Spar dina elpengar och dränera källaren istället så har du löst problemen utan att störas av en surrande avfuktare dygnet runt.
 
  • Gilla
TMV och 3 till
  • Laddar…
R
Jag skulle inte lägga så stor vikt vid vad en bondfångare som säljer bluffprodukter säger.
Helt makalöst att dessa skojare fortfarande är välkomna på mässor. Och ännu mer makalöst att folk fortfarande verka gå på det trots all uppmärksamhet under alla dessa år.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Tack, alla som oroar sig för min nattsömn. Jag sover lugnt och ännu bättre efter era kloka svar. Nej, Arid talade aldrig om tidsaspekten, men jag anade nog att vi inte fick den fullständiga bilden. Då skulle man så klart ha hört talas om den verkligt konkreta effekten av att använda avfuktare - rasande hus.
Min egen avfuktare går inte alls på vintern, trots att jag har den ställd på 60 procent. Jag bor på sandjord med bra dränerande egenskaper och har inga kalkrosor på väggarna (dock några på på några ställen på golven).
Så avfuktaren kommer att få fortsätta leverera ett skönt inomhusklimat i min källare, förhoppningsvis i många år framöver.
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
Jovisst ligger det en del i det Sundvall säger, alla som seriöst håller på med fuktsanering av husgrunder/betongkonstruktioner vet att puts o betong vittrar sönder snabbare om man har ständig fuktvandring i konstruktionen. I ärlighetens namn har nog dom flesta med fuktig källarvägg sett hur putsen i första hand tappar styrka och ofta ligger som en fin sandrand på golvet. Det har också hänt att vi blivit tvungna att förstärkningsgjuta vissa partier av väggar för att inte riskera ras, Men det är ganska enkelt att kolla betongens kondition, genom att borra i betongen märker du snart hur det ligger till, är det lättborrat och borrkaxet är mörkt ja då är det inte bra, däremot om borrkaxet är vitt och det är hårdborrat då är det inget att oroa sig för. Men varför inte åtgärda husgrunden som man ska, alltså dränera/isolera enligt tid.ex. Pordränmetoden så slipper du alla fuktproblem , avfuktare, dyr uppvärmning o.s.v. Man vet idag att blöt försvagad betong återtar en stor del av sin styrka när den får bli torr o varm.
 
  • Gilla
Simsgrodan och 4 till
  • Laddar…
En avfuktare nollar väl inte fukten? Oftast handlar det om RF% kring 55-65%. Inte pulveriseras grunden vid dessa RF.
 
O
pelen skrev:
Jovisst ligger det en del i det Sundvall säger, alla som seriöst håller på med fuktsanering av husgrunder/betongkonstruktioner vet att puts o betong vittrar sönder snabbare om man har ständig fuktvandring i konstruktionen. I ärlighetens namn har nog dom flesta med fuktig källarvägg sett hur putsen i första hand tappar styrka och ofta ligger som en fin sandrand på golvet. Det har också hänt att vi blivit tvungna att förstärkningsgjuta vissa partier av väggar för att inte riskera ras, Men det är ganska enkelt att kolla betongens kondition, genom att borra i betongen märker du snart hur det ligger till, är det lättborrat och borrkaxet är mörkt ja då är det inte bra, däremot om borrkaxet är vitt och det är hårdborrat då är det inget att oroa sig för. Men varför inte åtgärda husgrunden som man ska, alltså dränera/isolera enligt tid.ex. Pordränmetoden så slipper du alla fuktproblem , avfuktare, dyr uppvärmning o.s.v. Man vet idag att blöt försvagad betong återtar en stor del av sin styrka när den får bli torr o varm.
Men beror då betongens minskade hållfasthet på att man har en avfuktare installerad i källaren? För det var den underbara frågan :) Är inte saltet en bov i dramat?
Sen kan man köra en avfuktare ganska länge innan man kommer upp i kostnaden för vad det kostar att dränera om huset ;)
 
  • Gilla
Snailhead och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men beror då betongens minskade hållfasthet på att man har en avfuktare installerad i källaren? För det var den underbara frågan :) Är inte saltet en bov i dramat?
Sen kan man köra en avfuktare ganska länge innan man kommer upp i kostnaden för vad det kostar att dränera om huset ;)
De flesta grundmurar är murade och inte gjutna. Det är bindemedlet i fogarna som i första hand lakas ur och försvagar muren. Jag har sett exempel på grunder som är på väg att falla in. Har även åtgärdat ett antal genom åren. Bl a har vi stämpat upp hus och bytt hela väggar för att den gett upp. Har man problem med fukt i källarväggarna så borde inte frågeställningen vara om man ska köra en avfuktare år ut och år in, utan man bör göra något åt problemet. Konstgjord andning brukar sällan vara en lösning på ett problem. Fuktiga källarväggar kan bli en fantastiskt kostsam historia mot vad en dränering och grundisolering kostar... Tänk på att marktrycket är 1 Kpa per meter. Med en försvagad grundmur på 2 meters djup och som har ett marktryck från ett håll med 2 ton så förstår alla att det inte håller i längden. Släng avfuktaren och ta in en firma som dränerar. Ja, avfuktaren förvärrar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lasse72 skrev:
Släng avfuktaren och ta in en firma som dränerar. Ja, avfuktaren förvärrar
Jag har en nydränerad källare men avfuktaren behövs ändå de varmaste månaderna eftersom källaren är mycket svalare än resten av huset/ute. Dessutom är den väldigt effektiv att torka tvätten med.
 
