Tjena!. Som första inlägg vet jag inte var detta ska placeras!.

Men iallafall. Jag och sambon var och kollade på ett hus byggt 1923 och renoverat 1977, vi bestämde oss för att lägga bud och köparen accepterade det. Vid en andra visning upptäckte vi dock att badrummet på övervåningen hade en släppt skarv i våtrumstapeten vilket lett till fuktskada antar jag, Då vårat sparande inte räcker till en stor renovering utöver handpenning,lagfart och besiktning så funderar vi nu över hur vi ska göra.

I övrigt är huset riktigt mysigt men vi har tänkt att små renovera(tapetsera osv) samtliga rum så då passar detta hus oss, det har även ett långt dubbel garage vilket väger högt för mig. Nackdelen är väl att det inte är dränerat sedan 77 antar jag samt att det är direktverkande el med 2 llvp(gör inte jätte mycket men fortfarande en kostnad att ta hänsyn till vid eventuell konvertering).

huset har även inredd källare och grundvatten pump som svärfar ser som nackdel men som vi kan leva med.

Nu kom ju som sagt skadan i badrummet utanpå detta och de blir då svårt att budgetera för detta då jag anser att det är rätt akut?. Funderingen jag har är om det går att riva bara våttapeten och ev gips bakom i dusch delen(långt avlång rum med dusch del längst in) och lämna handfat och toalett så länge för att stoppa eventuell fortsättning på vattenskadan eller räcker det med att bara inte duscha där?.

Tänkte att toa och handfat behöver ju inta ha våtzon och tänkte då om man rev allt i dusch delen och satte upp typ bara gips eller nått tillfälligt lixom spärra av den delen av rummet och lämna bjälklaget öppet bakom?

Tips och idéer mottages gärna eller tycker ni att man bara ska skita i affären?

Mvh
Daniel
 
D09
Bilder underlättar alltid men var beredda på överraskningar

Dränering - tak - våtrum etc

Ni kommer säkerligen hitta mycket mer men så är det med hus.. Det finns alltid något och finns det inte redan så kommer det 😬😋
 
Nu vet vi ju inte hur mycket fuktskada det kan vara bakom den här läckan du hittat, men om det inte syns fuktskador i angränsande rum, så bör det inte vara ngn jättekatastrof. OM väggen bakom läckan är opåverkad, så kan det gå att svetsa ihop våtrumsmattan, eller byta ut den lokalt i duschen. Inga jättesummor.

Finns det en måttlig skada bakom, så kanske man får byta ut en del väggskivor också. Men OM det inte syns något i angränsande utrymmen, så är det troligen inte jätteskador på stomme osv.
 
Jag tycker du ska fundera på om ni kommer ha råd med ett hus i detta skick om det är så att en trasig våtrumstapet från 1977 spräcker er budget.
 
  • Gilla
starmanin och 3 till
  • Laddar…
klart att vi vet att det kan komma mer och att det är ett gammalt hus!. Vi har som sagt inga problem med att göra saker själv men badrum etc ska man ju inte pilla för mycket med!.

taket är det planerat att tvätta och måla då det är hela fina tegel pannor, de som gör detta jobb lämnar då 10års garanti så taket är inte något vi är oroliga över :)

Så är det ju hempularen!. Men tror inte det går att fixa bara mattan lokalt då det är andra regler nu än 77 så räknas väl det som att man måste byta allt för att få ett tätt våtskikt?

ecb182; Alltså vi har ju möjlighet att låna för att sedan värdera upp huset efter renoveringen och då baka in det lösa lånet i bolånet, vi har ändå tänkt att göra om badrummet men vi hade inte räknat med att göra det direkt och som sagt så anser jag att detta är akut om det trängt igenom vilket vi inte vet. Tanken var att under det första kanske året lägga undan så mycket som möjligt och ev tapetsera osv i sovrummen samt hallen för att sedan näst i ordningen ta badrummet eller dränering vilket som nu skulle bli mest akut(t.ex om tapeter skulle släppa i källaren så gör vi ju dräneringen först!).

Det är så att det är ett nybyggd toa med dusch i källaren så skulle det funka att bara riva den skadade delen och låta det vara så länge så man bara kan använda toan och handfatet så kan vi leva med att duscha i källaren ett tag!. Jag menar köket är fullt funktionellt och med tapeter samt nya lister i varje rum räknar jag med runt 2-3k/rum ev något högre i vardagsrum och matsal då dessa är större och det är det ju inga som helst problem med gällande budgeten!. Både jag och sambon kommer få ut lite pengar om 1-2 år från föräldrars sparande så det kommer boosta bufferten endel!

räknat på lånet och våra övriga utgifter(bilar,häst,mat m.m) ska vi ha ca 9k kvar varje månad så det finns lite att lägga undan!. Tanken är också att hon ska byta jobb och då få högre lön vilket också hjälper!

