Tycker färgen på trappan blev fantastiskt fin! Kul med något annat än vitmålad eller ek! Min trappa ser ut precis likadan som din gjorde innan, svarta plastkanter på ljus matta så det skall bli spännande att se vad som döljer sig där bakom när det är dags att ta tag i den. (Vilket årtionde som helst)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det blev hur snyggt som helst, och vilken enorm skillnad mot hur det var tidigare. Bra jobbat!
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Målarna gillade min arbetsplattform. Tydligen bättre än de som de brukar bygga själva.

[bild]
Våra trappor verkar vara rätt identiskt utformade så jag knycker din ställningsidé rakt av den dagen det ska tapetseras.

Är det ben av 45x120, stöttor av 45x45 och brädlappar till fötter? Och plywood till plattformsgolv?
 
S
Det är de gamla handledarna som jag slaktade till stolpar. Det räcker med 45x95.
Golvet är gjort av 12 mm plywood som är förstärkt med 45x45 reglar så det är självbärande.
Snedsträvorna är diverse spillbitar.
 
  • Gilla
limstift
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Limmade ihop ämne till en stolpe idag. Rätt grov dimension, ska bli 115x115 mm.


[bild]
Snyggt jobb! En fråga till dig och forumet angående att bygga stolpar i limträ, vad säger erfarenheten, vad blir bäst (sprickor, att det slår sig osv.); att limma som du gjort fyra lager på varandra eller enligt bifogad bild nedan?
Om det inte är några större fördelar med mitt sätt kommer jag nog göra som du gjort nästa gång då det verkar lite lättare :)
stolpe limmträ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller så köper man en solid stolpe? Finns väl i bygghandeln?
 
Mkt snyggt...bra jobbat ☺ tapeten från Orla Kiely som du satte i dotterns rum, har vi kollat på för att sätta på gavlelväggarna på vinden som vi nu inreder...bra smak, kul med lite färg 😀
 
Tycker räcket ser lite farligt lågt ut.
 
S
raveper skrev:
Tycker räcket ser lite farligt lågt ut.
Räcket är 94 cm högt. Ca 10 cm högre än det gamla räcket.
 
Vid normal takhöjd ska det väl vara minst 90 cm så det är väl rätt, har man högre till tak än 240 cm så ska det väl vara 110 cm eller nått.. (är ingen räckesexpert men har för mig att det är nått liknande) :)

Looking good iaf (y)
 
Du har säkert rätt i det du skriver, men kan inte låta bli att undra... Vad tusan har takhöjden med räckets höjd att göra?

Räcket ska ju skydda personer från att ramla ner, så 90 cm är väl en rimlig höjd tycker jag. Om du menar rent estetiskt så kan jag köpa det, i och för sig...

Blev ett väldigt fint räcke i alla fall! (y)
 
S
nanowire skrev:
Snyggt jobb! En fråga till dig och forumet angående att bygga stolpar i limträ, vad säger erfarenheten, vad blir bäst (sprickor, att det slår sig osv.); att limma som du gjort fyra lager på varandra eller enligt bifogad bild nedan?
Om det inte är några större fördelar med mitt sätt kommer jag nog göra som du gjort nästa gång då det verkar lite lättare :)
[bild]
Den befintliga stolpen är mittbit med märg och den både spricker och blir rombformad.

Bäst är ju att limma ihop bitar med stående årsringar men det är lite overkill tycker jag.

Jag brukar lägga lägga kärnan utåt för minskad risk med sprickor och se till att vända bitarna lika.
Sätt liknande ditt är mer virkessparande men det lönar sig med mest vid serier.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Om fallhöjden (dvs ner till våningsplanet under) är under 3 m ska räcke vara minst 900 mm högt, är fallhöjden över 3 m ska räcket vara minst 1100 mm. Detta gäller inomhus, utomhus är det alltid minst 1100 mm (på i princip allt som är över 1 meters fallhöjd).
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ahaaa, jag tolkade Sniglas text som att det var taket i rummet i fråga det gällde, men om det är våningen under som menas, så är jag med på noterna. :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
oas skrev:
Du har säkert rätt i det du skriver, men kan inte låta bli att undra... Vad tusan har takhöjden med räckets höjd att göra?

Räcket ska ju skydda personer från att ramla ner, så 90 cm är väl en rimlig höjd tycker jag. Om du menar rent estetiskt så kan jag köpa det, i och för sig...

Blev ett väldigt fint räcke i alla fall! (y)
Ingen aning haha, någon har nog räknat på saken.. (Inte jag!) jag vet bara att jag läste nått liknande när jag försökte lista ut hur vi ska göra med vårt räcke :)
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.