Var kan man hitta relevant och oberoende info-förutom här ;)
Vi har ju just börjat leta tomt och när jag pratade med stadsarkitektsontoret kände jag mig verkligen som en novis och han bara babblade fram olika termer som jag bara vagt känner till. Vi vill nämligen köpa en tomt nu men inte börja bygga förän kanske nästa sommar. Men alla tar för givet att vi ska bygga på en gång. Är det helt omöjligt att fÅ veta vad som gäller för en specifik tomt(stor -liten permanent bostad) INNAN man köper den eller måste man alltid lämna in en byggplansritning först? Vad exakt är byggplansritning?? MÅste man lämna in en ansökan om bygglov samtidigt??
HJÄÄLLPP :surprised:
Var kan jag hitta info??
 
Jag har letat länge men inte hitta någon bra källa som tar upp alla aspekter på husbygge. Det verkar inte finnas. Kanske någon här på forumet med författartalang kan skriva en bok om ämnet :)

Själv har jag snappat upp information på många olika ställen. Det bästa är nog om man känner någon som är kunnig inom området. Det lär även finnas konsulter som kan hjälpa till. En annan variant kan vara att ta kontakt med någon husfirma och få dem att hjälpa till (men då är det kanske inte helt oberoende info).

Vad det gäller din tomt så är det lätt att få reda på vad som gäller för den. Ring statsbyggnadskontoret och begär att de ska skicka detaljplanen för tomten (brukar vara gratis). I detaljplanen framgår precis vilka regler som gäller just för din tomt. Uppfyller du bara de reglerna ska det nog mycket till om du inte ska få bygglov. För övrig information angående byggnadslov skulle jag föreslå att du kollar om kommunen har någon information på sin hemsida. Många kommuner har ganska bra information på sina hemsidor om hur en bygglovsansökan går till.
 
Dom tyckte att vi borde köpa tomten med förbehåll om att byggplanen godkändes och eftersom vi inte tänkt bygga NU blir det ju lite knivit ELLER måste man alltid lämna in en byggplan med en gång??? Betyder det att de egentligen avråder oss från att köpa just den tomten? Vi var föresten och tittade på den idag och då undrar jag ungefär var gränsen för schaktning går. Hur stenigt får det vara innan man måste spränga???
 
Kan det vara så att det inte finns någon plan färdig för tomten ännu? I så fall kanske kommunen håller på med att jobba på planen och det går inte att säga vad som kommer att vara tillåtet att bygga på tomten.

Jag har aldrig hört talas om att bygherren ska lämna in något överhuvudtaget till kommunen innan man söker bygglov. Det enda man måste göra är att beställa en nybyggnadskarta som ska användas för bygglovet.

Även om du inte ska bygga förrän om ett år finns det inget som hindrar dig från att söka bygglov idag.

Sprängning/schaktning beror på hur stor grävmaskin man använder och hur mycket tid maskinen ska lägga ner på stenarna. De vanligaste grävmaskinerna (med larver) som väger kring 20 ton klarar stenar som är uppemot två kubikmeter har jag för mig. Är stenarna så stora så handlar det mest om att knuffa dem eller möjligtvis gräva ner dem. Det är svårt att göra något vettigt med dem i den storleken. På vår tomt har vi 3-4 stenar i den storleken och större som ska knäckas (snarare än sprängas). Tomten är på 1400 m[sup]2[/sup], något kuperad och byggföretaget har sagt att det ska kosta ca 30 kkr för grovplaneringen av tomten (exlusive grovplaneringen/schaktning för huset).
 
Vad vi i princip fick höra var att det inte fanns någon planering för tomten men att stadsarkitekten inte kunde se att det skulle finnas några begränsningar andra än att det skulle passa in i omgivningen.
Tomten är relativt stenig vilket i princip gäller för stort sett de flesta tomter i området dock ej bergig. men det är ju svårt att säga längre ner i marken. Det är ute i skärgården/Roslagen. Vi ska kika på den igen idag. Det är en tomt med en skogsbevuxen kulle samt plan ängsmark ungefär 2800kvm. 2km från samhället. Rätt fin faktiskt!
 
Har för mig att när man bygger utanför planlagt område så är det grannarnas åsikter som väger tyngst. Man ska ju ha deras godkännande på bygget.
 
När vi pratade med stadsarkitekten i Norrtälje(som vi fick tag på) sa han att det inte fanns någon storleksbegränsning och att man inte behövde bygga fritidshus på fritidstomt. Problemet kunde vara att kommunalt VA inte fanns draget dit-vilket inte heller finns i vårat fall. :( Vad det gällde utförande så var det i regel att huset inte fick se ut hur som helst - vad han nu menade med det. Tinnar och torn passar kanske inte in i skogen-vad vet jag. Vi har inte bestämt vilket slags hus vi ska bygga - det är ju en djungel ;D
 
Hur långt sträcker sig förresten det där med grannar?Om vi köper tomten vi tittar pånu, har vi inte precis så många. 2 hur tvärs över vägen och ett fritidshus 500m bort upp i skogen.

Förresten Thomas - var i Hudiksvall bygger du? Haren del släktingar där och i Bergsjö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.