Det enda var just att vi MÅSTE göra något åt badrummet kanske max en månad efter inflytt vilket då ställer till lite, väger man då över och ser på de andra sakerna (som sagt inget som är ett måste just det närmaste) så blir det ju ett fall i den planerade budgeten!
 
Fuktskadan i badrummet kanske inte är akut alls. Det låter inte akut iaf. Lägg ut en bild får vi se.
Vem har sagt att den är akut?
En badrumsrenovering behöver inte kosta stora pengar heller om ni är nöjda med normal standard.
 
Redigerat:
Matstj skrev:
Fuktskadan i badrummet kanske inte är akut alls. Det låter inte akut iaf. Lägg ut en bild får vi se.
Vem har sagt att den är akut?
En badrumsrenovering behöver inte kosta stora pengar heller om ni är nöjda med normal standard.
Alltså ingen har sagt att det är akut men det man såg så har skarven släppt/spruckit och vikt ut sig vilket tyder på att fukt/vatten trängt in och löst upp limmet så därför antar jag att det är rätt bråttom om det nu inte funkar att bara riva den delen eller skita i att duscha där?, vet inte hur det funkar med fukt riktigt om det står still så länge det inte kommer mer?. Alltså eftersom vi ändå tänkt renovera det (syns att även mattan släppt i limmet på vissa ställen) så känns det onödigt att lägga ny matta och tapet samt troligen ny gips etc samt att golvbrunnen måste bytas för en kostnad på kanske 35-40k?, för att sedan riva upp skiten igen och i med kakel/klinkers. Hur badrummet skulle se ut har jag ganska klart för mig(förutom toa och handfat samt färgval) så jag räknar väl med att med klinkers/kakel med allt under arbete det innebär samt ny toa/handfat och en duschvägg så hamnar vi nog lätt runt 100K

Har tyvärr ingen bild på skadan :/. Tanken är väl att avvakta med att blåsa av affären tills vi gjort en besiktning
 
1448394128217156315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där är iaf hur det ser ut in mot duschen. Som synes längst ner till vänster vid tröskeln in till duschen så har mattan släppt
 
värt att nämna är kanske att på motsvarande sida dvs vänster sida på väggen i själva duschen så är det 2 små hål(troligen efter krok) vad mycket skada kan dessa ha orsakat? :O
 
Danne142 skrev:
värt att nämna är kanske att på motsvarande sida dvs vänster sida på väggen i själva duschen så är det 2 små hål(troligen efter krok) vad mycket skada kan dessa ha orsakat? :O
Som hempularen skrev, det går att svettsa. Om det var större läckage, det skulle visat sig nu.
Varför ska brunnen bytas? Läcker det oxå?
Det behövs mycket för en fuktskada. Dessa du nämner är inga stora riskfaktorer.
En kompromiss kan vara att sätta dit en duschkabin för att vara på säkra sidan tills renoveringen börjar. Kostnad ca 4-5 tkr ny.
 
Redigerat:
Har ni inte haft besiktning ännu kan det ju vara god idé att försöka pruta när ni haft en besiktningsman där som konstaterat att badrummet har skador i tätskiktet. Det är inte säkert att säljaren går med på det men man kan alltid försöka.
 
vi var dit och kollade igen och kom fram till att det var tapeten som släppt från mattan men kanten på mattan ligger ju 5-7cm innanför tapeten så det är ingen fara :), vi valde att gå vidare med affären, kommer fortfarande göra besiktning och ha rätt att häva köpet :)
 
Matstj skrev:
Som hempularen skrev, det går att svettsa. Om det var större läckage, det skulle visat sig nu.
Varför ska brunnen bytas? Läcker det oxå?
Det behövs mycket för en fuktskada. Dessa du nämner är inga stora riskfaktorer.
En kompromiss kan vara att sätta dit en duschkabin för att vara på säkra sidan tills renoveringen börjar. Kostnad ca 4-5 tkr ny.
Mena om man ska byta matta så måste brunnen bytas för dom gamla är inte tillåtna längre enligt reglerna, enda problemet är att få dit kabinen då det är en 50 dörr med 90 graders direkt bakom men det var som sagt ingen fara :)
 
i ett hus från 1923 är troligen en liten vattenskada mindre allvarlig än i ett nytt hus, iallafall om inte tidigare ägare försökt modernisera med plastfilmer i väggarna. Ofta är det ju plankväggar som torkar ut åt andra håll om det inte stått och runnit in kontinuerligt. Men gamla hus har samtidigt, som tidigare sagts, säkert massor av punkter som man vill åtgärda. Ärliga hus, men kräver ändå mycket jobb. Använd den andra duschen till ni har tid/ork/råd att renovera. Men givetvis ska ni ta dit en besiktningsman.
 
Du nämnde att ni ska ta in en firma för att tvätta och måla tak. Den garanti dom lämnar gäller ju bara själva färgen på pannorna. Den säger inget om vilket skick takpappen är i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.