Ska teckna byggfelsförsäkring eftersom vi måste, även om vi ska göra det mesta själva. Nu till min fråga: Är några billigare än andra? Rekommenderas något särskilt företag? Det vanligaste verkar vara att man tecknar försäkringen genom snickarn men vi ska teckna den själva och jag hittar ingen information om det. Tycker dessutom att försäkringsföretagen vill ha onödigt mycket information med tanke på att försäkringen inte kommer gälla ändå, eftersom vi bygger själva mest.
Någon som har någon uppfattning om hur mycket en försäkring för 220 kvadrat trähus kan tänkas gå på?
Kort sagt: alla tips rörande byggfelsförsäkringsobligatoriet emottages tacksamt.
 
hej!
håller fullständigt med. man blir så förbannad!
min kommun krävde byggfels försäkring och färdigställande försäkring, men problemet är att man som privatperson inte kan teckna en färdigställande försäkring
det finns bara två bolag som tecknar för privata, garbo och ? betalade själv 12000 på
garbo för byggfels försäkringen för 154m2
det är bara att betala och se glad ut
 
SÅ är livet att bygga hus ;D
 
trist, trist, supertrist men går inte att komma förbi. Anlitade Nordic Guarantee, de tar 1,05 % på produktionskostnad (exkl. tomt o anslutning), vet inte om andra är billigare. Har för mig att nån tråd här handlat om detta, och att nån skrev att det kanske gick att förhandla om premien?

/me
 
Kjell G skrev:
trist, trist, supertrist men går inte att komma förbi. Anlitade Nordic Guarantee, de tar 1,05 % på produktionskostnad (exkl. tomt o anslutning), vet inte om andra är billigare. Har för mig att nån tråd här handlat om detta, och att nån skrev att det kanske gick att förhandla om premien?

/me
1.05% av produktionskostnad - dvs om jag köper lösvirke för säg 70000 kr så betalar jag 730 kr ? Dom har ingen minimumgräns som de andra (som ligger på 12kkr som jag sett)

Skall ju bygga ett fritidhus själv, och att teckna en försäkring för 12kkr (10% av värdet) som inte gäller känns inge kul alls...

Har sett att en del kommuner gör undantag för mindre projekt, men hur det är i min vet jag ej ännu...

/K
 
Hemmakatten
Usch ja, denna byggfelsförsäkring. >:(

Så förbaskat krångligt att vi drog på att teckna en sådan så långt det bara gick (vi fick t.o.m. lov av byggsamrådsinspektören att sätta i gång bygget fastän vi inte hade tecknat försäkring vid byggstart).

Det är dessutom EXTRA krångligt om man bygger i lösvirke och med delade entreprenader och ÄNNU MERA krångligt om man dessutom skall göra en del arbete själv och EXTREMT krångligt om man vill anlita entreprenörer 'efter hand' och bestämma senare exakt vad man skall göra själv.

Försäkringsbolagen kräver att man namnger entreprenörerna med org.nr och anger avtalat pris. Många vill ha in kopia på avtal, något bolag ville ha in årsredovisning för de senaste åren för entreprenörerna!!

Problemet är om man bygger som vi (och jag tror att ni bygger på samma sätt). Vi hade bara avtal med grund- och markanläggaren och snickaren innan vi började. Dessa avtal var dessutom på löpande räkning. Vi fick sätta ett uppskattat pris. För de övriga arbetena och allt annat (tex el, fönster, vvs, mm) angav vi en uppskattad (=låg) materialkostnad och angav att vi skulle göra detta själva. Skrev också att vi skulle återkomma och komplettera med ytterligare entreprenörer om vi anlitade sådana.

Det enda bolag som accepterade detta (alla andra krävde in avtal på förhand för HELA huset) var Gar-Bo och vi fick betala 29.000 kr för byggfelsförsäkring. :surprised: :surprised: Dessutom kräver Gar-Bo att vi anlitar en av dem utsedd slutbesiktningsman till en kostnad av 5.000 kr.

Andra bolag krävde också en någorlunda fast dag när huset skulle vara färdigt.Inte lätt för oss i alla fall. Vi HOPPAS att vi är färdiga nästa år nån gång, men säkert är det inte.

