Fick ett stenskott på förmiddagen, tyvärr var bilglasfirman stängd på lördagar, så får vänta till måndag.

Men när jag tittar närmare på stenskottet ser det ganska stort ut. Mitten är ca 6 mm och ser ut att bestå av "mjöl". Glaset runtom ser rätt skadat ut.
Tror ni det går att laga, eller blir det att byta rutan?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De går att laga, hade 4st på min bil som alla var större än ditt, det som jag upplevt är att de blir enklare att se lagningen efteråt ju större stenskotten var.
 
Sätt en tejpbit över skadan så snart som möjligt.
 
Robert63 skrev:
Sätt en tejpbit över skadan så snart som möjligt.
Fixat. Har "stenskottsplåster" liggande.
 
Var på glasfirman på morgonen och det gick inte att laga. Så det får bli en ny ruta.
 
Ja, det där såg "köttigt" ut. Måste ha varit en rejäl sten?
 
harry73
fubar skrev:
Var på glasfirman på morgonen och det gick inte att laga. Så det får bli en ny ruta.
eller så avvaktar du och ser om den börja växa i fel riktning. Under tiden du har rutan kvar får du alla andra skador på köpet
 
  • Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
D09
Bytte ruta nyligen.

Stenskott som vuxit till rejäla sprickor

Gick på 1600kr via försäkringen

Så samla på dig 10 stenskott till innan bytet så känns det snart bättre ;)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
S
Äh byt direkt, det är få saker man kan göra med sin bil som ger lika mycket för körupplevelsen som att byta ruta. Är befintlig ruta äldre än 3 år så kommer skillnaden med ny ruta vara enorm :)
 
De på verksta'n sa likadant. Kör tills det spricker.
 
B
Byt inte inte ruta innan det stenskottsfrämjande halkbekämpningsgruset är uppsopat för säsongen. Den missen gjorde jag häromåret, det blev ännu ett rutbyte...
 
harry73
Va bara försiktig med att spola bilen med kallt vatten en varm sommardag. Jag gjorde det med en oskadad framrutan och den sprack med :(
 
Halkbekämpningsgruset är uppsopat lagom tills väghållaren börjar laga skadorna med oljegrus. I bästa fall är överflödiga oljegruset uppsopat till midsommar.

Bästa tipset för att minska risken för stenskott är att hålla avstånd till framförvarande fordon
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr hjälper inte det trots att jag försökt. Var inne och fixade ett stenskott på lillbilen för några veckor sedan med hjälp av lagning, veckan efter så skjuter en släpkärra iväg en sten så det spricker ca 1 dm så nu blir det rutbyte men det får vänta då den sedan vikt av år sidan och är i nedkant av rutan.
Håller benhårt fast vid att riktiga stänkskydd borde vara lagstiftat,:)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Båda våra bilar fick stenskott förra veckan samma dag inom loppet på någon timme :(
Sprickbildning direkt. Hann inte sätta på några plåster.

För ett antal år sedan kom man inte igenom besiktningen utan stänklappar. Varför i he-e är dom borttagna :mad: ? Bara för att främja glasruteindustrin och blästra medtrafikanternas rutor så att det blir dålig sikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.