Vi ska bygga hus på tomt som ingår i kommunens detaljplan. Kontaktar kommunen granne och hör hans/hennes åsikt eller hoppar de över det om allt byggs enl. detaljplanen?
 
:)

Vanligtvis brukar det stå anvisningar i bygglovsansökan att man ska be berörda runtomliggande fastigheter att skriva på husritningar mm. Detta oavsett om det är planerat område eller ej, för det kan ju vara läget, husutförandet eller något annat som "stör" grannen eller påverkar hans boende!

Tror inte det är stora skillnader i Kommunerna, men kolla i handlingarna vad som står där!

Helena med
Sverige Stugan
 
Hej,

Om huset INTE frångår detaljplanen (höjd, färg, yta och allt vad som kan finnas med) har jag har inte lyckats förstå varför grannarna ska tillfrågas/informeras.

Om grannar kan (över)klaga på det som är inskrivet i detaljplanen, vad har då detaljplanen för funktion???

Said
 
Hej

Vid kontakt med byggndsnämnden tipsade vår handläggaren om ett prejudikat i frågan rörande grannars godkännande. En granne i okänd kommun hade helt enkelt kommit på i efterhand att han känt sig tvingad att skriva på då den nye grannen frågat om hans lov :surprised:. Med andra ord så kan det vara klokt att invänta den ordinarie rutinen :-/
 
Håller med Said. Vilken himla massa extrajobb bygglovshandläggarna på kommunen får om de ska kolla med grannarna varje gång nån ska bygga... En detaljplan är ju till för att styra hur området ska se ut och har ju redan varit ute för granskning hos olika instanser, ev kanske till och med hos grannarna.
Då försvinner ju vitsen med att ta fram en detaljplan om man ändå tänkt göra dubbelt jobb...

/Pillan
 
Det kan vara en god idé att kontakta grannarna. Dels får du (förhoppningsvis) en bra relation från början dels ökar dina chanser att få igenom ditt bygglov
Hörde förresten från en sprängare häromdagen att han inte varit på ett bygge som inte överklagats av grannarna. Skrämmande om det är sant! Har vi verkligen blivit så ogina? Hur mycket kostar inte detta rättshaveriförfarande? Om det är sant borde nog överklaganden inte över huvudtaget beaktas OM byggaren följer detaljplanen.

mvh
David

 
För att ett bygglov skall inte enbart följa gällande plan. Det skall även uppfylla det som regleras enl PBL. Så det är alltid bra att kontakta grannar innan man börjar bygga även om bygglovet är enligt plan. Det kan förhindra överklaganingar och bygget kan startas tidigare.
 
Okej, som Jureit säger, kanske grannarna kan överklaga även om bygget följer detaljplanen. Men om bygget faktiskt följer planen, kommer ju myndigheten som sköter överklaganden (länsstyrelsen) att upptäcka det rettså snabbt. Rättshaverister som polisanmäler och överklagar ALLT finns det ju.

Skall Mandis bygga i ett område där alla tomterna/husen är nya, eller på en avstyckad/överbliven tomt i ett sedan länge etablerat område? I det första fallet har jag svårt att tänka mig att grannarna skulle bry sig ett skvatt (mer än vanlig nyfikenhet) hur Mandis hus ser ut, så länge det följer planen.

Ni, här på forumet, som har byggt längs nya gator, har era grannar frågat er om lov, innan de startade sina byggen som följer detaljplanen?
 
Fast nu är ju min situation inte riktigt densamma...Vi ska bygga i ett nytt område där det endast finns ett gammalt hus en bit ifrån, alla andra hus runt omkring är nybyggda eller kommer att byggas. Det är detta gamla hus jag funderar över, några andra finns inte i närheten. PLUS att om jag går och pratar med dessa i förhand så kanske jag planterar ett frö som inte fanns och kanske inte skulle komma att finnas annars? (Vi kommer bygga helt enl detaljplan och absolut inget exceptionellt.) Det är det som jag går och funderar på... :-/ :-/ ???
 
Kontakta för guds skull inte de som bor i det gamla huset! :surprised: 8)
 
jureit skrev:
Säg att Pelle söker bygglov för ett hus. Bygglovet går igenom byggnadsnämnden (som Pelle kanske själv sitter i) och beviljas bygglov.
Bara för att rätt ska vara rätt. Om nu pelle sitter med i byggnadsnämnden, som förtroendevald, så är han "jäv" när ärendet om hans bygglov kommer upp till beslut. Så han får inte deltaga i det beslutet.

 
Mandis skrev:
Fast nu är ju min situation inte riktigt densamma...Vi ska bygga i ett nytt område där det endast finns ett gammalt hus en bit ifrån, alla andra hus runt omkring är nybyggda eller kommer att byggas. Det är detta gamla hus jag funderar över, några andra finns inte i närheten. PLUS att om jag går och pratar med dessa i förhand så kanske jag planterar ett frö som inte fanns och kanske inte skulle komma att finnas annars? (Vi kommer bygga helt enl detaljplan och absolut inget exceptionellt.) Det är det som jag går och funderar på... :-/ :-/ ???
Vore jag i din situation skulle jag definitivt prata med de boende i "det gamla huset". Av två anledningar.
1) Du funderar redan nu över det och är antagligen lite orolig. "vad tycker de egentligen..."
2) Har du inte deras godkännande, så kommer troligen byggnadskontoret berära in deras godkännande innan bygglovet beviljas.

Så, genom att prata med dom kan du minska handläggningstiden, minska din egen oro samt lära känna dessa personer litegranna.

Värt att tänka på är dessutom att bara för att en granne har invändningar så behöver det inte sätta stopp för bygglovet. Men börjar de överklaga bygglovet börjar genast tiden gå. Så är det inte bättre att veta läget innan än efteråt?
 
Nu har jag pratat med en kvinna på Byggnadskontoret och hon sa att det i samband med bygglov brukar följa en rekommendation att kontakta berörda grannar. Vi följer troligen den rekommendationen. Jag frågade också vad som kunde hända om grannarna överklagade och hon sa att om vi följde detaljplanen så skulle de nog inte ha mycket att komma med. Dessutom hade hon aldrig råkat ut för att någon överklagat...Så vi får hoppas på det bästa. Tack för alla råd! ::)
 
Nu har jag pratat med en kvinna på Byggnadskontoret och hon sa att det i samband med bygglov brukar följa en rekommendation att kontakta berörda grannar. Vi följer troligen den rekommendationen. Jag frågade också vad som kunde hända om grannarna överklagade och hon sa att om vi följde detaljplanen så skulle de nog inte ha mycket att komma med. Dessutom hade hon aldrig råkat ut för att någon överklagat...Så vi får hoppas på det bästa. Tack för alla råd


Aldrig råkat ut för en överklagan, det Byggnadskontoret kan då inte gett något bygglov tidigare. Alla blygglov kan rivas upp även om de följer detaljplan så kanske de inte ges i överensstämelse med PBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.