Hemmakatten
Är en stor älskare av löjrom som jag köper reglerbundet till ganska högt pris.

Idag var ena barnbarnet här och fiskade och fick upp 5 anorrar varav tre ganska stora med rom. 60 gram rom blev det och om jag skulle köpa motsvarande löjrom skulle det kosta en hundring minst.

Så frågan är nu hur jag saltar in aborr-rommen? Eller är den inget att ha?Lägger rommen i kylen och hoppas på svar senast i morgon.

Själva aborrarna fryser jag in och sparar tills vi får nån gädda och gör då fiskqueneller (fiskbullar) med vitvinssås och pressad potatis till.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Nu har jag sköljt rommen, saltat och pepprat lite och hällt på en ½ tsk akvavit och ställt in i kylen över natten.

Vad gör jag sen?
 
Hittade detta, om de kan göra dig klokare: :rolleyes:
Lägg rommen i vatten, ca 2 liter till 250 g rom. Rör försiktigt med en visp så att romsäcken och hinnorna avlägsnas. Låt sedan vattnet rinna avi en sil. Upprepa proceduren 10 – 15 gånger, sista gången låt rommen rinna av ordenligt i ett dygn. (förvara i kylskåp) Salta till sist rommen 3 g salt till 100 g rom.

Källa: http://hem.bredband.net/emmala92/index.html
 
Hemmakatten
Okej, tack Det var lite fler sköljningar än jag gjort. Får ta fram rommen ur frysen i morgon och skölja den flera gånger.
 
Jag är också en stor älskare av löjrom. Hur stod sig abborrommen i jämförelse? Ambitiöst att du gav dig på projektet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.