Behöver och behöver, ibland vädrar man ur källaren, även på sommaren, och släpper man in varm luft så stiger rf. Dessutom kan man ju ha problem med markfukt vilket kan innebära att man behöver en avfuktare även efter dränering. Med det sagt så går ju inte avfuktaren i min källare speciellt ofta numera.

Frågeställningen var väl huruvida avfuktaren gör någon faktisk skada, och det tror jag när jag ser det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
"Vädrar" man källaren/grunden på sommaren leder man in varmare luft med högre fuktinnehåll, d v s gör utrymmet fuktigare.
Varför får man kondens på en kall öl på sommaren?
Förstå det så förstår ni problemet med källare/krypgrund på sommaren och risken för fukt/mögel i en välisolerad vägg utan ångspärr på vintern.
Grundläggande fuktmekanik.
 
Var det inte precis det jag skrev?
 
scim skrev:
Behöver och behöver, ibland vädrar man ur källaren, även på sommaren, och släpper man in varm luft så stiger rf. Dessutom kan man ju ha problem med markfukt vilket kan innebära att man behöver en avfuktare även efter dränering. Med det sagt så går ju inte avfuktaren i min källare speciellt ofta numera.

Frågeställningen var väl huruvida avfuktaren gör någon faktisk skada, och det tror jag när jag ser det.
Ok, det här blir mitt sista svar till dig. Behöver och behöver skriver du som att det är något jag påstått?! Det var DU som hävdade att du behövde en avfuktare trots nydränerat. Vi kanske pratar om olika saker när vi pratar dränering. I din värld kanske en dränering är att peta ner ett rör i botten och sedan återfylla. Jag pratar om en helhetslösning för hela källarväggen. HAR DU PROBLEM MED MARKFUKT EFTER EN DRÄNERING SÅ HAR MAN GJORT FEL. Punkt!
Motiverar du att ha en avfuktare i källaren för att du vädrar ibland? I så fall skulle varenda rum i varenda hus ha en avfuktare??! Jag förstår faktiskt inte var du vill komma... Med en korrekt utförd grundisolering och dränering och med rätt ventilation behöver du ingen avfuktare. Så enkelt är det. O sen kan du vädra hur mycket du vill utan att få fuktskador i källarväggarna....
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Värst vad du skriker. Med "behöver och behöver" syftade jag på mitt eget tveksamma ordval, inte ditt. Jag skulle nog i ärlighetens namn klara mig utan den utan att riskera fuktnivåer som riskerar organiskt material. Men den finns ju redan där och startar då och då när jag ställt den på ~60%. Jag tycker ändå det är tydligt vart jag vill komma, dvs att en avfuktare inte gör någon skada i praktiken.

Sedan kan du dränera enligt konstens alla regler men ändå ha problem med kapillärt stigande markfukt. Det vet jag av erfarenhet eftersom mina föräldrar dränerade utan någon märkbar effekt för 25 år sedan. Istället har de haft en avfuktare ståendes i källaren, vars väggar inte vittrat sönder än iaf.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Nä men då så. Då har du svaret på Stl´s fråga. Och det är: Låt fukten vara i väggarna. Fixa till inneluften med en avfuktare, och låt nästa generation lösa det egentliga problemet. Bara måla om väggarna som vittrar sönder varje år så både ser och luktar källaren som ny. Ingenting händer med en mur som ständigt är fuktig. Gissar att du jobbar som bilnasare;-)
PS: Om du har kapillärt stigande markfukt i väggarna, så som dina päron, så har man, återigen, gjort fel. Har du det genom golvet däremot, ja då får vi ta det i en annan tråd...
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis via golvet, men eftersom källarväggarna oftast står på en grundsula så kommer ju även dessa drabbas då. Du gör det ju väldigt enkelt för dig själv genom att friskriva dig från det inte direkt ovanliga scenariot.

Anledningen till att källarväggar "vittrar sönder" är att de målas med en diffusionstät färg som hindrar den naturliga fuktvandringen. Och då är det dessutom putsen på väggarna som vittrar. I mitt hus hade de väggar som kalkmålats inga större skador trots att källaren inte dränerats om sedan 40-talet.

