Jag hoppas att han överdrev rejält, annars är det illa med den kommande generationen!
 
Hemmakatten
Tyvärr.... jag har sett de kommande generationen "in action".
 
arneri68 skrev:
TS, när fortsätter språkskolan för forumskribenter? Känner mig lurad av rubriken. Är vi färdigutbildade efter 3 rader?
Det står ju i rubriken att det är "en liten språkskola"... 😛
 
Ordning i klassrummet!

Lektion 1A i Pronomina, de och dem.

a. Om du inte vet skillnaden på de och dem och inte kan eller inte vill lära dig skillnaden, använte inte dem i alla lägen, använd aldrig de eller dem, använd istället enbart dom i alla lägen.

b. Tumregel: Prova att sätta in du eller vi, och dig eller oss, istället för de/dem/dom, och se vad som passar. Om du eller vi passar, ska det vara de, om dig eller oss passar, ska det vara dem.
... köpte nya stolar -> Vi köpte nya stolar -> De köpte nya stolar.
... köpte nya stolar -> Oss köpte nya stolar -> Dem köpte nya stolar.
Alltså: De köpte nya stolar

c. Överkurs: Man skriver de som bestämd artikel och subjekt: De nya stolarna köpte de i Malmö. Dem används som objekt och efter preposition: Dem älskar jag; jag tänker bara på dem.
Bestämd artikel blir alltid de, också när den är en del av objektet: Jag älskar de nya stolarna.
Men valet mellan de och dem är fritt i de-som-konstruktioner som är objekt eller står efter preposition, särskilt när som är subjekt i efterföljande bisats: Jag älskar de/dem som lagar stolar; jag tänker på de/dem som samlar stolar.

Varför nu detta då? Jo. Oss som ser skillnad på dessa ord, för vi blir det väldigt bakvänt och oss tycker det blir störigt att läsa när dig inte kan skilja på orden. ;) Det är precis lika tokigt att blanda ihop de och dem som vi och oss eller du och dig .

;)
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Nu förstår jag inte? Vem har blandat ihop vem med vem, inte jag i alla fall. Det enda jag inte förstår är, att nu, nu när det är internationella kvinnodagen, idag alltså, så har jag en fundering, är det okej att kräva av "tanten" att hon hittar på lite mera internationell mat, att överraska sin härliga mansgris med, eller är det för mycket att begära. Sedan en annan sak som länge funderat över, varför får jag ingen blomma idag? Om det nu är internationella kvinnodagen, kan man krama vem man vill då, idag alltså, och hur vet man när man skriver för många kommatecken, asså de är inte lett nu, vill ha hjälp med de, om det nu var de eller dem jag menade alltså att veta skillnaden är inte riktigt lätt när de vill ha sin jämlikhetnupåinternationellakvinno dagen"," sär skrivningar är ock så roligt för dem som kan! Hade!
Nu tror jag att de flesta kan skriva riktigt, det har bara blivit en olat att "fulskriva" på olika forum. Jag tycker att det är en riktigt bra nivå på BH, nu så här i dessa tider, alltså på internationella kvinnodagen, bh är till för att hålla vissa saker på en viss nivå.. :surprised: , ja jösses vad korkad jag är!
 
Mikael_L
Redan fredagkväll ... ? ;)
 
freda hela veckan ;)
 
Jag kan inte sluta fascineras av hopblandade idiomatiska uttryck. Den här läste jag nyligen:

"... han satte tummen på spiken..."
 
Och "han slog huvudet på den ömma punkten" .. =D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.