Letar en beg Stiga Park åkklippare och funderar på vilka fel och brister som finns på en sådan ?

Vilka prylar ska man kolla särskilt på ?
Brukar det t.ex. vara några problem med växellådan eller något annat mekaniskt ?

B&S motorn är ju som den är...
 
Framför allt styrvajern. Styrinrättningen är en riktig skitkonstruktion. Den fungerar sannolikt alldeles utmärkt i parkanläggningar, men om man skall köra där det är litet tuvigt och guppigt, får man räkna med att byta styrvajer varje år. Om man klipper högt gräs, blir det även nya remmar varje år.
Vi bytte vår mot en trädgårdstraktor, som är bättre lämpad för terrängklippning.
 
Styrvajer och remmar är alltså förslitningsprylar på samma sätt som knivar.

Något mer att kontrollera?

Måste erkänna att jag inte har en aning om hur maskinen är uppbyggd :-[

Sitter en motor bak och ett klippaggregat fram, därimellan finns det en stol och en midja för styrningen är ungefär vad jag har koll på ::)

Hur är transmissionen och koppling uppbyggd på en sådan maskin (ej hydrostatdrift)?
 
Tranmissionen sitter i bakaxeln under motorn. Kopplingen består av en tryckrulle som verkar på en av kilremmarna. Själva kilremmen är alltså "lamellen" På vänstra drivaxeln sitter också bromsen. Det är en skivbroms med ca diameter 60mm. Den är klart underdimensionerad för maskinen. Parkeringsbroms och färdbroms är samma. Det är vanligt att man glömmer parkeringsbromsen och kör iväg. Motorn är så stark i förhållande till bromsen, att man ingenting märker. Efter en liten stund är beläggen utslitna, och man har heller ingen färdbroms. Oftast spelar det ingen roll. Om det är någorlunda platt, behövs i alla fall ingen färdbroms.

Kom ihåg att kolla upp vad styrvajer och ett set remmar kostar. Om jag inte minns fel, kostar vajern 400-500 kronor, och remmarna är inte billiga heller.

Om du tycker att jag låter för negativ, beror det på att jag tillbringat mer tid att reparera maskinen, än att klippa gräs med den. Vi hade en tidig 80-talare som vi köpte för 8500, och sålde tre år senare för 7000. Sen köpte vi en ca 20 år yngre Husqvarna trädgårdstraktor för 4500. Den har inte krånglat alls.

Jag anser att gamla Stiga Park är åt h-e övervärderade på beg. marknaden, men det betyder ju också att man lätt kan sälja problemen vidare till någon annan.
 
Jag klippte mycket gräs åt en granne när jag var i 12-15 års åldern, han hade väldigt kuperad tomt och det gick åt både styrvajrar, remmar och tillslut försvann diffen i bakaxeln så maskinen nästan blev okörbar, ny bakaxel vill jag minnas var väldigt dyrt.
Efter detta har han haft 3 st Murray traktormodell utan större problem.

Trots detta kommer jag ofta på mig själv med att titta på Park-klippare på Blocket, rent häpnadsväckande vilka sluttningar den klättrade uppför med hjulvikter :surprised:
Har nämligen väldigt brant gräsmatta nu som jag är mäkta trött på att klippa........kanske man skulle köpa en get istället för Stiga Park :-/
 
mattiasp skrev:
Framför allt styrvajern. Styrinrättningen är en riktig skitkonstruktion. Den fungerar sannolikt alldeles utmärkt i parkanläggningar, men om man skall köra där det är litet tuvigt och guppigt, får man räkna med att byta styrvajer varje år. Om man klipper högt gräs, blir det även nya remmar varje år.
Håller inte med ett dugg!

Min Park har nu gått sin sjätte säsong klanderfritt.
Den har kontinuerligt klippt tre tomter; två riktigt stora och en normal.

På den tiden har vi bara bytt fjädern som frontaggregatet är avlastat i framkant med och gasreglaget av nå´n konstig anledning...
Inget mer!
Inte ens drivremmen till klippaggregatet, fast det börjar nog bli dags nu.
(De tre knivarna däremot drivs av en tandrem som man nog kan kolla upp efter några år.)

Så vad har jag gjort?
Skött det vanliga; smörjt alla smörjpunkter (det måste skötas för midjestyrningens skull), Slipat knivarna då och då, bytt motorolja ibland och bytt olja i hydrostaten en gång. (Slarv...)

Byta styrwire varje år! ???
Knappast, och då är i synnerhet den ena tomten riktigt hoppig och besvärlig.
Wiren har hållit sex somrar, och ska nog klara några till.

Antingen har jag haft en jäkla tur, eller så har andra haft en jäkla otur!
Det får vara hursomhelst med det.
Enligt mitt tycke är parken en toppenmaskin som tål en hel del smisk!
 
Kolla växellådan/bakaxeln !

Den är dyrast på hela klipparn. Jag har renoverat lådjäveln 3 ggr hitills. Känn på lagerglapp på alla ingående och utgående axlar samt kolla så att diffen funkar.

