Vi har nyligen köpt ett sutteränghus i ett område med ganska mycket markradon. Vi har gjort korttidsmätning och fick ca 250 i ett av källarplanen. I det rummet har vi fått reda på att två ytterväggar är isolerade med blåbetong. Är det möjligt att knacka ner det och mura upp med block för att få ner radonhalten? Det är även dåligt med tilluftsventiler i hela källardelen. Tilluftsventil ska vi sätta dit, frågan är om man ska ge sig på att riva ner blåbetongen eller installera någon slags marksug istället?
Tack
 
O
Börja med att göra en långtidsmätning.
Sedan kan du fundera på åtgärder. Isolera med blåbetong? Du menar väl putsa?
Sedan fixa ventilationen!
 
R
Krewlir skrev:
Vi har nyligen köpt ett sutteränghus i ett område med ganska mycket markradon. Vi har gjort korttidsmätning och fick ca 250 i ett av källarplanen. I det rummet har vi fått reda på att två ytterväggar är isolerade med blåbetong. Är det möjligt att knacka ner det och mura upp med block för att få ner radonhalten? Det är även dåligt med tilluftsventiler i hela källardelen. Tilluftsventil ska vi sätta dit, frågan är om man ska ge sig på att riva ner blåbetongen eller installera någon slags marksug istället?
Tack
markradone är svårt att komma åt, kolla alla genomföringar i källaren plan att det inte är sprickor eller att det finns glipor i betongen runt rören. sn söker du på nätet efter Radonstopp målningbart och tar det därifrån. när det kommer till blåbetongen är det enkelt att lösa det problemet. (jag förespråkar inte radonflektar eller annat mekaniskt i och med att det kostar för mycket. även där rekommenderar jag sök på nätet efter Radonstopp målningsbart och ta det där ifrån. Jag är inte tillåten att hjälpa mer än så har för Byggahus
 
O
Ribons skrev:
markradone är svårt att komma åt, kolla alla genomföringar i källaren plan att det inte är sprickor eller att det finns glipor i betongen runt rören. sn söker du på nätet efter Radonstopp målningbart och tar det därifrån. när det kommer till blåbetongen är det enkelt att lösa det problemet. (jag förespråkar inte radonflektar eller annat mekaniskt i och med att det kostar för mycket. även där rekommenderar jag sök på nätet efter Radonstopp målningsbart och ta det där ifrån. Jag är inte tillåten att hjälpa mer än så har för Byggahus
Jag känner mig väldigt skeptisk till det du hänvisar till ovan. Men det är bara jag... Markradonet är dessutom ett i förhållandevis enkelt att få bukt med. Radon i byggmaterialet är lite svårare!
Jag förespråkar ventilation, utan tvekan. Det har den positiva bieffekten av att inomhusklimatet blir så mycket bättre!
 
Rita gärna upp hur väggkonstruktionen ser ut - det är svårtolkat med "två ytterväggar är isolerade med blåbetong".
 
Min erfarenhet är att markradon är mycket enklare att fixa än radon från byggmaterialet.....anar jag att någon pratar i egen sak här?
 
R
Odjuret skrev:
Jag känner mig väldigt skeptisk till det du hänvisar till ovan. Men det är bara jag... Markradonet är dessutom ett i förhållandevis enkelt att få bukt med. Radon i byggmaterialet är lite svårare!
Jag förespråkar ventilation, utan tvekan. Det har den positiva bieffekten av att inomhusklimatet blir så mycket bättre!
finns dok mätningar
 
R
MathiasS skrev:
Min erfarenhet är att markradon är mycket enklare att fixa än radon från byggmaterialet.....anar jag att någon pratar i egen sak här?
markradon kan man inte få bort (Aluskifer i marken) Byggradon oftast blåbetong lättare
 
Nej man kan inte ta bort radonkällan men man kan ofta med rätt enkla medel ventilera bort radonet.
 
O
Ribons skrev:
finns dok mätningar
Tja... Finns det oberoende tester? Som inte är betalda av leverantören? För den hemsidan jag hittade hade inget att komma med. Ett test hos SP beställt av leverantören, där det bara är deras produkt som testats? Nja... Det är inte tillräckligt seriöst för mig.
Dessutom så är jag ändå inte övertygad om ditt resonemang, eftersom markradon oftast är lättare att bli av med...
 
O
Ribons skrev:
markradon kan man inte få bort (Aluskifer i marken) Byggradon oftast blåbetong lättare
Men det brukar inte vara det lättaste att få bort radonet i väggarna... Om man inte vill riva huset förstås...
 
R
räcker med att måla Tyvärr är det så att jag kommer förmodligen att bli avstängd från byggahus.se i och med att bitarna som gäller värme, fukt och radon har jag en lösning för. men jag kan inte delge er den för då är min avstängning absolut. Inget humbug eller förskönande av resultaten, professorer,fastighetsägare och andra (ca 1000 st kan intyga detta)
 
Innan alla bråkar om vilken åtgärd, som är bäst, vore det väl bra att veta hur konstruktionen ser ut - eller....? Om det är fråga om enbart isolering och inte bärande konstruktion, så måste det bästa vara att bara byta ut det radioaktiva materialet ! Om det är bärande konstruktion, så finns det olika åtgärder. Alltså :Hur ser konstruktionen ut?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
R
Det jag vet om blåbetong är att husets grundär byggt med blåbetong (Aluskiffer) och det är radiaktivt tack vare radondöttrar som sönderfaller. man kan anv en radoonsug som så ofta anv, men den är ju beroende avel och ganska osäker alternativ pga av den går just på el (såvida man inte har en backup).
Jag skulle ha målat med Radon protekt iaf.
Men det är upp till var och en så
 
Om en radonsug är en metod som fungerar så är det inte ett osäkert alternativ pga att det går på el. Det spelar ingen roll om fläkten stannar i några minuter, timmar eller dagar.

Om du inte spred falsk information om alternativen till det du jobbar med skulle du säkert få vara kvar här lite längre....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.