Hej,

Vi köpte en Vatten dammsugare för ca 7 månader sedan på Biltema, de senaste månaderna har vi fått ett stötar från den. Stötarna kommer från själva metall tunnan och hoppar oftast ca 2 cm. Jag var på Biltema idag och förklarade felet, de kopplade in den och provade men kunde inte återskapa!? Detta är ett problem som kommer lite då och då och därmed svårt att bevisa.

De hänvisade mig till allmänna reklamationsnämnden.

Detta är en produkt som kostar ca 500-600 kr och det förvånar mig att man förväntar sig att vi ska lite på att deras produkter är säkra att använda medan de inte litar på vad vi säger?

Efter som de hänvisar till ARN så antar jag också att jag egentligen inte har så mycket att komma med mer än att inse att man inte köper elektroniska prylar på Biltema?
 
Kontakta huvudkontoret. Dom måste vara mer förstående än de i butiken kan man tycka.
 
Det är väl troligt att det handlar om statisk elektricitet. Jag får själv ofta skapliga stötar när jag tar i min Kärcher med tunna i rostfritt stål efter att den varit igång. Det är helt ofarligt och går knappast att undvika om man vill ha tunna i RF.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Gnistor på 2 cm är ju helt klart statisk laddning. Vatten är ju bipolärt och kan ladda upp föremål ( jfr regn/is i åskväder) och det är väl bara naturligt. Om det finns skyddsjord på dammsugaren, så förvissa dig om att den sitter i ett jordat uttag för att minska risken för obehag.
 
Precis samma på min Nilfisk med rostfri tunna.
Brukar kunna se på utsidan av slangen att den dragit till sig sågspån och annat yrande material.
Kolla det nästa gång, inget som går att undvika.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Om vi antar att detta är en apparat med jordad kontakt (alltså inte en klass II isolerad apparat), dv.s OM apparaten har en riktig jordad kontakt.

Då betyder detta att du får stötar av apparaten att det uttag du kopplar in den i hos dig inte har korrekt jordanslutning. Det kan tom, vara uttaget som är felaktigt så att det skickar ut spänning till dammsugarens hölje.

Men OM dammsugaren har ett fel som leder ut en mindre ström (som ändå kan vara farlig) så leds den bort av en korrekt skyddsjord. Det är därför man har skyddsjord.

Så ditt uttag är med största sannolikhet felaktigt, på ett farligt sätt. Men det kan vara så att dammsugaren också är felaktig. Att felet inte visade sig när du hade med den till butiken beror på att de där troligen kopplade in den i ett korrekt uttag.

Edit, jag håller med om att 2cm gnistor låter som ngt. statiskt.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Kolla att/om höljet på dammsugaren är jordat, vilket det borde vara.
 
Tack, då ska jag kolla upp det. Det är ju ett jordat uttag den sitter i och jag har nyss varit o mätt i rummet intill(som använder billedaren som jord) så att det inte fanns någon ström. Men jag ska kontrollera detta igen.

Är det statiskt så är det såklart inga problem, det känns dock inte så skönt ;)
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Kolla att/om höljet på dammsugaren är jordat, vilket det borde vara.
Kan vara en dubbelisolerad apparat (dammsugare) också.
Då är inget hölje, eller något alls i dammsugaren jordat.

Det ser man på att dammsugaren har dubbelfyrkants-symbolen samt att stickkontakten saknar jordbleck.
 
Vänta va? Använder biledaren som jord??
 
Mikael_L skrev:
Kan vara en dubbelisolerad apparat (dammsugare) också.
Då är inget hölje, eller något alls i dammsugaren jordat.

Det ser man på att dammsugaren har dubbelfyrkants-symbolen samt att stickkontakten saknar jordbleck.
Sant, men med ett metallhölje, är det ok att ha dubbelisolering då. Har aldrig funderat över saken så noga, men magkänslan säger mig att en 240-pryl med metallhölje inte kan vara dubbelisolerad.

Dammsugaren har ju dessutom ett eluttag för andra elmaskiner, och den måste ju vara jordar, så då måste ju hela maskinen vara det.

Oavsett vilket, om höljet inte är jordat, så är lösningen sannolikt att jorda det ;)
 
oas skrev:
Vänta va? Använder biledaren som jord??
Lång historia kort, det är inte rätt men det var så man kunde göra. Huset är byggt 70 talet.

Detta är dock inte relevant får tråden.
 
Nu har jag ingen från biltema, men har liknande "problem" med några andra.. det är riktigt läskigt ibland, för stötarna kan vara riktigt obehagliga! De är bra mycket kännbarare än sådana här "hand-mot-hand" stötar!

När vi flyttstädade sist klarade maken 10 min sen fick jag ta över haha.. vissa miljöer, damm och mattor triggar den statiska elektriciteten.. jag har lärt mig så jag får inte lika många stötar (gäller flera dammsugare av "stora" märken som vi har/har haft).. Har själv aldrig funderat på om det var nått "fel".. Kanske jag borde gjort..

Mvh Sandra
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
fast hur många dammsugare har jordanslutet kärl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.