Var inte meningen att vilseleda er, även om jag nu ser att det var lätt att missuppfatta!

Jag försökte svara på den fråga Nikorasu ställde, hur man säkerställer "att få till silvergrått”. Då tror jag att Jupex, som är en olja, är en bra lösning.

Avseende underhållsintervall, om den frågan var avsedd för mig, bedömer jag att ett andra varv måste på imom 5 till 6 år. Jag har använt Jupex 45, nyans silvergrå gammal furu, ett lager eller tills jag tyckts att träytan var mättad.

När jag upprepar proceduren kommer jag att “toppa” med Jupex 90 som ska förlägna underhållsintervallet väsentligt. Får se om det stämmer!

Kanske ska lägga till att huset ligger nära havet (30 meter) och i ett mycket utsatt läge för vind. Den kunskap jag hade då det var aktuellt att välja pekade mot att järnvitriol inte skulle erbjuda det skydd av ytan jag efterfrågade. Möjligen hade jag fel då men jag ångrar inte valet av Jupex då jag kan se att träytan vid regn och snöblandat verkligen skyddas.
/ Jan
 
  • Gilla
perwahlin och 1 till
  • Laddar…
Fina bilder! Älskar verkligen färgen järnvitriol gör.

Jag har en fundering. Vi var färdig med vår stuga utvändigt för ca 2 år sedan. Där är det järnvitriol på alla ytterväggar. Under ser ni resultatet efter 1,5 år. Min stora fundering är om det håller med ett lager (penslat) på panelen? Jag fick veta nyligen att det bara är ett lager. På pulver-påsen står det att det behövs 2 lager med vitriol. Vad tänker ni?

DSC_0087.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0078.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Vitrolen är ju inget skydd så flera lager lär ju kvitta, om man ens kan prata om lager.
Det den gör är väl att snabba på träets åldrig så ytan blir gammal fort
 
Nino: Ja, men den kanske gör att det blir gråare och snabbare om det är 2 lager?
 
I endel recept ska man ju ha i lite silverbets men det tror jag var mest för att man ska se var man lagt på redan då det kan ta ett tag innan det blir färgändringar.
Det huset jag sprutade där blandade jag vitrol, varmvatten, lite diskmedel och kopparsulfat. Där syntes det efter några sek var jag hade sprutat, iof hade huset stått i kanske ett år innan jag sprutade det så det var kanske därför?
 
Janne2 skrev:
Var inte meningen att vilseleda er, även om jag nu ser att det var lätt att missuppfatta!

Kanske ska lägga till att huset ligger nära havet (30 meter) och i ett mycket utsatt läge för vind. Den kunskap jag hade då det var aktuellt att välja pekade mot att järnvitriol inte skulle erbjuda det skydd av ytan jag efterfrågade. Möjligen hade jag fel då men jag ångrar inte valet av Jupex då jag kan se att träytan vid regn och snöblandat verkligen skyddas.
/ Jan
Janne, :)
man kan tänka på olika sätt. Vårt hus ligger också nära havet (3 m) och vid vissa vind och vattennivålägen kommer nog havet nästan hamna upp på fasaden. Just därför tänkte jag att inte underhålla pga av att det skulle vara ett evighetsjobb. Utan räknar med att panelen blir som med gamla sjöbodar, dvs grånad och har lite xtra luftspalt bakom panelen. Därav också plastfönster och plåtfoder. Jag vill inte lägga fritid på husunderhåll. Men men, vem vet om 10 år kanske jag ångrar mig. Den som lever får se.
 
Hmm, det ligger en flash om denna tråd om järnvitrol på förstasidan fast med en bild på ett hus som inte är behandlat med järnvitrol... :screwy:

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Den gamla devisen "ibland är det man ser inte det man tror det är" är sant även i cybervärlden.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej alla järnvitriolare!

Är det någon som har erfaranhet av att spruta på JV när fasaden suttit uppe ett tag? Jag får huset levererat i sommar men får svårt att hinna med att behandla hela fasaden med JV innan nästa sommar. Ok att låta det stå obehandlat till dess? Det borde ju inte vara någon skillnad rent skyddsmässigt eftersom JV inte ger ngt skydd. Däremot undrar jag hur det påverkar färgen att behandla med JV först efter så lång tid.

Tack!
 
