Vi behöver måla om vårat sovrum inför husvisningen.
Skulle bli jätteglad för färgförslag.

Det är ett rum med en hel fönstervägg mot söder. Möblemanget är i ek och cremevit. Ekgolv.

Tänker mig en lite varmare beige färg typ en väldigt ljus latteaktig färg. Tyvärr är jag helt värdelös att hitta en sådan på de små färgkartorna.

Jag är även öppen på andra kanske bätre förslag på färg.

 
Hej!

Kolla Nordsjös egna påhittade kulörer typ kenya eller flyggers o'boy

Sigge
 
Jag tycker ni ska välja en beige färg men som inte blir för mörkt brun, passar inte så bra med ek tycker jag personligen. Annars kan en ljus blå, olivgrön eller ljung vara fint.
Nordsjös Sand ska vi själva ha! :)

Lycka till!

//Angelica från Sambons konto
 
Personligen skulle jag inte välja alltför mycke beige och brunt i samma rum med söderläge. Kan bli för tröttsamt lungt. Väldigt mycke standard a la inrednings tidningar. Jag gillar iden med ngt mossa-grön i ljusare nyans upp-piffad med lite mörkröd (t ex. kuddar eller krukor).

Blanda inte alltför mycke bara.

Capi
 
Ett av våra rum i huset var riktigt klatshigt. televerksoranget tak och element, väggar och garderober var vit botten med stora orangea blommor på =)
 
Flugger har en "egen blandad" färg som heter cafe ole`(rätt stavat??). Den finns i ljus, mellan och mörk. Letade länge efter en ljus beige färg som inte drar åt rött, grönt osv.
Denna är jag nu mycket nöjd med! Själv tänkte jag först prova den ljusa men killen tyckte jag skulle testa mellanfärgen eftersom den upplevs ljusare när den kommer upp på en hel vägg. Lite brytning mot vita fönsterkarmar ville jag ju ha. Den blev jättebra!!!
 
Flügger 4063 "Café au lait"

/Fredrik
 
Hej

Jag skulle nog vilja påstå att vilken väl vald Kaffe ton som helst är säkrare än vit.

/Fredrik
 
Hejsan!

Mitt förslag är att satsa på mörkare färger faktiskt. Rummet hade mycket fönsterpartier och låg mot söder så oavsett bör ljuset komma in snyggt i rummet. Har sett underbara "mörka" rum (i vårt nya hus kommer vårat sovrum gå så) tillsammans med ekmöbler. Och genom att ni också hade "cremevitt" så vill man ju markera möblerna också... väljer man för beiga eller vita toner kommer ju de möblerna "försvinna".. liksom flyta in i rummet. Därför anser jag att en mörkare variant är kanon.. med fondvägg...

Välj mörka kulörer av typen brunt om ni inte vill göra det för "kallt". Och gör en fondvägg bakom sängen med en kulör som är "2 snäpp" mörkare än övriga väggare. Då känns rummet mer levande (om man inte väljer för olika färger känns det ofta som lite mer skuggspel än olika färger). Ni får helt sonika knata ner till närmsta färghandel och plocka hem färgprover och kolla.. jag har tyvärr inga färgnr i huvudet :( men de brukar ha skalor med färger.. ta hem nån i beige/brunt och kolla de mörkare varianterna på den (behöver inte ta de allra mörkaste om ni inte gillar dom).

Oavsett vad ni väljer är jag övertygad om att det blir bättre än innan :D
Lycka till!

MVH
Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.