Jag har ett golv på 6x4m med reglarna på längden cc600, 230x100mm reglar. Sedan jag tog bort en väg ca 1,5m från ena kortsidan så upplever jag golvet något svajigt. Hoppar man till försiktigt gungar det till obehagligt mycket så jag vill förstärka bjälklaget. Då uppstår ju frågan hur :)
En ide är ju att skruva fast kortlingar mellan reglarna men jag river gärna inte upp hela golvet. Så då är det en rad med kortlingar, frågan är om det hjälper något?
Då fick jag en annan ide, att jag sågar ur reglarna och lägger en stålbalk på tvären och förankrar i de yttre reglarna som har stöd från väggarna nedanför. Jag har en U-balk 100x40 på gång och bilden nedan visar hur jag tänkt.

Vad tror ni?
Balk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen har ens en ide?

Jag hade fel ang balken, den är 100x50. Nackdelen med metoden enligt bild är ju att själva bärigheten i reglarna försämras drastiskt, men det borde balken klara av istället. Jag har försökt leta på lite data men det va inte jätteenkelt.
I värsta fall lägger jag två balkar, det ska väl fan till om inte det håller. Balken har jag gratis, det är ju allt borrande för skruv som är det jobbiga :confused:
 
Lättast måste ju vara att stötta upp där du tog bort.
Oftast när man hör en öppning sätter du pelare på båda sidor om öppningen och en balk däremellan. Om du bara gjorde en öppningen på 1,5 m så är det ingen rejälbalk vi snackar om.
Varför gjorde du öppningen och kan du inte ha en utanpåliggande balk i taket?

Din variant ser ut att funka väldigt bra men det blir ju ganska dyrt och jobbigt att öppna upp hela taket. Lättare att bygga pelare i 90x90 och en balk ovanför med typ två 45x145 bredvid varandra i den öppning du gjorde.

Förstår jag rätt så borde ju väggen du tog bort bara ha stöttat upp en max två reglar i golvbjälklaget. Det innebär att min dimensionering ovan till och med är lite överdriven.
 
  • Gilla
Jesperholmberg
  • Laddar…
Jag var kanske otydlig ser jag,
Väggen jag tog bort är alltså i rummet där golvet är :) Och detta är på övervåningen, på undervåningen är det ett rum motsvarande det jag har på ovanvåningen nu när väggen är borta. Väggen jag rev stabiliserade alltså golvet.
Att göra någon åtgärd från undervåningen är uteslutet då det rummet är nyrenoverat med svindyr takpanel bland annat.

Jag pratade med en vän idag som är snickare och han tyckte istället jag skulle svetsa på hålplåtar på båda sidor balken och som gick längre ner på regeln. Han pratade något om ådringen och risken för sprickor vid belastning.
 
Nu är det ju sent men jag förstår inte alls konstruktionen.
Golvet som låg under en vägg du tog bort blev ostadigt när du tog bort väggen. Hur kan en vägg stadga upp ett underliggande golv?
 
Helt riktigt. Väggen på ovanvåningen stadga upp golvet, kanske inte rent bärighetsmässigt men svajet var mycket mindre innan. Huset är byggt -35 och har plankstomme så väggarna är ganska robusta.

Såhär tänkte min snickare, och jag är mer inne på det också. Dels behöver inte urkapningen i regeln vara så exakt, sen så slipper jag borra en massa hål i balken. Nackdelen är att balken måste upp och ner i huset en extragång för svetsningen. Reglarna är för ojämna för att kunna mäta ordentligt.

Balk1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror du om det? :)
 
Nej det verkar inte vara något för mig.
Jag försöker hitta en lösning baserat på vad jag har att jobba med. Så att riva upp hela golv, köpa dyra lättviktsbalkar är inte ett alternativ. U-balk har jag gratis och bjälklaget är redan uppstöttat på undervåningen så det är egentligen en fråga om balken jag valt håller måttet. Jag funderar på att sätta två stålbalkar mot varandra och bulta ihop dom på plats. På så sätt får jag mer styvhet och jag slipper bära upp en jääättetung balk.
 