Laxekongen skrev:
ehhh det är väl inte järnvitriol utan olja med pigment, eller? Tycker det också är snyggt men det är lite mer "målat" i utseendet. Hur ofta räknar du med att behöva underhålla eller låter du det övergå successivt till silvergrått allt eftersom?
Ah sedärja, jag missade att läsa inläggen före. Men galet snyggt blev det
 
Har läst hela tråden med stort intresse då vi nu bygger ett fritidshus i timmer (fusktimmer 70x145) och i princip bestämt oss för att använda järnvitriol till fasaderna utvändigt.

Det verkar som att alla exempel här i tråden handlar om fasadpanel med sågad yta, med något undantag. Därför undrar jag om det är någon skillnad med hyvlad yta som i vårt fall?
Timmerstommen är redan rest så järnvitriolen måste tillföras direkt få fasaden så valet står mellan pensel eller spruta, vilket är att föredra?
Vi kommer ha träfönster med aluminium utvändigt och grunden är murad av lecablock och putsad. Förmodar att fönster och grund bör skyddas eller….?
 
Redigerat:
Huset jag sprutade var fusktimmer, skulle inte pensla vitrol då det är vatten så det slaskar duktigt.
Ja täck in fönster och grund. Ska du ha målade foder så täck fönstren med folie som du tejpar på fodret, då behöver man inte vara så noga med tejpningen
 
Redigerat:
Tack för svar.
Då vi ska ha målade vindskivor och fönsterfoder, som inte är uppsatta ännu, så täcker vi fönster och grund då vi sprutar med järnvitriol och sätter dit fönsterfoder efteråt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har ett härbre som är behandlat med järnvitrol och slaskar man på grunden ser det förjäkligt ut hehe. ungefär som rost.
20151013_181646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Lånar tråden, hoppas det är ok.
Vi ska bygga helt nytt hus och har intresserat mig för järnvitriol, väljer mellan att ha det på vår liggande träpanel eller helt vanlig färg.
En husleverantörer har erbjudit sig att behandla hela fasaden i fabrik med jänrvitriol, detta kostar bara cirka 10k
Alternativet är att de enbart grundar med grundfärg och att vi sedan gör 2 strykningar med vanlig fasadfärg på plats, kostnad för detta är cirka 100k (stort tvåvåningshus)
Vi gör alltså inget arbete själva, oavsett vilket av alternativen vi väljer.
Järnvitriol är alltså väldigt mycket billigare.

Har några konkreta frågor som jag hoppas få forumets samlade kunskaper till hjälp med.


1. Låter det rimligt att husleverantören fixar allt, det finns inga moment som de inte kan lyckas med i fabriken så att säga?
Alltså, min fråga är om man kan lita på att det funkar eller hur man ska uttrycka det?
Är det så enkelt att vi inte behöver göra ngt med fasaden i 20 år framåt?

2. Järnvitriol verkar färga av sig en del.
Vad är det man ska vara försiktig med och hur ska man täcka över?
Den gjutna plattan? Stenläggning?

3. Hur länge håller ”avfärgning” eller ”urlakning” på? Är det något man ska vara försiktigt med första månaden bara eller är det flera år?


4. Stor del av fasaden kommer ligga precis ovan trädäck, kan det färga av sig på det?

5. Hur kan man påverka färgen i blandningen som man gör, eller som i vårt fall vi beställer från leverantören?
Vi vill undvika det ”gröna” som vi sett på vissa fasader.
Istället så vill vi ha det mer grått, gärna åt det mörka nästan svarta håller.
Alternativt silvergrått, hur ska man tänka?


6. Vi kommer som det ser ut nu ha plåttak i silvermetallic färg samt även takavrinning, hängrännor osv i samma. Problem i kombination med järnvitriol?

7. Vi brottas med val av färg på fönster (har valt alubeklädda fönster), vad som passar bäst till järnvitriol.
Rent estetiskt är vi inne på svart, grått eller silver (samma som anodiserad alu)?
Är det någon av dessa som är mer känslig att ha i kombination med järnvitriol?

8. Det kan mycket väl vara så att vi blir sugna på att måla huset svart om 10 år, vad jag kan läsa så är det då slamfärg som gäller.
Vad tror ni, är det enkelt att måla svart om 10 år?
Kanske rentav en strykning räcker?

9. Många med järnvitriol-fasad har stående panel.
Vi kommer ha liggande, innebär detta några svårigheter?
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.