Nackdelen/risken med jordad skarvsladd i ojordat uttag är att någon tror att skarvsladden är jordad, men annars är det precis som att sätta den jordade utrustningen direkt i ojordat uttag.

En annan större risk är att koppla jordad skarvsladd i jordat uttag men drar den till ett rum med ojordade uttag, samt även åt andra hållet, ojordad skarvsladd i ojordat uttag draget till ett rum med skyddsjord tillsammans med klass0-apparat.


Angående om du ska jorda hela bostaden eller inte beror bla på den utrustning du använder. Nästan alla stationära datorer och skärmar samt många bärbara datorer kräver skyddsjord för att bla EMCn garanterat ska kunna hållas under gränsvärdena.

Sedan beror det också lite på vad du har för uppvärmningssystem, vattenradiatorer är jordanslutna genom vattnet och rörsystemet, så om du använder tex en brödrost i ojordat uttag nära vattenradiator så kan det vara läge att byta uttaget till jordat dito.

Tänk på att alla uttag, även lamputtag, i ett och samma rum ska vara antingen jordat eller ojordat. Med öppen planlösning tänjs gränsen lätt vad tillhör vilket rum, då kan det vara bra att ta hela utrymmet som ett enda rum.
 
  • Gilla
Simon Hellsten och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, fast om TS installerar den där JFBn så täcker den dessa felfall och TS slipper dra om all el. Nu tycker jag visserligen att det är bra att ha en uppdaterad och fräsch elinstallation så jag hade jordat men TS undrade om det räckte med en JFB.... Den täcker visserligen inte detta med EMC från diverse elektroniska apparater men även där börjar det mesta vara dubbelisolerat.


Så, jag duckar och tar på mig asbestoverallen nu :)
 
  • Gilla
Simon Hellsten och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det inte tillåtet att installera en JFB som ersättning för jordade uttag. Denna fråga blir alltså aktuell om det finns brister i de isolerade rummen med ojordade uttag. Då måste dessa brister lösas, antingen genom att laga isolationen eller byta till jordade uttag. Det kan finnas en grad av bedömning här av dessa brister, och är de små så kanske man kan tänka sig att låta JFBn ta hand om dem.
 
Jag är så sjukt imponerad av de utförliga svaren jag fått. Tack!
Samma kardemumma så tror jag det blir installation av jfb samt jordade uttag i vardagsrum samt korridor i vår enplansvilla
det är de enda rum som har någon potentiell risk att få några tyngre verktyg eller liknande kopplade till sig för att sen råka användas utomhus. Resterande rum är sovrum och får tills vidare vara ojordade, samt kök och badrum som redan är jordade. Känns som en bra kompromiss vad gäller ekonomi och förnuft ☺️
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.