Gör ett test. Lägg upp stålbalken på upplag med samma spännvid som du tänker lägga golvlast på den. 4 meter om jag förstår det rätt. Provlasta genom att ställa dig på den. Är det svikt alls så kommer du att försämra läget i ditt golv med den metod du föreslår. Du tar bort det mesta av bärigheten i det du har och hänger upp alltihop på stålbalken som redan svajar med bara din last på den.

Alternativ och traditionell metod som kan utföras helt uppifrån (dutänker ju ändå öppna upp golvet för att såga igenom alla bjälkar). Krysskolvning. Googla och titta på bilder så ser du hur det fungerar. Använd 2"3. Skråspika från sidorna i underkant på alla snedkortlingar. Från båda hållen. Spänn ner dem alla samtidigt genom att knacka ned dem uppifrån samtidigt som du kollar höjd på alla bjälkar med t ex linjelaser. Skråspika uppifrån. Lägg tilbaka ev isolering och golv.

Fungerar förvånansvärt bra. Mycket bättre än raka kortlingar.

mvh Findus
 
Jag har testat att gunga på balken och den är helt klart styvare än mitt golv, farsan var här tidigare och hans första reflektion var att han tyckte det lät klent med en stålbalk på 100mm, så jag har precis varit och fixat en till.
Jag kommer intermittentsvetsa ihop dom till en fyrkantsprofil och svetsa på hålplåtar enligt bilden ovan. Det borde fan duga.

Krysskolvning såg ju ut som ett alternativ, men eftersom jag har balken gratis och jag inte gärna river upp hela golvet så blir det stålbalk. Tack för synpunkter och tips!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nu sitter balken på plats, och jag är inte nöjd. Det är inte styvt nog, ärlig talat svårt och säga om det gjorde någonting.
12717947_1291641324184625_4959187126518328322_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har defintivt inte lagt ner allt arbete för detta resultat så det blir bara att göra om. Eller lägga till helst.
Jag river fortf helst inte upp mer golv än nödvändigt så jag har funderat på hur jag kan förstärka med det som finns. Min ide nu är krysskolva fast special förståss :) Att krysskolva traditionellt verkar både bökigt och tidskrävande. Att slå ner raka bitar är uteslutet då bjälkarna är sneda och ojämna.
Jag kom på iden att slå ner en kortling med fasade kanter enligt bilden, på så sätt kan man föra ner den snett och sen slå den rakt så det blir bra tryck i nederkant, sen bankar man ner kilar ovanifrån och en massa lim mellan allt och skruv.
Vad säger panelen? :)

Balk1.png
 
Varför krysskolvade du inte traditionellt på en gång?. Du hade ju inte behövt ta upp nå mer golv än vad du redan gjort. Det är själva kryss konstruktionen som tar upp svajet, gör du som du tänkt göra tror jag att det kommer vara lika svajigt. Men prova om du vill, du kan ju alltid kryssa som sista alternativ även om jag är övertygad att det är det enda alternativet förutom en stolpe på nedervåningen.
 
Fler bilder skulle underlätta för att förstå.
6 m spännvidd med delvis avsågade golvreglar låter inte bra....
Vad är järnbalken upplagd på i ändorna?
 
Järnbalken vilar på klossar jag limmat och bultat fast i de yttre bjälkarna. Den bortre bjälken i bild vilar på en förstärkt plankvägg på bottenvåningen som i sin tur vilar på en källarvägg. Den hitom utanför bild är bultad i husgaveln.
Det finns inget svaj i ändarna på balken så jag tror inte infästningen är problemet.

12718385_1292334174115340_5554269348941511020_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12472421_1292334160782008_7429311437616271872_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.