Kommunen var vänlig nog att släppa kravet på färdigställandeförsäkring (som inte går att teckna av privatperson). Inte heller behövde vi visa bankgaranti från entreprenörerna på 10% av avtalat belopp (vi hade ju inget fast pris). Vi redovisade och visade kopior på avtalen där det framgår att vi inte betalar någonting i förskott utan att alla fakturor betalas i efterhand. Även materialfakturor betalar vi i efterhand. På det sättet riskerar vi inte att förlora pengar ifall en entreprenör av en eller annan anledning dras sig ur.
 
Snailman
Antagligen måste jag ha en byggfelsförsäkring, ska kolla med kommunen, men de har tyvärr skrivit på  sin hemsida att även självbyggare ska ha en sådan, jag kommmer att göra ALLT själv (utom lite av elen, och grävarbetet)  Naturligtvis kommer jag inte att betala något av materialet i förskott, (utom då jag hämtar det själv, och det räknas väl ändå inte som förskott) Så egentligen vill jag lämna in ett tomt papper utan några enteprenörer, och jag vill inte komplettera med några efteråt, då jag räknar föräkringen som värdelös, någon besiktning behöver inte göras för min del, den vill jag naturligtvis slippa, jag har inget problem med att skriva vilken dag det blir färdigt, den tidpunkten kommer jag ändå inte att respektera ;D, så där kan jag skriva vad som helst, (helst om 100 år eller så)    (enda tidpunkten är väl att bygglovet gäller i fem år, annars får man begära förlängning)

Om det måste stå några entrepenörer för att det ska gå igenom, får jag väl ta några som finns och skriva en summa, och sedan säga att det tyvärr inte gick som jag tänkt mig :) Edit, man ska tydligen skicka med kopior på entreprenadkontrakten till försäkringsbolaget >:(

Kravet är, som jag förstår det, att man måste ha en försäkring för att få börja bygga, så det är det jag vill ha...     sen är den ett värdelöst papper som jag helst vill slänga;D.

Eller är det någon mer kontroll av kommunen angående försäkringen i ett senare skede? Nån som vet?

Som tur är så har det inte så stor betydelse i vilken del av sverige jag bygger, så krånglar kommunen så får jag väl försöka med en annan kommun....

Någon bank behöver jag inte anlita, så om de brukar ha några krav, så har det ingen betydelse i mitt fall...

Så ni som gått igenom processen (och andra)  ge mig några råd  :surprised:
 
Snailman skrev:
Antagligen måste jag ha en byggfelsförsäkring, ska kolla med kommunen, men de har tyvärr skrivit på  sin hemsida att även självbyggare ska ha en sådan, jag kommmer att göra ALLT själv (utom lite av elen, och grävarbetet)  Naturligtvis kommer jag inte att betala något av materialet i förskott, (utom då jag hämtar det själv, och det räknas väl ändå inte som förskott) Så egentligen vill jag lämna in ett tomt papper utan några enteprenörer, och jag vill inte komplettera med några efteråt, då jag räknar föräkringen som värdelös, någon besiktning behöver inte göras för min del, den vill jag naturligtvis slippa, jag har inget problem med att skriva vilken dag det blir färdigt, den tidpunkten kommer jag ändå inte att respektera ;D, så där kan jag skriva vad som helst, (helst om 100 år eller så)    (enda tidpunkten är väl att bygglovet gäller i fem år, annars får man begära förlängning)

Om det måste stå några entrepenörer för att det ska gå igenom, får jag väl ta några som finns och skriva en summa, och sedan säga att det tyvärr inte gick som jag tänkt mig :)

Kravet är, som jag förstår det, att man måste ha en försäkring för att få börja bygga, så det är det jag vill ha...     sen är den ett värdelöst papper som jag helst vill slänga;D.

Eller är det någon mer kontroll av kommunen angående försäkringen i ett senare skede? Nån som vet?

Som tur är så har det inte så stor betydelse i vilken del av sverige jag bygger, så krånglar kommunen så får jag väl försöka med en annan kommun....

Någon bank behöver jag inte anlita, så om de brukar ha några krav, så har det ingen betydelse i mitt fall...

Så ni som gått igenom processen (och andra)  ge mig några råd  :surprised:
Verkar som om du sitter lite i samam byråkratsnara som jag då... :(
Just Borlänge kommun har iof ingen info ang försäkringe eller ej. I ngn kommun i Göteborg såg jag att det var undantag under 10 basbelopp eller liknaden vid självbygg -verkar vara lite si o så.

