Haha, skämtar du!? Mest oseriösa svar jag har sett.
 
När jag beställde thujor från thujor.se så fick jag faktura från Vadstena dream gardens. Så det är samma oseriösa företag.
 
Jag skämtar inte om det svar jag fick från Vadstena Dream Garden AB. Jag har anmält företaget till Allmänna Reklamations Nämnden och har nu fått deras svar i slutet av förra året. Man undrar om vad för syn/inställning man har gentemot sina kunder när man svarar som de gör nedan. Man känner igen draget från VW sätt att hantera anklagelserna om att man hade manipulerat avgastesterna. Först efter flera år erkände sig VW överbevisade och gav upp ... hur lång tid skall det ta innan Vadstena Dream Gaden inser sina brister i sina leveranser?

Utdrag ur Vadstena Dream Garden AB svar på min kritik på att tre st. levererade tujor inte klarade en vanlig svensk sommar 2015 .. trots att de trettiotal tujorna som stod bredvid överlevde utan problem se nedan i nästa avsnitt! Och de omgivande tujor hade inte någon skyddsväv på sig till skillnad från de tre tujor från Vadstena Dream Garden som kräver detta. Jag har i min omgivning enbart i undantagsfall sett att man förser tujor med skyddsväv vid nyplantering, av mindre tujor över vintern.

Ärende 2015-10191 PFI
Vi motsätter oss anmälarens krav helt.

2015-10191
2015-11-18

Anmälarens historiebeskrivning är visserligen i huvudsak korrekt vad beträffar våra mellanhavanden men inte
överensstämmande med verkligheten vad beträffar dennes skötsel och ansvarstagande.

1.
Första omgången plantor levererades i november 2014 varvid anmälaren upplystes om nödvändigheten att
skydda plantorna med skuggväv då tiden var knapp för etablering innan vintern. Detta påstår sig anmälaren ha
gjort men har inte påvisat hur eller med vad.
2.
Det är först 20/5 2015 som anmälaren påstår sig ha noterat problem, vilket i sig är anmärkningsvärt då ingen
med minsta kunskap på området eller känsla för sunt förnuft låter vinterskydd sitta kvar så länge, och då talar
vi inte om små problem utan 3 av 3 levererade plantor döda.
3.
Denna saktfärdighet eller snarare försummelse, då köpare av levande plantor har ett högst väsentligt eget
ansvar, innebär att vi inte har beretts någon som helst möjlighet att rådgöra med anmälaren om eventuella
åtgärder som kan rädda plantorna.
4.
I kundvårdande syfte går vi ändå med på ett 100%-igt utbyte utan vidare utredning trots att våra villkor
stipulerar max 20% av levererade plantor såvida inte sjukdom kan påvisas.
5.
3 st utbytesplantor levereras utan kostnad till anmälaren i juni.
6.
Juli passerar, Augusti passerar, September passerar, nästan.
7.
27/9 kommer så ett mail till min kompanjon där historien visar sig ha upprepat sig, 3 av 3 döda eller döende
trots påstådd adekvat skötsel, och detta efter en gynnsam sommar.
8.
Denna saktfärdighet eller snarare försummelse, då köpare av levande plantor har ett högst väsentligt eget
ansvar, innebär att vi inte har beretts någon som helst möjlighet att rådgöra med anmälaren om eventuella
åtgärder som kan rädda plantorna.
9.
Maildiskussionen avslutas 5/10 med ett konstaterande från min kompanjon som är högst relevant i
sammanhanget, nämligen att det handlar om plantor som stått på tillväxt hos odlaren i uppemot 10 år,
underförstått INGEN planta med så lång historik, professionellt odlad hos en av Europas största plantskolor,
dör knall och fall så fort den levererats till kund.
10. 27/10 kommer så en ”officiell” reklamation från anmälaren, för första gången korrekt inlämnad via
ärendehanteringen, varvid undertecknad konstaterar tidigare tveksamhet vid första utbytet, rörande hur/om
skydd på vintern verkligen funnits, men än mer så klargör att det är helt osannolikt att 3 av 3 dör gånger 2, inte
minst utifrån punkt 11, och att anmälarens krav avvisas enligt nedan:
(Undertecknarens identitet är okänd) Undertecknat av ARN - ÄDOK <arn@arn.se> Tid: 2015.11.20 09:52:02 +01'00' Orsak: Aktbilagering Plats: Allmänna Reklamationsnämnden
11. Därefter gör anmälaren anmälan hos er men återkommer 6/11 i ärendehanteringen enligt nedan:

