Nu har vi åter dykt ner i högen med huskataloger som jag hade lagt undan. :)

Mastma, visst var ni lite inne på Vårgårdahus ett tag? Har du något att berätta om dem?

Harmoni från Eksjöhus är ett jättefint hus som jag också tittat en del på. Ska ni ha putsfasad eller trä?
 
Hej

vårgårdahus var länge med som ett alternativ för oss, uppfattade försäljaren som seriös, och uppfattar att husen är av bra kvalitet. Fördel att man kan göra om planlösningen i husen som man själv tycker.

Det som gjorde att det föll bort för oss var efter besök hos kommunens byggnadsingenjör, det visade sig att huset + dubbel garage inte fick plats på tomten. Detta plus att vi efter en tid insåg att sovrum på 8-9m2 är väl smått.
Taklutningen har betydelse för övervåningen

Vi skall ha trä.

 
Hej Zelda

Vilket hus har ni kikat på hos Vårgårdahus? Vi var inne på ett lite modifierat Kastanjen. Det finns verkligen en uppsjö av hus som man kan tönka sig :surprised:

Det blir ju lite lättare när de har begränsat oss till 1 1/2 plans hus. Men ni har bestämt er att ta tomten eller?

Det kommer nog att vara full aktivitet där från och med i vår.
 
Det är nog ganska klart att vi tar tomten. Vi har letat nytt hus ett bra tag och vill
gärna bo i det här området.

När det gäller hus ska vi höra oss för några olika husfirmor om vad de kan erbjuda.
Jag har fått känslan av att Vårgårdahus är ganska flexibla så jag ska höra om de har någon lösning som kan passa våra krav och önskemål. Annars är vi ganska intresserade av Värsåsvillan just nu men jag har inte pratat men dem ännu och det är klart att priset styr en hel del.

Hur lång tid tog det för er att bestämma er?
 
ja du det tog ett tag med kollande av kalkyer och dyligt och givetvis så styr priset en hel del. Men Eksjöhus var favvis från början. Men från början så tyckte viu att de var för dyra och la dem åt sidan men i slut änden så var skillnaden inte så stor så vi bestämde oss för Eksjöhus.

Jo jag tror att Vårgårdahus är väldigt bra om man vill ändra på planlösningen.

Värsåsvillan hade vi faktiskt inte så mycket koll på. Det blir ofta att man fastnar för ett hus och en säljare. Håll oss underrättade. *nyfiken*

Ser att 2 skyltar kommit upp med Vimmerbyhus. Ja en blir väl er granne.

Just nu håller vi på med vad vi ska ha för värme i garaget, men det blir nog golvvärme och då ska man ta ställning till om man vill ha avlopp när man lika håller på. MEN som sagt allt kostar ju en slant.

Ska och rita in huset på nybyggnadskartan i morron, så att vi kan få handlingar så vi kan få bygglovet. Det är inte bara en sak man ska fixa  ;D

Tur man har ett flexibelt arbete. ::)
 
Hej!

Det blev inget Husknuten i helgen heller. Nu hoppas vi verkligen att vi kommer iväg nästa helg. Tänkte höra om ni vet vart man kan få tag i aktuella kostnader för anslutningar till vatten/avlopp, el, fjärrvärme mm? Finns det på kommunens hemsida eller har ni fått dessa uppgifter från husföretagen?

Mastma, vilka tomter ska Vimmerbyhus bygga på? Blev nyfiken på om det är nån av våra grannar :) Alltid kul att veta vad dom ska bygga för hus.

/Linda
 
Hej Linda

Det är Ishotellet 1 och Islossningen 1 som det står Vimmerbyhus-skyltar på.

Vilken tomt var det ni fått?

Vi skrev till tekniska verken och fick svar därifrån vad vatten o avlopp, och fjärrvärme o sånt kostar. Vi fick väldigt bra svar. Men det var fan i mig inte billigt, för några rör. :)

Ja man hoppas det kommer upp fler skyltar på vilkar leverantörer det ska bli. Åker förbi varje dag när man ska till jobbet o hem så lite kolla har man ;D

//maria
 
Bra, då ska jag ringa Tekniska verken och höra. Vi har Isdösen 2. Jaså du åker förbi där varenda dag! Vi får väl ta en sväng dit och kika i veckan igen. Man vill ju att det ska dra igång på området nu! Hur lång tid tar det att bygga med Eksjöhus ungefär? Jag skulle gärna vilja flytta in innan jul men det kanske är önsketänkande :) Först måste vi ju bestämma oss för ett hus!
 
Vi har fått prel datum så att det blir inflyttning i början av december. När vi gör avropet får vi ett exakt datum. Det ärj u lite olika från olika leverantörer så ni kanske hinner före jul.
 
I går var jag på Eksjöhus och ritade in huset på nybyggnadskartan. Så nu ska det fixas bygglovshandlingar. Fick även veta att nu är det dax att beställa köket och det blir ju inte trist  ;D.

STEHA; Ni måste väl ligga ungerfär i samma tid som oss med bygglov o så.
 
Hur går det för er alla??!?!

Har ni hittat något hus ;)

//Maria
 
Hej!

Jag har varit och pratat med Vårgårdahus, Värsåsvillan och A-hus. I morgon är det
dags för Eksjöhus. Sedan kommer det kluriga att välja... ::)

Har ni valt till mycket tillval? Det är ju en oändlig rad med val man måste göra!

LindaSvensson77 hur ligger ni till? Har ni varit till Göteborg och tittat?
 
Hej

Jag tycker inte vi har så mycke tillägg utan vi har valt till,
* Centraldammsugare
* Bubbelbad
* Fullhöjdskök
* Rostfritt i köket
* Sen blir det nog golvvärme i garaget samt vatten o avlopp i garaget.
* Golvväme i badrummet uppe
* Klinker i hallen
* Vi ska ha 2 fönster i köket så det bli ljusare samt byta ut det lilla fönstret ovanför diskbänken och göra ett stort

tror inte det var mer är så :)

Sen vet vi inte om vi ska ha klinker i köket, vi ska kolla vad det kommer attt kosta, vi tycker att vi är uppe i mer än vi tänkt från början så nu får man börja väga tillval mot varann vilket som är viktigast.

Tja det kanske är nått mer som jag inte kommer i håg ::)

//maria
 
Mastma skrev:
* Vi ska ha 2 fönster i köket så det bli ljusare samt byta ut det lilla fönstret ovanför diskbänken och göra ett stort
Det var intressant! Jag har varit intresserad av Harmoni men vill inte ha fönster ner till golvet. Med ett avkortat fönster i stället blir det ganska mörkt så jag trodde inte att Harmoni kunde vara ett alternativ för oss. Ska som sagt träffa Eksjöhus i morgon så det blir kul att höra vad de säger.
 
Vi ska inte heller ha golv till tak fönster utan 2 stycken vanliga och då tror vi att det blir mycket ljusare. De har gjort så på ett Harmoni i Ekängen och det ser jätte bra ut.

Vilken säljare ska ni träffa på Eksjöhus?

Är det nått annat hus som ligger bra till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.