R
att göra sig 100% beroende av andra är ingen trygghet, vi vet ju vad som hände när en hub gick ner under 80 talet pga en glas säkring
 
Det låter inte som du gjort någon radonutredning till att börja med. All blåbetong strålar inte. All blåbetong innehåller inte alunskiffer och sen beror det på var skiffret är brutet också. Blåbetongen bör kollas med en gammamätare så du vet om du ska gå vidare med väggarna eller ge dig på marken.

Jag hade 5000 Bq/m3 i källaren och det kom inte från mina blåbetongväggar. Installerade en radonsug själv med hjälp av en vanlig kanalfäkt, Östbergs IRE 125. Denna fläkt är isolerad och har ganska hög kapacitet så det finns billigare varianter att prova med. Jag är nu nere i 70 Bq/m3.
 
Fairlane
Det finns ett antal olika metoder, och jag kan hålla med om att en fläkt som är beroende av el inte är en bra lösning, iallafall inte om man har el som ligger nere 23 timmar om dygnet. Har man el mer eller mindre konstant behöver man kanske inte vara lika orolig för den delen...
 
Det är rätt få personer i sverige som bor någon längre tid i ett hus som saknar el 23h per dygn......:)
 
Fairlane
Helt klart väldigt få... Om rekommenderas produkt fungerar eller inte vet jag inte, men när argumenten för att välja den kontra fläkt är strömavbrott så blir jag skeptisk.
 
O
Om man bor någonstans där el saknas 23h om dygnet så är troligtvis eventuellt radon ditt minsta bekymmer....
Dessutom så lär den stugan ligga mitt ute i ingenstans. Så då får du troligtvis väldigt frisk luft som kompenserar eventuell radon:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.