12. Detta föranledde viss research från vår sida varvid framkommer att anmälaren (användare jaanabobo) närmast
kverulantmässigt påstår sig ha blivit ”blåst”, [länk]
221490-fundera-ni-over-att-kopa-plantor-t-e-thujor-pa-natet.html, fortsätter med ytterligare
snedvridningar och överdrifter här, [länk]
thuja-dalig-thuja-3.html#post2342127, vilket naturligtvis står honom fritt, men det intressantaste för
aktuellt ärende följer i punkt 13.
13. Vi har redan konstaterat att anmälaren redan fått 3 av 3 plantor utbytta vid ett tillfälle i god tro, dvs utan att
anmälaren kunnat påvisa skydd under vintern 2014/2015 och utan att vi ifrågasatt skötsel och/eller
planteringsförhållanden. Anmälaren har hela tiden hävdat sin expertis, och hur väl vederbörande lyckats med
sina andra plantor av samma slag, men följande (från [länk]
189658-kopa-hoga-thuja-till-40-meter-hack-3.html) visar att anmälaren tvärtom har en historik av
att ha lyckas massdöda plantor tidigare. Handlar i det fallet (se bild 2013) om 2/3 som anmälaren tagit död på.
14. Kan förövrigt vara intressant att för ett ögonblick gå tillbaka till [länk]
grasmattor/169344-billig-thuja-dalig-thuja-3.html#post2342127 där anmälaren skriver ”Jag har tidigare

köpt billiga thujor av pflanzmich i Tyskland och de har överlevt nu sju vintrar”, trots att plantorna köptes först
2013 vilket såvitt jag förstår handlar om 2 vintrar, alltså är anmälaren hyggligt frimodigt inställd till sanningen
när det gynnar vederbörandes syfte/uppsåt, onda eller goda.

Vår bestämda uppfattning är således att våra garantiåtagande, [länk], uppfyllts med
råge och att kunden brustit i egenansvar, både vad beträffar skötsel och att informera om problem med plantor för att
medge åtgärder innan sådana är verkningslösa.

Vadstena 2015-11-18

Per Larnebratt
Vadstena Dream Gardens AB "
 
Vad har ni andra användare för erfarenhet av att beställa thujor från andra företag? Finns det någon som kan rekommendera något?
 
H
Vi har beställt 100st från thujor . se som vi planterade förra sommaren. Ser fortfarande gröna och fina ut. Körde med jordfräs och gödning och barkmylla innan plantering. Sedan vattnade vi och grannen en hel del under sommaren och hösten.

Två andra grannar är däremot missnöjda. En har fått bytt alla + att dom var fel höjd.
 
Det verkar tyvärr finnas gott om tveksamma thujaförsäljare på nätet. Ett nytt bolag har dykt upp på marknaden. Vid en enklare kontroll kan man notera att personerna bakom bolaget har skyddad identitet, och vid en lite djupare kontroll visar det sig att det finns miljonskatteskulder och obetalda böter i bagaget.

Vad gäller just thujor.se finns en del skrivet här på byggahus.se och på andra forum.

Så, en allmän varning utdelas härmed till de som planerar att köpa thuja-plantor via nätet. Gör inte det, besök hellre er lokala plantskola, det blir billigare i längden.

Med risk för att dra någon ärlig försäljare över samma kant som övriga, så säger jag att av alla de nät-försäljare av thuja-plantor jag kollat upp, och det är ju typ alla de jag stött på, så verkar alla vara högst tveksamma med missnöjda kunder bakom sig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag var nära att beställa från thuja.se men valde min lokala handlare istället. Tre år innan jag sålde huset. Dom var ca 70cm och jag hade aldrig nån väv på. Dom är fortfarande vid livet och är så fina. Det enda rådet som man skulle följa dom första två åren var: vattna vattna och vattna. Det får inte bli torrt. Så jag vattnade jorden på morgonen och själva plantan på kvällen.
 
Jag vill inte utge mig för att vara expert på att plantera thujor men bifogade bilder visar att alla de thujor jag har planterat förutom tre st. - gulmarkerade - från Vadstena Dream Garden har klarat sig. Ändock så utmålar Vadstena Dream Garden mig som en "massdödare" av thujaplantor. IMG_7370.jpg IMG_7371.jpg IMG_7372.jpg IMG_7373.jpg IMG_7374.jpg IMG_7375.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7377.jpg IMG_7378.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7379.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7380.jpg
 
jaanabobo skrev:
Jag vill inte utge mig för att vara expert på att plantera thujor men bifogade bilder visar att alla de thujor jag har planterat förutom tre st. - gulmarkerade - från Vadstena Dream Garden har klarat sig. Ändock så utmålar Vadstena Dream Garden mig som en "massdödare" av thujaplantor.
Såvida du inte dödade alla tre samtidigt, kanske serie-dödare är ett mer korrekt begrepp ;)
 
Jag kollar upp en del företag jag gör affärer med och att ägarna till WWW.thuja.se har skyddad identitet väcker min misstänksamhet.
 
Samma ägare verkar återfinnas på www.plantinavia.se
Org.nr. 502076-8593
Bolagsform:Utländska juridiska personer
Registrerat:21.01.2016
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.