Nån som har en bättre begagnad låda som ja kan plocka delar ifrån?
 
Utan att ha fått tillfälle att titta närmare på konstruktionen verkar det som Stiga Park är en riktigt skitmaskin egentligen om man ska tro alla inlägg.
Vek konstruktion och billiga plastlager etc, helt enkelt inte byggd för att användas ordentligt. Antagligen är väl inte konkurerande maskiner någe bättre ???
Känns konstigt att en sådan maskin ska vara så eftertraktad på beg. marknaden ???

Den aktuella maskinen blev såld omg :(
 
Ubbe skrev:
Utan att ha fått tillfälle att titta närmare på konstruktionen verkar det som Stiga Park är en riktigt skitmaskin egentligen om man ska tro alla inlägg.
Vek konstruktion och billiga plastlager etc, helt enkelt inte byggd för att användas ordentligt. Antagligen är väl inte konkurerande maskiner någe bättre ???
Känns konstigt att en sådan maskin ska vara så eftertraktad på beg. marknaden ???

Den aktuella maskinen blev såld omg :(
Inte ska du tro alla inlägg!
Eller snarare ta dem med den berömda saltnypan...

Folk som råkat ut för nå´t elände med sina grejer hörs ju tyvärr alltid mer än de nöjda.
Och alla inlägg var väl inte negativa?

F.ö. ville du ju veta vad som kan krångla och då kommer ju förstås mest dåliga saker fram.
Du slog nog huvudet på spiken när du sade att konkurrerande maskiner knappast är bättre.
Öppna en sådan här tråd med ett annat märke, och svaren blir nog likartade.

Svärfar har en Park, och han är då nöjd.
En elkabel blev avskav p.g.a. dålig dragning nere vid pedalerna, det är enda krånglet på fem tuffa år.
Inga drivremsbyten eller styrningsproblem.
Man måste smörja grejerna grabbar!!
Kallas underhåll ;D
Den är visserligen lite nyare. Du ville inte ha med hydrostat, var det så?
Synd, för det är topen-toppen.
 
Ja den grannen jag hjälpte i ungdomen var ju kritisk till Park.......å andra sidan var det ju en bonde så det kanske till viss del förklarar att han var missnöjd ;)

Kom visst oxå i kontakt med en Park då jag hade ett sommarvikariat på ett skolvaktmästeri, där var det ju också gnäll men det berodde nog mer på alla kantstenar som passerades när det skulle klippas småbitar utefter cykelbanor e.t.c, detta slet rätt hårt på maskinen.

Hursomhelst var och är jag väldigt imponerad av Parken´s positiva egenskaper, (speciellt med hjulvikter) att jag gärna skulle ha en, har dock funderat över detta med hydrostatdrift........måste man hålla pedalen nedtryckt hela tiden eller finns det någon form av farthållare ?
Om man måste trampa på pedalen hela tiden, är det inte svårt/jobbigt att reglera farten alternativt att det går ryckigt om underlaget är ojämnt ?
 
Haagbard skrev:
Hursomhelst var och är jag väldigt imponerad av Parken´s positiva egenskaper, (speciellt med hjulvikter) att jag gärna skulle ha en, har dock funderat över detta med hydrostatdrift........måste man hålla pedalen nedtryckt hela tiden eller finns det någon form av farthållare ?
Om man måste trampa på pedalen hela tiden, är det inte svårt/jobbigt att reglera farten alternativt att det går ryckigt om underlaget är ojämnt ?
Hydrostaten funkar så att du har en tå/häl-pedal på höger sida.
Trycker du framåt över normalläget så går maskinen framåt med en hastighet proportionellt mot hur mycket du trycker.
Tvärtom om du trycker bakåt med hälen.

Det känns väldigt naturligt när man väl sitter där på maskinen, och det är inga problem att hålla den hastigheten man vill ha, oberoende av terrängen.
Det är ungefär som en vanlig gaspedal på en bil (fast här funkar det även bakåt via hälen.), och det är väl sällan några problem där att ligga någonstans mellan max och min? ;)

Detta är den stora vinsten eftersom du kan reglera hastigheten oberoende av motorns varvtal.
Som bekant jobbar knivarna bäst med högsta möjliga varvtal, och med hydrostat kan man ju riktigt smygköra fast motorn går på fullvarv.
 
  • Gilla
Isevid
  • Laddar…
GM skrev:
Det känns väldigt naturligt när man väl sitter där på maskinen, och det är inga problem att hålla den hastigheten man vill ha, oberoende av terrängen.
Det är ungefär som en vanlig gaspedal på en bil (fast här funkar det även bakåt via hälen.), och det är väl sällan några problem där att ligga någonstans mellan max och min?  ;)
Jag jämförde mer med truckar som har liknande arrangemang och där tycker jag det kan vara svårt att hålla jämn fart t.ex över järnvägsövergångar e.t.c, och samtidigt jobbigt att behöva trampa på pedalen (som oftast är betydligt trögare än en gaspedal) om man t.ex har långa förflyttningar med trucken.

