Som redan tidigare sagt - detta måste vara statisk elektricitet. El hoppar c:a 1mm/kV i luft, och vore det nätspänningen (230V) skulle det inte bli något avstånd i princip alls. Statisk uppladdning på 25-30kV är dock inte alls ovanligt (2-3cm). Må vara lite otrevligt men ofarligt.

Vanligare på vintern, när luften är torrare och det är minusgrader ute (påverkar även inneluften). Du skriver också att det kommit nu de senaste månaderna. Typiskt att plastslangar och annat som rör sig mot varandra laddar upp något grymt. Alltså de delar som INTE är metall i första hand, men finns det frihängande metalldel i anslutning till dem kommer den att anta samma uppladdade potential.

Jag tror inte det är fel på dammsugaren, men kolla skyddsjorden i uttaget. Sedan är det inte säkert att de exponerade metalldelarna på dammsugaren ens varken är eller skall vara skyddsjordade - det beror på hur den ser ut på insidan (dvs om de är en del av den elektriska kapslingen eller inte). Det kan vara separata, från jord frihängande delar som då kan få statisk laddning. Utan att det är något fel alls.

Lite av ett I-landsproblem med alla våra syntetmaterial. Typiskt som också nämnts att det varierar beroende på matta, väderlek m.m. Olustigt som sagt, men inte Biltemas fel...
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Att påstå att det inte är biltemas fel tycker jag är magstarkt. De har ansvar för produkterna de säljer. Dammsugare är notoriska alstrare av statisk elektricitet och något som bör beaktas vid konstruktionen. Det är ju inte utan anledning man ska undvika att dammsuga elektronik 😉 Fast jag har själv aldrig fått någon stöt vad jag kan påminna mig av någon dammsugare. Har väl haft hyfsat bra grejer kanske ☺
 
  • Gilla
Hedax
  • Laddar…
Jag har dammsugare med antistatisk slang och inga problem. Finns det möjlighet att byta till en antistatisk slang på din?
 
Jag får ofta rejäla stötar när jag tar i dörren efter att ka kasat på stolen i bilar med textilklädsel och när jag har vissa byxor på mig. Funderar på om jag kan klandra Audi, Volvo och VW för detta, tro ?

När det gäller dammsugning av elektronik finns faktiskt speciella varianter av de vanliga dammsugarna med avledande material i plasterna (ofta kolinblandning). Ser sådana nästan dagligen. Men det priset är ingen privatperfson beredd att betala.
 
Ingper skrev:
Jag får ofta rejäla stötar när jag tar i dörren efter att ka kasat på stolen i bilar med textilklädsel och när jag har vissa byxor på mig. Funderar på om jag kan klandra Audi, Volvo och VW för detta, tro ?
Det beror på, jag påstår inte att det måste vara Biltemas fel, men du påstår med bestämdhet att det inte är det, och det tycker jag är väl starkt med tanke på den begränsade information du har om vad som orsakar problemet. Såvida du inte är väl insatt i Biltemas dammsugare utan att berätta det för oss.
 
Det jag skrev med bestämdhet är att det inte är Biltemas fel att vi numera har en massa syntetmaterial och plaster som är högladdande i våra hem. I övrigt skrev jag "jag tror inte det är fel på dammsugaren".

Men jag håller med om att tillverkarna skulle kunna anpassa sina produkter bättre mot verkligheten.Även Biltema. Dock är det nog inget privatpersonen vill betala för, och inget som lagen kräver - om det är så som det verkar m.a.p. jordning och inte. Därför inget som går att "reklamera".

Det var så jag menade, fast det kanske lät lite mer kategoriskt än det var menat.
 
Jag har en grovdamssugare från Biltema, samma problem. Bara statisk elektricitet, inget farligt. Se bara till att den är på golvet, och att den lilla kedjan som följde med släpar på golvet, så är det inget problem.

Skulle det inte räcka (tex om man måste lyfta upp den, vilket jag behöver för att städa råttburen), så funkar vilken jordning av höljet som helst. Eller så ignorerar man bara det (vilket jag gör numera).
 
Ingper skrev:
Det jag skrev med bestämdhet är att det inte är Biltemas fel att vi numera har en massa syntetmaterial och plaster som är högladdande i våra hem. I övrigt skrev jag "jag tror inte det är fel på dammsugaren".

Men jag håller med om att tillverkarna skulle kunna anpassa sina produkter bättre mot verkligheten.Även Biltema. Dock är det nog inget privatpersonen vill betala för, och inget som lagen kräver - om det är så som det verkar m.a.p. jordning och inte. Därför inget som går att "reklamera".

Det var så jag menade, fast det kanske lät lite mer kategoriskt än det var menat.
Ingen privatperson som är beredd att betala kostnaden för att Biltemas tillverkare jordar metallhöljet, om de nu inte redan gjort det? Jag instämmer inte, det är ingen stor kostnad.
 
thomasx skrev:
Ingen privatperson som är beredd att betala kostnaden för att Biltemas tillverkare jordar metallhöljet, om de nu inte redan gjort det? Jag instämmer inte, det är ingen stor kostnad.
Nja, "metallhöljet" är väl behållaren och elen sitter i en annan del, ovanpå. Om den nu ser ut som de brukar (och som min gör) och enligt länken. Men visst, lite jordbleck skulle säkert kunna vara en produktförbättring i detta avseende. Nu har jag inte exakt denna maskinen så jag skall inte säga emot dig när du säger att det inte är en stor kostnad ;).

Hursomhelst var ju TS problem att h*n ville reklamera dammsugaren då den gav stötar, och "panelen" är ju ganska överens om orsaken och att det inte handlar om de farliga elstötar som TS oroade sig för.
 
Redigerat:
T Troberg skrev:
Jag har en grovdamssugare från Biltema, samma problem. Bara statisk elektricitet, inget farligt. Se bara till att den är på golvet, och att den lilla kedjan som följde med släpar på golvet, så är det inget problem.

Skulle det inte räcka (tex om man måste lyfta upp den, vilket jag behöver för att städa råttburen), så funkar vilken jordning av höljet som helst. Eller så ignorerar man bara det (vilket jag gör numera).
Jaha, det var det kedjan är till för!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.