Hej.

Har börjat fundera över ekonomin i att byta fönster, vad kan det tänkas kosta och vad kan energibesparingen tänkas bli?
Letar också fönstertillverkare!

När vi fick värme-räkningen för januari började vi genast leta efter möjligheter att göra energibesparingar i vårt hus från 1947. (Putsat, så i dagsläget är inte någon ytterligare isolering i väggarna aktuell, men så småningom måste vi säkert putsa om huset, den dan blir det nog även ett FTX-system)
Första som ska göras är att tilläggsisolera vinden, idag bara spån.
Därefter funderar vi över fönstren.
Jag mätte ungefärlig storlek och räknade till att vi har ca 21m² fönsteryta, tvåglasfönster.

Detta fördelat enligt nedan:
3-luft 23x13 4st
2-luft 14x13 6st
1-luft ~10x8 2st

Jag tänker 3-glas träfönster (alu?) som ska vara så lika nuvarande som någonsin möjligt. Se bilderna nedan. Förslag på tillverkare mottages tacksamt!


2016-03-05 08.51.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-03-05 08.16.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-03-05 08.48.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kommer inte att finna fönster som är lika smäckra som dina. Nya fönster har förfärligt breda karmar och bågar så den fria glasytan minskar rejält.
Jag köpte Norlux och är väldigt nöjd med det.
Jag hatar vridförnster och valde dreh-kipp istället. Denna variant är inte lika vanlig och många fönstertillverkare erbjuder det inte för konsument utan bara för objekt (e g hyreshus).
 
Är det så illa?
Ska varken ha vrid ellre drehkipp utan sidohängda, innbillar mig att den enklare konsturktionen kan ge mindre profiler?
Jag har googlat lite och hittat exempelvis Ekstrands Sverige104 -SHF som jag av bilderna att döma inte tycker ser helt tokiga ut? U-värde "u-värde från 0.8w/(m2K) till 1.3w/(m2K)"


Någon gissning på vad nuvarande 2-glas kan ha för U-värde? Finns någon bra näthjälp för att göra en överslagsberäkning av energibesparing?
 
Hittade nu på elitfönster en snabbräknare som räknare ut att byte från 2-glas till deras retro (1,2 u-värde) skulle spara 3500kWh/år (4100 med isolerglas 0,8 u-värde). Med den beräkningen känner jag mig tveksam att det går att få ekonomi?

Har skickat en frågan till Ekstrands för att få en ungefärlig prisuppgift, innan jag skriver av idén helt!
 
Dessa sparberäkningarna ska man vara lite försiktigt med. Det beror ju helt på var du bor, hur kallt det är utomhus, hur du uppvärmer ditt hus mm.
Jag bor i Blekinge och lyckades inte räkna hem min Norlux fönster med energibesparingar. (det finns säkert billigare fönster). Men då ville jag ha det så lyxigt att arbete och fönsterbänkar och smygar och allt skulle ingå. Och alu-beklädda.
Men jag ser en komfortfördel. Draget har försvunnit till stor del. Dessutom var de gamla fönster (kopplade 2-glas, 80-tal) slut och skulle behöva en ordentlig omgång med skrapa, kittning, målning på fyra sidor mm.
Då kändes det bättre att byta, och jag ångrar inte.
Tanka hem ritningar på dina nya fönster och kolla måtten så får du ett intryck i jämförelse mot befintliga.
Jag har ett stort glasparti (2,4 x 1,4) där jag köpte faststående. Vädring kunde ordnas med andra fönster, det blev billigare, bättre U-värde och större fri glasyta.
 
Förresten, jag har uppvärmning med Bergvärme (billig) så då är det ännu svårare att räkna hem nya fönster.
Lägg pengar hellre på takisolering och tätning mot springor mm.
 
Du får förmodligen aldrig igen pengarna du lägger på nya fönster. Nya fönster kommer att ändra utseendet på huset även om de är gjorda för att likna gammal stil.

Se över det du har istället.

Fönster och dörrar monterade för länge sedan är ofta dåligt drevade. Packat lin eller andra konstigheter kan det vara. Går det att frilägga och dreva om så blir det förmodligen mycket bättre. Se upp med att packa drev för hårt och tänk på att insidan skall vara tätare än utsidan för att ev fukt skall drivas ut.

Kitta om och måla om bågar och karm. Byt ut alla tätlister mot slanglist. Den är mjuk nog att komprimeras där det är trångt men fyller upp ganska stora springor. Förlåtande mot gamla grejer. Mellan bågarna sätter du sk flug-list. Resultatet brukar vara dramatiskt. Det man märker mest är tystnaden. Värmeräkningen blir lägre men det tar lite längre tid att märka sådant. Blir troligen för tätt så att du måste se över ventilationen. Installera springventiler kan bli nödvändigt.

mvh Findus
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
tänk även på att det kan locka med låga värden på nya fönster men om inte resten av huset är energisnålt så spelar inte lågt värde på fönstren nån större roll.
 
De pengarna du vinner i energibesparing förlorar du sannolikt på att de nya fönstren har kortare livslängd än det som återstår av livslängden på dina gamla.
 
Låter som forumets expertis är ganska eniga, kanske får lägga ner denna idén!

Ska bara invänta offerten som lär bli dödsstöten för det hela!

(Lite synd också, för jag såg möjligheten att bygga ett "gratis" uterum av de överblivna fönstren, kommer inte kunna motivera att köpa fönster för det ändamålet närmsta åren..)
 
finns nog åtskilliga andra som inte backar för rimliga fakta så begagnade fönster för uterum brukar inte vara nå problem att hitta.........
Bytte några ord med en ung tjej på nåt annat forum där hon glatt berättade om sitt fönsterbyte och sitt nya växthus gjorda på de gamla fönstren. Det var riktigt gamla fönster med gammalt glas intakt och hon tyckte det vart så fint. De fönstren var det inget fel på heller men de skulle ju spara så mycket pengar på att byta sas det..........
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.