R
paj har ni kastat på mig så det rävker och blir över. som jagsagt tidigare så gör jag inte på samma is som som 99% av byggföretagen, ni jämför mina inköp med PEAB,NCC och Skanska vilket säger mer om ert resonemang än mitt. kan du handla vägguttag till likvärdiga priser som NASA ?? om inte hur skulle jag kunna konkurrera med PEAB NCC eller Skanska?
Jag har ju redan deklarerat var jag köper virke (inte mitt billigast inköpsställe men bra priser iaf) och gett er länkar till mina grossister utom lands , presenterat vilka företag jag tittar på gälland detaljer inom el, vvs osv . nu vill ni att jag skall presentera hela min ide....GLÖM nåt får ni utb personer göra själv, och kan ni inte det så är det er förlust inte min.
Dessutom... om jag hade haf sååå stort agg mot en på nätet och tyckt att han/hon haft såå fel i allt skulle jag inte forsatt denna disk på långa vägar... men ni gör det... det måste ju betyda att ni har ett vist bra intryck av mig trots allt.
 
R
Bob_the_builder skrev:
Det är lite löjligt att prata om "dom" när du själv figurerar på hemsidan. Du får nog läsa lite forumregler, tror jag.
hmm är jag kvar där??
klev ur företaget för ca 2 år sedan och finns inte med där. Jag var med och startade upp firman för x antal år sedan. tittar man i bolags registret finns jag inte med där
 
Robert-san01 skrev:
Hur stor skall var lägenhet vara? 1600/50=120m2??
Fel av mig... 1600/50 blir 32...
 
Det är inget problem att komma ner i 8-9000kr/m2 om man bygger i Baltikum. Lönerna är inte ens hälften där mot vad Byggnads kräver.

Du får dock räkna lite till på m2 priset för de delar som du kommer att kunna hyra ut och sälja. Som Buildon skriver så ingår inte hissar, platta mm i priset och du måste även slå ut kostnaden för gemensamhetsutrymmen och värmesystem på de delar som blir boarea.

Vad gäller material så tror jag säkert det stämmer det priser du fått på virke mm. Men du kan inte räkna med att bygga 50 lägenheter med spillvirke eller 2:a sortering. Vad gör du om det inte blir något spill eller 2:a sortering på en vecka? Det går att bygga en stuga eller ett hus genom att leta överblivet och köpa beg på Blocket. Men 20-30gånger den volymen blir inte praktiskt hållbart. Det är bla därför det ofta blir billigare för byggena att köpa för mycket materiel och slänga än att köpa lite för lite och vänta in en kompletterande leverans.
 
R
Robert-san01 skrev:
Innan det spårar ur än mer skulle jag föreslå att du lägger upp ritningar och kalkyler på både timmar och materiel. Utan att ha de underlagen blir det bara pajkastning då vi inte talar om samma sak.

Det är rätt många här inne som har erfarenhet från både byggen i både helt egen regi och professionellt så jag är rätt säker på att du kan få bra inputs.

Buildon.se redovisar siffror för själva byggnaden. De har inte heller med byggherrekostnader och anslutningar. Bara byggström för att torka ut en vanlig villa kan lätt bli 200kr/m2. Lägger du till allt sådant och avspärrningar, ställningar/hiss så drar det iväg. Ex så kostar det i Norra Djurgådsstaden nästan 100kr/m2 i avgift till bygglogistikcentrat för inpassering/loggbok och materielhantering och då tillkommer transporterna.
om inte Kristoffer gjort om för mkt så är det ett prisbild från platta och uppåt , och som du antyder är inte dom administrativa kostnaderna inte medtagna. vrför vet jaginte det var Kristoffers avd inte min
 
R
byggs med lösvirke på plats om det inte är ordnat på annat sätt idag. modulerna är för större bostads etableringar
 
R
men jag tänker inte gå in på hur/var buildon gör idag...inte mitt ansvar så
 
R
Robert-san01 skrev:
Det är inget problem att komma ner i 8-9000kr/m2 om man bygger i Baltikum. Lönerna är inte ens hälften där mot vad Byggnads kräver.

Du får dock räkna lite till på m2 priset för de delar som du kommer att kunna hyra ut och sälja. Som Buildon skriver så ingår inte hissar, platta mm i priset och du måste även slå ut kostnaden för gemensamhetsutrymmen och värmesystem på de delar som blir boarea.

Vad gäller material så tror jag säkert det stämmer det priser du fått på virke mm. Men du kan inte räkna med att bygga 50 lägenheter med spillvirke eller 2:a sortering. Vad gör du om det inte blir något spill eller 2:a sortering på en vecka? Det går att bygga en stuga eller ett hus genom att leta överblivet och köpa beg på Blocket. Men 20-30gånger den volymen blir inte praktiskt hållbart. Det är bla därför det ofta blir billigare för byggena att köpa för mycket materiel och slänga än att köpa lite för lite och vänta in en kompletterande leverans.
spillvirke?? nu skönk du lite för lågt även för att vara du...
mina priser ärinte på det du antyder utan likvärigt virke som du köper i bygghandeln...
 
R
när jag tittat på mina priser är det en trailer med uppfällbart sida som kommer 98 kbm trailer. sen om dunu gör så .. genom sig själv känner man andra
 
Du kan få köpa prima gran av mig till massapris. 250kr/m2. Billigare än så hittar du inte virke i Sverige som inte är kasserat på något sätt.

Tänk på att vissa delar i stommen måste ha klassat virke.
 
R
ä det kapat?
 
R
Robert-san01 skrev:
Du kan få köpa prima gran av mig till massapris. 250kr/m2. Billigare än så hittar du inte virke i Sverige som inte är kasserat på något sätt.

Tänk på att vissa delar i stommen måste ha klassat virke.
det är en del som jag håller på och disskuterar ed myndigheter
 
Ribons skrev:
ä det kapat?
Massapris är vid väg.
 
R
ok då kan jag ta stock från min lilla plätt då
 
O
Ribons skrev:
ok då kan jag ta stock från min lilla plätt då
Tja.. det finns många luckor i ditt resonemang. Glöm inte att om du bygger mer än en våning så måste du ha hiss. Eller göra en ordentlig ramp med vilplan. Jag tror att rampen inte får ha nån större lutning. Dessa regler kommer du inte undan.
Att du kan spara pengar på att handla materialet utomlands betvivlar jag inte en sekund. Men du kan omöjligtvis ha räknat med arbetskostnaden i dina siffror. 250´ kanske fungerar med mycket möda för materialet, men inte mer.
Men annars så kan du börja bygga hus och tjäna stora pengar. Om du lyckats bygga 50lgh för 250´ Kan du snabbt spöa de stora bolagen med hästlängder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.