Hej!
Jag har en betongtrappa som i dag är målad med marmoflor. Har tänkt slipa bort färgen och lägga klinker i hela trappen.
Någon som har tips på vad jag måste tänka på när jag ska göra detta. image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Widlund skrev:
Hej!
Jag har en betongtrappa som i dag är målad med marmoflor. Har tänkt slipa bort färgen och lägga klinker i hela trappen.
Någon som har tips på vad jag måste tänka på när jag ska göra detta]

den kommer bli väldig väldigt hal, med klinkers.
sen ska du bara lägga på sättstegen eller även på sparklådan?
 
Den är riktigt hal nu, har valt ett klinker som är strävt. Har tänkt att sätta även på sparklådan.
 
Det man går på heter väl plansteg och den lodräta sättsteg, eller har jag haft fel hela livet?

Protte
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag gjorde det i min förra villa, det blev extremt bra. Köpte 10x20 plattor från Tyskland, de heter Spaltplatten, kostar nästan ingenting och är helt haltsäkra. Det finns även nosplattor som har rillor på ovansidan för att minska halkrisken ännu mer. Jag har några kvar om du vill se det.
Innan hade jag fula betongsteg målade med gammal grön oljefärg. Det fäste bra på det.
I ytterhörnen lade jag små trianglar på högsned så att där inte samlades smuts.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag gjorde det i min förra villa, det blev extremt bra. Köpte 10x20 plattor från Tyskland, de heter Spaltplatten, kostar nästan ingenting och är helt haltsäkra. Det finns även nosplattor som har rillor på ovansidan för att minska halkrisken ännu mer. Jag har några kvar om du vill se det.
Innan hade jag fula betongsteg målade med gammal grön oljefärg. Det fäste bra på det.
I ytterhörnen lade jag små trianglar på högsned så att där inte samlades smuts.
Tack för tipset!
Har du någon bild? Du tog inte bort färgen innan du lade klinkers på?
Fäster fixet ordentligt på marmoflor?
 
Tyvärr har jag ingen bild på min egen, eller bara som en pappersbild som jag måste söka i kartonger. Men kolla här:
http://www.die-fliesenschmiede.de/unsere-galerie/image.raw?type=orig&id=121
så ser min källartrappa utåt, fast inne såklart.
Om fixet fäster på marmoflor vet jag inte men det kan någon annan här svara på. Eventuellt får du rugga upp eller prima det.
 
Du ska nog fräsa / slipa bort färgen, eller prima med en epoxi primer (som troligtvis sandas men det är bara nåt jag gissar)

Tomas: finns det i större format? Har en utomhustrapp som skulle behöva nytt ytskikt
 
Jag hyrde en Flex och slipade bort färgen. image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi blev riktigt nöjda med resultatet, den slitna avrundning på trappen blev borta och vissa steg fick ca tre cm längre steg.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Blev fint. Vad är det för platta?
 
någon som har tips på var man hittar klinker och trappnosar, halkdämpande, för en vettig peng i sverige eller norge?
Tyskland är lite för långt att åka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.