Om källaren inte används som bostadsutrymme tycker jag att det är helt ok att använda avfuktare istället för en dyr dränering, speciellt då driften av avfuktaren kostar en fraktion av kostnaden för en dränering.
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
O
Finns det någon seriös forskning gällande avfuktare och källare? Att det skulle påverka hållbarheten negativt och hur snabbt. Annars väljer jag nog att tro att avfuktare och källare inte är så himla farligt. Med tanke på att den som kom med påståendet säljer en lösning som med största sannolikhet inte fungerar... Samt konkurrerar med vanliga avfuktare :)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
M
Finns bara ett sätt att lösa en fuktig källare. Gräv upp, ny dränering och 20cm dräneringsskiva. Med ytterst lite värmeförbrukning i källaren så flyttar du ut kondenspunkten i källareväggen och alla eventuella fuktproblem är borta.
 
R
Det känns som att ni diskuterar helt olika saker här. Att ha en avfuktare för att få lite bättre inomhusklimat i källaren under perioder där man får in varm och fuktig luft utifrån är väl ändå inte samma sak som att man blundar för att grundmuren badar i vatten och markfukten suger sig in som ett monsunregn så som vissa försöker få det att låta?

Att åtgärda ventilationen för att få ner luftfuktigheten är inte så enkelt som vissa vill ge sken av. I det här fallet skulle "åtgärda" vara att blockera i princip all tilluft för att inte få in fuktig luft. Det skulle vara betydligt sämre för såväl hälsa som konstruktion. Att hitta ett gyllene mellanläge är inte trivialt. I gamla och otäta hus är det dessutom i princip omöjligt och knappast något som är värt att sträva efter heller.

Att folk som arbetar med att utföra dräneringar tycker att dränering är svaret på allt är iofs inget nytt.
Att antyda att huset rasar pga att man köpt en liten avfuktare på elgiganten var åtminstone lite nytänkande.
 
  • Gilla
Anto Salic och 6 till
  • Laddar…
Lasse72 skrev:
HAR DU PROBLEM MED MARKFUKT EFTER EN DRÄNERING SÅ HAR MAN GJORT FEL. Punkt!
.
Det är första gången jag läser om att man kan dränera sej ifrån markfuktvandring i ett poröst material som har kontakt med mark. Hur gör du?
gaia
 
  • Gilla
vakthund och 7 till
  • Laddar…
Precis, fuktvandring i botten av en grundmur är omöjlig att stoppa eftersom marken under huset alltid är fuktmättad.
Dräneringen gör att fritt vatten leds bort, vid omdräneringen ordnar man dessutom nytt utvändigt fuktskydd alt utvändig isolering/dränering om man har uppvärmd källare, har man ordnat en torrare mur än innanUtan värme i källaren kan man lika gärna ha dräneringsgrus som Pordrän eller isodrän.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
O
Det är inte så konstigt att det många gånger om man har en fuktig källare är att dränera om. Men för min del handlar diskussionen om huruvida en avfuktare kan få huset att rasa. Jag tror att vi alla är överens om att den "fina" produkt som den föreläsaren säljer inte fungerar. Samt garanterat inte är istället för dränering som reklamen säger :p
 
  • Gilla
biar och 2 till
  • Laddar…
R
Om väggen vittrar sönder (mer än att lite puts bommar) och konstruktionen försvagas är det i första hand ett konstruktionsfel, inte ett fuktproblem. Mänskligheten har byggt huskonstruktioner under mark som håller i hundratals år långt innan det gick att ta volvon till Bauhaus för att köpa isodrän.
 
Om man har dränerat/värmeisolerat som man skall så får man en torr o varm grundmur o då inkl. grundsulan. Har man lagt dräneringen på rätt nivå och har uppvärmd källare ser ångtrycket till att trycka ut ev. uppvandrad fukt ur även grundsulan. Däremot om betonggolvet ligger gjutet på finkornigt material så naturligtvis stiger en hel del fukt upp genom golvet, och den fukten kan en avfuktare ta hand om, men den fukten brukar vara så litet att det inte krävs nån avfuktare.
Men att påstå att avfuktare inte kan försvaga en ofuktskyddad husgrund är inte sant, det går sakta mensäkert.
 
  • Gilla
Lasse72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.