Mellanyttervägg, vet inte annars vad jag ska kalla det.

Är det vanligt att man bygger en ny vägg några DM från timmerväggen? Dels är ett antal fönster igen byggda och sen förlorar vi runt 0,5m golvyta mot väggen. Blir mycket då det är en lång vägg.

Brukar man göra så här eller finns det andra sätt att tillgå? Ursäkta halvtaskiga bilder men inte så lätt i mörkret. Hoppas ni förstår vad jag menar.

/ Magnus image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter vansinnigt.......
 
heimlaga skrev:
Låter vansinnigt.......

Mmm..skoja inte... Hur gör man istället för att få till övergången mellan tak och vägg?
 
Vad är problemet? Är väggen inte rak eller inte isolerad?
Kan du inte regla på och få en rak vägg?

//AA
 
Det är väl en helt vanlig kattvind?
Används för installation av ventilation och vattenrör som är isolerade, eller bara för att det var enklare att avsluta taket mot en vägg, än golvet längst in.
Rätt praktisk eftersom den sista halvmetern inte är så användbar om man puttar upp en säng eller skrivbord mot väggen.

Finns rätt många exempel på forumet om användare om renoverat och bygget bort den till förmån för inbygga garderober eller enklare kallförvaring.
 
Japp, givetvis är den helt vanlig kattvind och givetvis förstår jag att den sista halvmeter in mot timmerväggen är knepig eftersom snetaket kommer ner, men här har dom ju reglat upp en vägg och tak på insidan av timmerväggen vilket gör att flera små fönster är igen byggda. Känns bara fel på något sätt, samma om vi vill ha takfönster så blir det knepigt att gå genom allt...

Men antar att det fungerar fint att bara regla upp direkt mot timmerväggen och lägga lite isolering sen upp med innervägg på det sen!?
 
Ja, det är inga problem. Isolera på :=)

Om det finns kraftigare stående regel mellan en takstol och ned mot golvet, så kan det vara en avväxling av takstolen mot väggen/golvreglen under, isf måste den vara kvar, eller designas bort med förstärkningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.