R
fattar int riktigt detta inlägg!?
 
O
Ribons skrev:
för 50 lgh har jagen konstruktions kostnad på skelettet på runt 50 TKr golv väggar och tak sen ytligare ca 50 TKr för alla innerväggar golv och ytterväggar sen med klimatskalet och allt målat ligger det på i runda tal 250 TKr
Är dessa siffror per lgh? Annars känns dessa totalt orimliga. Även om man använder sig av utländska hantverkare....
 
R
Är trött på att försvara mig, ja för 50 lgh. Sen vad ni tror är upp till er
 
R
och nej svensk arbetskraft enligt lag och byggnads tariffer
 
Men du får inte ens 1000 man timmar eller 250 maskin timmar för 250 000kr! Har du tänkt bygga allt själv, för hand och utan lön? Det är helt orimligt att 2 man bygger en 25m2 stomme med väggar och golv på 10h.

Möjligen om allt kommer som prefab och de har en mobilkran som lyfter det på plats. Knappt då bygger man i den takten.

(Kan inte moderator bryta loss Ribons projekt till en egen tråd?)
 
Kan inte Ribons själv känna ett behov av att starta en projekttråd på sitt minst sagt intressanta projekt.

Jag tror vi alla kan få utbyte om det skapas en riktig projekttråd där alla ritningar och kostnader presenteras. Tills dess tror jag mest det bidrar till näthat....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R
Jag sparar in ca 65 kr/kvm golv . ca 9Kr för väggarna /kvm , 1600Kvm golv*65Kr är en del, 1166*9. där är siffrorna räkna sj på bara besparingen mot tradition
 
Vad sparar du in det på?
Tog du bort förra tråden?
 
Hur stor skall var lägenhet vara? 1600/50=120m2??
 
Bygger du billigast i Sverige, och hittat en gratis tomt utan buller och med bra markförhållanden, så kan du bygga för 15 000 kr/kvm BOA ex moms.
 
R
Stringfellow Hawke skrev:
Bygger du billigast i Sverige, och hittat en gratis tomt utan buller och med bra markförhållanden, så kan du bygga för 15 000 kr/kvm BOA ex moms.
om du säger det så, kolla med buildon.se och se om det stämmer för dom åxå
 
R
Robert-san01 skrev:
Hur stor skall var lägenhet vara? 1600/50=120m2??
det är byggnadens stl inte lgh, dom ligger på runt 48 kvm
 
R
nino skrev:
Vad sparar du in det på?
Tog du bort förra tråden?
gentiomot som man traditionellt bygger sen energiefffektiviserar jag, fuktsäkrar och kulörsätter för 48 kr/kvm
 
Innan det spårar ur än mer skulle jag föreslå att du lägger upp ritningar och kalkyler på både timmar och materiel. Utan att ha de underlagen blir det bara pajkastning då vi inte talar om samma sak.

Det är rätt många här inne som har erfarenhet från både byggen i både helt egen regi och professionellt så jag är rätt säker på att du kan få bra inputs.

Buildon.se redovisar siffror för själva byggnaden. De har inte heller med byggherrekostnader och anslutningar. Bara byggström för att torka ut en vanlig villa kan lätt bli 200kr/m2. Lägger du till allt sådant och avspärrningar, ställningar/hiss så drar det iväg. Ex så kostar det i Norra Djurgådsstaden nästan 100kr/m2 i avgift till bygglogistikcentrat för inpassering/loggbok och materielhantering och då tillkommer transporterna.
 
Bob_the_builder
Ribons skrev:
om du säger det så, kolla med buildon.se och se om det stämmer för dom åxå
Det är lite löjligt att prata om "dom" när du själv figurerar på hemsidan. Du får nog läsa lite forumregler, tror jag.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.