Tjena, ska hjälpa svärfar med att välja värmepump och eventuellt sätta upp dem. Jag själv har just inte kollat in värmepumpar innan och är ingen expert i området. Dem har nu suttit där i 15-20år. Dem funkar fortfarande men han vill ha nya som är mycket tystare och effektivare. Han har i dagsläget 2 st Toshiba Ras-10skh-es och 1st Panasonic CS-1273KE. Vilket ej säger mig för mycket men kanske er?

Min fråga är egentligen var bör jag kolla och är det någon form av standard på insättningen av den, alltså behövs nya hål borras etc? Det viktigaste är alltså att dem ska vara så tysta som möjligt.

Uppskattar all hjälp jag kan få! :)
 
A
byt ut dom mot tre nya toshibor polar supreme 25 så blir han nöjd.
de gamla hålen (genomföringen) brukar passa. men de äldre innedelarna har säker en lägre höjd och sitter de högt mot taket kan man troligen inte använda hålen.

elen stämmer nog inte heller då de äldre troligen är matade från insidan.

stativen går nog inte heller att använda då nya utedelar är djupare.

inkoppling av köldmedelskretsen får göra av person med kyl-cert lägst kategori 2 dessutom skall personen tillhöra ett företag vilket innehar ett motsvarande certifikat.

Elen kopplas av behörig elektriker lägst BB1.
 
Tack för era svar! Ska ta kontakt med en återförsäljare och höra vad dem säger. Toshiba supreme 25 är det en tystare variant? Personen som ska använda den vill ha en sådan enkel som möjligt också alltså mobilstyrd är inget alternativ:)
 
A
Den är garanterat tystare än det som sitter där nu.
mobilstyrning är heller inte standard.
mät om höjden räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.