för höga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.