Vi har hittat en hus som vi tycker om. Jag har dock lite frågor om förhandsbesiktningsprotokol som har gjorts. Det står en del om fukt på bl.a "Betongplatta, vind och ventiliation". Är detta något nedan som kanske ska oroa sig över eller köra på och köpa huset? Tack på förhand

Kopierar in en del av texten ifrån besiktningsprotokol.

Betongplatta
Iakttagelser

Vid stickprovsmässiga luktkontroller utmed golvvinklar noterades en avvikande lukt i
ventilationsöppningen i trapphallen samt i tidigare upptaget inspektionshål under trappan som
undertecknad förknippar med fuktrelaterade skador (mögel- och rötskador). I övriga golvvinklar
noterades inga avvikande lukter.

Ventilation
Iakttagelser

På grund av de mögelpåväxter, troligen orsakade av kondensbildning, som noterades på vinden
finns anledning att misstänka att inomhusventilationen inte är fullgod och att åtgärder krävs för att
förbättra inomhusventilationen. Rekommenderar att fackman kontaktas för att kontrollera och ge
förslag på hur man förbättrar inomhusventilationen i hela byggnaden.

Vind
Iakttagelser

Mögelpåväxter noterades lokalt på yttertakets insida, varför det kan föreligga behov av åtgärder för
att minska risken för ytterligare skador (förhindra uppfuktning och fortsatta mikrobiella skador), se
även not. under Ventilation.
Fuktfläckar noterades på insida yttertak. Vid kontroll av fuktfläckar som nås uppmättes inga
förhöjda värden.
Riskanalys
Med avseende på uppmärksammade mögelpåväxter på yttertakets insida föreligger risk för att
skadorna förvärras och/eller ytterligare skador (t.ex. mögel- och rötskador) i ej synliga delar.
 
Redigerat:
Det är klart du kan köra på och köpa huset ändå - men du måste ju sätta av pengar för att kunna åtgärda ventilations- och fuktproblemen. Och det ska förstås också reflekteras i priset som ska vara betydligt under ett motsvarande hus i samma område, utan fuktproblem.

Jag skulle också ta in ordentligt med offerter och underlag för att kunna få en bra uppfattning om vad åtgärderna kostar, innan jag skulle köpa ett liknande problemhus. Om inte säljaren tillåter/hjälper till med inspektioner och att ta in offerter, samt är beredd att anpassa priset utifrån de kommande kostnaderna, då är det bara att gå därifrån och köpa ett annat hus.

Vi köpte ett hus för några år sen, där det var för höga Radon-värden och redan fanns en projekterad men inte installerad FTX-anläggning på offert. Vi bestämde tillsammans med säljaren att vi skulle betala 200.000 kr mindre än det vi varit beredda att betala utan luft-problemen, och så kunde vi installera FTX efter att vi hade tillträtt.
 
Vad innebär detta egentligen? Är det stora kostnader för att åtgärda dessa problem.
 
Är ju tämligen omöjligt att svara på, att det luktar mögel och röta kan ju innebära att allt från 10cm upp till hela skiten är uppruttet, det behövs troligen en djupare analys för att uppskatta vad det skulle kosta.

Taket kan ju vara fler orsaker, pannor + takpapp kanske är dags för byte och det är därför det finns torkade fuktfläckar i taket.
 
Ett hus med de anmärkningarna bör man inte köpa om man inte har väldigt bra koll på hur det skall åtgärdas. Mögellukt från grunden kan betyda vad som helst, från att dräneringen behöver göras om (50 - 300 000 eller mer, beroende på storlek och markförhållanden), till att alla golv måste rivas ut och syllarna bytas (man stöttar upp huset och kapar bort alla väggar ca 20cm från golvet, återställer, och sänker ner huset igen.), och det finns ovanliga fall där allt detta inte ens hjälper.