Provade som hastigast en ny "proffs-Park" förra året och det kändes väl lite ovant med pedalen, dock så vill jag minnas att den hade farthållare, men tydligen finns det alltså inte på dom billigare modellerna.

Men med tanke på hur mycket elände jag har att klippa runt så tvivlar jag inte på hydrostatens förträfflighet, räknade nå´n gång och kom upp i att jag rundade över 30 träd, brunnar, rabatter, buskar, e.t c :p

Har alla hydrostatdrivna starkare motorer eller, borde vara större förluster i transmissionen jämfört med växellåda ?
 
Jag har inget emot hydrostatdrift, men tycker det är helfel att ha en gräsklippare som är dyrare än bilen ;)

Det är alltså helt otänkbart att köpa en ny Stiga Park :'(

Jag är lite rädd att köpa på mig en utsliten Park också...Har fått för mig att alla reservdelar är löjligt dyra och då är det ju bra att slippa köpa några överhuvudtaget :)

Under sommaren har jag bekantat mig med Stigas Kvalité och reservdelspriser i form av en jordfräs från 1990. Har skruvat mer än jag kört med denna maskin >:(
 
Har haft stiga park sen mitten av åttitalet. Här är lite råd.

Kolla hur glapp midjan är.

Kolla glappet på drivaxlarna ut från lådan (bakhjulens drivaxlar helt enkelt. Skitdyra lager med tumstorlek 1200kr/st) Har man haft vagn med tung last på så blir belastningen på bakaxeln för stor.

Delarna i växellådan är inte så dyra förutom några lager med tum storlek. Men det är inget för den med tummen mitt i hand att skruva isär. Otroligt viktigt att ALLA bssningar på ALLA axlar blir vridna rätt så att deras lilla låsklack hamnar rätt. Annars klämmer det i bussningen och så går det åt helvete igen! Har ibland fått försöka både 3 och fyra gånger inna det blir rätt.

Se till att växlarna går lätt att få i. Särskilt backen (den använder du ofta) Kör uppför en liten backe/där det går tungt och känn om den "hugger" då kan det vara ett drev eller en annan klokoppling som är väck i lådan.

Bromsarna är ALLTID slut men nya belägg kostar inte mycket om du tar från rätt ställe. Se till att fixa bromsen har själv rullat utför en brant slänt och det var inte roligt!

Själva gummdäcken är rejält dyra att köpa nya

Hydrostat är betydligt bättre/enklare att köra än manuell. Se upp om det suttit hjulvikter och den körts på hårt underlag. Folk trycker i backen för att bromsa och då blir det rejäla påkänningar på lådan.

Kolla kåpan på klippaggregatet undertill väl rengjord. Den rostar upp då det ligger gammalt surt gräs under. Kolla också justeringen och kanterna eftersom dom slås sönder om man kör värdslöst mot kantsten osv

Höjdjusteringen till klippbordet blir allt för glappt.

Ljuddämpare dyrt men håller bra.

Hel sits är alltid skönt.

Annars så är remmar, standardlager från SKF, knivar, plastbussningar till styrstången och styrvajer relativt billiga saker och enkla att byta. Många känner glappet i styrningen och justerar åt vajern men ofta är det plastbussningarna i rattstången som är boven och då blir vajern för hårt spänd och då går den av i förtid.

Styrvajern går direkt om det är för glappt i midjan och vajern är för hårt spänd. Ännu värre om man tagit bort fjädern som sitter på styrvajerns ände för att hålla lagom spänning.

Angående motorerna så håller de bra bara de får ny olja. Tänk på att använda en "singelolja" som klarar värmen och INTE en vanlig billig bilmotorolja!

Generellt köp så lite delar som möjligt via STIGA Åf utan köp via andra som säljer reservdelar tex "www.swedmotor.se" , SKF, Briggs&Stratton drivremmar av okänt märke osv så blir det billigare.

Ha alltid en extra uppsättning knivar och en extra styrvajer hemma. Du kan ge dig faan på att den går sönder på kvällen inna du ska ha trädgårdsparty.

Remmar går alltid att hitta på en bensinmack om det krisar

Kolla över alla skruvar ibland eftersom det mesta skakar lös förr eller senare.

Stiga parken är bra och enkelt uppbyggd för hemmapulare som använder dom privat om man bara är aningen händig. Är det yrkesmässig användning så ställs helt andra krav och då är det en "yrkes Stiga Park" eller andra märken/modeller du ska ha men den kostar 3-4 ggr så mycket som en vanlig.

Har du tummen mitt i hand. Köp en nyare och lämna in den för service varje år och byt med 3-5 års intervall så slipper du skruva.

Köp inga gamla "kommunlik" till överpriser. Gå in till en handlare och köp en som är på väg att bytas in i stället.

Köpte själv min som är årsmodell 2000 (dagens utförande) och med hydrostat med 135 tim på mätaren för 18000 på firma. Motorn sköt en vevstake efter 15 min! Och dom slängde in en ny underdel på motorn utan att blinka. (en firma som är van att jobba med proffsmaskiner) Ja antagligen fick jag den lite för billigt men ibland ska man ha tur!

Ha ha



Lycka till


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.