Såg dock att boverket (som varit med om att införa regeln) skulle ta upp om det kunde få finnas undantag eftersom reglen skall skydda de som bygger, inte krångla till det. Dom hade inte förutsett att fk-bolagen skulle ta så stora premier som ändå inte gällde tydligen  :surprised:

Tyvärr ger dom inte ngt entydigt svar i sitt betänkande, och självregleringen (försäkringskostnaden) funkar ju inte riktigt...

http://www.boverket.se/upload/publi...sförsäkring/byggnadsdeklarationsutredning.pdf
(sid 3- 5)

Frågan är hur långsamt byråkratins kvarnar maler, och OM en ändring kommer till stånd. .  . :(

Edit: Hittade ett utlåtande som gör att du till din kommun kan be om undantag utan att de bryter mot reglerna:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/21/46/95fbd7b9.pdf

"Den 1 januari 2005 utökades således tillämpningsområdet för
lagen om byggfelsförsäkring till att omfatta samtliga en- och
tvåbostadshus. Lagen omfattar numera även småhus som inte är
avsedda för permanent bruk. Reglerna är dock utformade så att
byggnadsnämnden i fråga om småhus som inte skall användas för
permanentboende, kan besluta om undantag från det obligatoriska
skyddet.
Om byggnadsnämnden bedömer att det i fråga om ett
småhus behövs en byggfelsförsäkring skall en sådan finnas även vid
tillbyggnader och vid vissa ändringsåtgärder som förutsätter att
bygganmälan görs. Dessutom infördes det i lagen bestämmelser om
att det skall finnas ett färdigställandeskydd när en näringsidkare för
en konsuments räkning uppför ett småhus och vid vissa byggnadsarbeten
på sådana hus. Färdigställandeskyddet, som kan bestå av en
försäkring eller en bankgaranti, skall trygga att entreprenaden
färdigställs."

/K
 
Hej!

Prova att söka dispens från försäkringen. I alla fall för de delar som ni bygger själva. För de andra kanske det inte blir så dyrt. Du har ju inget att förlora på det.
Använd alla dina sakargument och skriv en välformulerad dispensansökan.

Eller bygg först ett sommarhus och bygg ut det sedan :-/
Vid utbyggnad kan man få dispens om den kostar mindre än 10 basbelopp (ungefär 400 000).

/pinebar
 
Vi får väl se om den nya borgerliga regeringen komma att ändra försäkringen. M var tydligen emot införandet/tvånget för självbyggaren. Jag bygger själv, och produktionskostnaden angav jag till 370.000:- men det blev till att pröjsa 12 lax.
Om reglerna ändras kanske man kan få tillbaka pengarna från försäkringsbolaget om huset inte är klart/slutbesiktigat, eller det är till att va lite naiv ;D
 
Mikael_L
saturnus2 skrev:
... , eller det är till att va lite naiv ;D
JAPP !!!! >:( :-/

//ML ;)
 
Försäkringsbolagen kräver att man namnger entreprenörerna med org.nr och anger avtalat pris. Många vill ha in kopia på avtal, något bolag ville ha in årsredovisning för de senaste åren för entreprenörerna!!
Riktigt så noga var inte Nordic Guarantee, det gick bra med ett kontrakt. Det var löpande och inkluderade underentrepenörer som grävare, rörläggare, elektriker. Kostnaderna för dessa är uppskattade, där finns det inte några offertunderlag. Byggmästarn angav ett takpris, det var försäkringsbolagets krav. Sen var de nöjda, och som sagt, premien räknades på det underlaget (1,05%)

/me
 
Snailman
Det ser ju inte ut som om man skulle kunna få någon byggfelsförsäkring alltså, man kanske får försöka hos alla bolagen och dokumentera alla nej man får , och skicka dem som bilaga, till dispensanökan, nåja ska ju inte bygga än på länge, men man får väl börja bearbeta kommunen redan nu... Nån byggmästare lär jag ju inte behöva...
 
mariapia skrev:
Tycker dessutom att försäkringsföretagen vill ha onödigt mycket information med tanke på att försäkringen inte kommer gälla ändå, eftersom vi bygger själva mest.
Denna försäkring är inte bara till för er, utan för en ev. framtida husköpare som isåfall har en försäkring som täcker ev. byggfusk från er sida (om ni nu inte kan betala av någon anledning)

Det är inte alla husbyggare som är seriösa.................
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.