Mögelproblemen på vinden, kan med lite tur åtgärdas med en bätre ventillation, kostar 50 000 och (oftast) uppåt. Det kan också vara så att yttertaket måste bytas.

Sammanfattningsvis, Om dessa fel verkligen finns, och inte bara är bes. mannens "hängslen och livrem", så tror jag att det lätt kan kosta 500 000 - 1 milj, eller mer att åtgärda.

Personligen skulle jag inte överväga att köpa ett hus med dessa anmärkningar.
 
harry73
I princip skriver besiktningsmannen att han inte kan göra ett utlåtande angående fukt och mögel och att du behöver göra en egen besiktning inkl fördjupad besiktning.
Vill du ha huset, se till att få en bra förbesiktningsklausul, med kanske lite extra tid istället för två veckor.
Förhandsbesiktningen gör (här) bara att det är omöjligt att få fukt och mögel som dolt fel.
 
Jag skulle sett mig om efter ett annat hus. Det finns fler hus, man måste inte ta det som har med sig en ryggsäck med problem.
 
harry73
Huset behöver inte ha en ryggsäck med problem, men för att köpa fastigheten behöver TS en ordentlig genomgång i huset (med bra besiktningsman)

Jag reagerar på att besiktningsprotokollet säger att det är betongplatta och att det finns en tidigare upptagen inspektionshål. Är det krypgrund? eller kollade de bara syllarna? hur ser de ut?

Mögel på vinden var lokalt enligt protokollet och det kan i alla fall vara bra att göra en egen bedömning (med besiktningsman) innan man ratar huset.

Men TS ska inte förälska sig i huset och bara köpa huset om det blir en bra deal. Står huset redan en längre tid till salu finns det bra möjlighet till att förhandla sig till ett bra pris.
 
harry73
det kändes som en ordentlig protokoll :)
Ring besiktningsmannen, fråga vad han skulle ta om du köper in dig i besiktningen (med köparegenomgång) och passa på att fråga vad han tycker om huset.

Jag tolkar det som att säljaren vill vara så tydlig som möjligt med husets problem och det kan mycket väl vara så att det räcker med att ansluta källargolvet till ventilationen och att förbättra inomhusventilation.
 
harry73 skrev:
Huset behöver inte ha en ryggsäck med problem, men för att köpa fastigheten behöver TS en ordentlig genomgång i huset (med bra besiktningsman)
Fast varför ta ett hus med potentiella problem om det finns andra? Varför inte göra det lätt för sig?
 
harry73
- för att alla hus med samma ålder har eller kan ha samma problem. Skillnaden kan bara vara att det gjordes en ordentlig besiktning här och inte i de andra hus.
- tittar man på Hemnet finns det inte många hus till salu runt detta objekt och de som finns ligger max 2 veckor på hemnet
- för att priset blir lägre?
 
@Harry73: Du har helt rätt att dessa objekt blir sålda fort. Ska man avstå ifrån detta hus eller det normalt att husen har dessa fel
 
harry73
Hålla koll på budgivningen, rasar den iväg är det bättre att låta det vara, men går det trögt kan man lägga ett bud, men se till att få med en besiktningsklausul.
 
Troberg skrev:
Fast varför ta ett hus med potentiella problem om det finns andra? Varför inte göra det lätt för sig?
Den möjliga kostnaden för att åtgärda problemen får ju ställas i relation kostnaden på objektet: halvstor villa i till synes trevligt område i närförort till Stockholm. En snabbsökning på Booli ger att hus i liknande storlek i området (Jakobsberg) verkar gå för mellan sex och tio miljoner.

I det sammanhanget tycker jag inte att en "liten inflyttningsservice" med dränering, källarrenovering och nytt ventilationssystem för 500-600k är så himla mycket att bråka om.

Rent proportionerligt är det lite som att titta på en villa i Töreboda och avfärda den för att köksluckorna är fula och kommer kosta tjugo lax att byta ut... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.