  • Gilla
Alebob och 5 till
  • Laddar…
O
Lasse72 skrev:
De flesta grundmurar är murade och inte gjutna. Det är bindemedlet i fogarna som i första hand lakas ur och försvagar muren. Jag har sett exempel på grunder som är på väg att falla in. Har även åtgärdat ett antal genom åren. Bl a har vi stämpat upp hus och bytt hela väggar för att den gett upp. Har man problem med fukt i källarväggarna så borde inte frågeställningen vara om man ska köra en avfuktare år ut och år in, utan man bör göra något åt problemet. Konstgjord andning brukar sällan vara en lösning på ett problem. Fuktiga källarväggar kan bli en fantastiskt kostsam historia mot vad en dränering och grundisolering kostar... Tänk på att marktrycket är 1 Kpa per meter. Med en försvagad grundmur på 2 meters djup och som har ett marktryck från ett håll med 2 ton så förstår alla att det inte håller i längden. Släng avfuktaren och ta in en firma som dränerar. Ja, avfuktaren förvärrar
Jag köper ditt resonemang fullständigt! Men frågeställningen var om avfuktaren gjorde saken värre eller inte ;)
 
  • Gilla
asavalv
  • Laddar…
Så här illa såg det ut i krypgrunden i mitt hus innan jag bytte ut den dåliga delen med Lecablock. Vittring verkar faktiskt vara värst där det inte fuktats av en avfuktare M.a.o. Observera att mitt hus står på berg och det är relativt torrt i utrymmet, ingen mögelväxt heller för den delen.
Detta är från 1943. Alltså ca dryga 70 år gammalt
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Jag har en nydränerad källare men avfuktaren behövs ändå de varmaste månaderna eftersom källaren är mycket svalare än resten av huset/ute. Dessutom är den väldigt effektiv att torka tvätten med.
Ja men det är en helt annan sak. Det du beskriver tyder på ett ventilationsproblem. Tråden handlade om markfukt som tränger genom väggen....
Har du även isolerat väggarna med Tex Isodrän/Pordrän? Annars har du ff en kall vägg som kan kondensera..
 
  • Gilla
bisamråtta
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag köper ditt resonemang fullständigt! Men frågeställningen var om avfuktaren gjorde saken värre eller inte ;)
Haha, ja sorry, du fick svara på flera frågor som du inte ens ställt.. Ja, den förvärrar. Det beror på att mer fukt/vatten passerar igenom muren. Någon beskrev att man drar fukt genom väggen och det är precis vad man gör. Man torkar ut insidan av stenen med avfuktaren, och fukten på utsidan trycker på snabbare. Det beror på kapilläreffekten. Likt en sockerbit kommer vattnet vandra i stenen. Du torkar o det kommer nytt.. Osv osv Vidare så är årstiden väldigt avgörande. Kapilläreffekten är störst på vintern på en oisolerad vägg. På sommaren har du den naturliga ångvandringen som ställer till det då du kanske har det svalare i källaren. Då måste avfuktaren gå på max. Visst, du får en ok luftfuktighet, men väggen transporterar väldigt mycket vatten.
 
  • Gilla
sprit
  • Laddar…
Lasse72 skrev:
Ja men det är en helt annan sak. Det du beskriver tyder på ett ventilationsproblem. Tråden handlade om markfukt som tränger genom väggen....
Har du även isolerat väggarna med Tex Isodrän/Pordrän? Annars har du ff en kall vägg som kan kondensera..
Nej, jag har inget problem, jag har en avfuktare, vilket är vad tråden handlar om. I teorin förvärrar den säkert, men ytterst marginellt. Mina väggar är isolerade med 100mm pordrän.
 
scim skrev:
Nej, jag har inget problem, jag har en avfuktare, vilket är vad tråden handlar om. I teorin förvärrar den säkert, men ytterst marginellt. Mina väggar är isolerade med 100mm pordrän.
Jag tycker du har problem när du i ditt tidigare svar skrev att du trots en dränerad källare ÄNDÅ BEHÖVER ha en avfuktare. Förstår inte riktigt frågeställningen? Visst, använd en avfuktare om du snabbt behöver torka tvätt, men för att få ett bra klimat generellt oavsett årstid så ska den inte behövas. Då är det något annat som är fel. Jag har gjort flera hundra dräneringar/isoleringar och jag avslutar aldrig ett jobb med att säga till kunden att han from nu måste ha en avfuktare som går...
 
  • Gilla
jonasponas73
  • Laddar…
Orkar inte ens svara på detta. Läs på!
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.