Har en stor svart råtta som har bosatt sig i vår källare(tror vi, senast min fru såg den sprang den ner dit) och den verkar ta sig upp till bottenvåningen nattetid

Vi vet inte exakt var den håller till dagtid för vi har inte hittat någon spillning från den annat än lite i källaren.

Vi har satt ut massor med slagfällor där nere, även en burfälla.
Fällorna har löst ut två gånger utan att fånga den så nu undviker råttan fällorna och all mat vi lägger ut i källaren för att locka ut den.
Vi tror att den därför inte vågar ta av vanlig mat längre för rester på tallrikar är orörda och mat vi medvetet lämna framme åt den lämnas orört, samt att den har börjat käka upp våra krukväxter.

Vi vet att det inte rör sig om möss för frun har sett den och det är den stor jävla råtta.

Hur fan ska vi göra för att bli av med den?

Vi kan inte ha slagfällor uppe eftersom vi har småbarn och hund.
 
D09
Jägarexamen och en hagelspraka? 😳

Nä, men har ni testat elektroniska hjälpmedel som stör dom?

Har en i garaget sen jag hittade möss samt spillning där för många år sedan och har sen dess aldrig haft bekymmer med det. Borde vara en enkel match för möss att ta sig in där.
 
Nej och det går inte av två skäl
1 råttan är instängd i huset, den har ingenstans att ta vägen för vi har pluggat vägen in/ut (den hade käkat igenom ett vattenlås i en golvbrunn i källaren)
2 min fru hör de ljuden som avger och hon störs jättemycket av dem
 
Anticimex eller Nomore löser problemet smidigt. Brukar ingå i villaförsäkringen. Finns nytt preparat som inte är skadligt för oss som har hund och katt.

Men ni får väl fixa någon utgång så att råttan tar sig ut till de sällare jaktmarkerna så att ni slipper odören i huset.
 
Har haft anticimex här och det är deras slagfällor som vi har lagt ut.
Enligt dem så är det slagfällor som de använder inomhus, inte gift

Vi kan inte lämna något öppet, för risken att det kommer in fler råttor är stor. Vi har nämligen ett dement gammalt par som grannar som dagligen utfordrar fåglar (läs traktens alla råttor) från sitt köksfönster när de käkar lunch, middag och fika.
Dörrarna till källaren är bara några meter från grannens utfodringsstället :(

Att prata med dem är inte ett alternativ för de fattar ingenting

Får sätta mig på pass med luftgeväret :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Testa att sätta böcklingpastej som bete i fällorna. Jag fick det tipset av en Anticimex mer erfarna gubbar (pensionsålder och jobbat med skadedjur hela livet) när vi hade en envis jävel i ett hus, mindre än 48 timmar senare var den död ( vi hade jagat den i månader och öppnat väggar, demonterat kök mm).
 
D09
Skaffa en övervakningskamera som spelar in under natten så ni kanske lokaliserat dess färdvägar och gömslen
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Bra ide, har faktiskt en gammal dlink kamers liggandes.
 
Har kört med böcklingpastej men den har överlevt utlösta fällor med det på, så verkar det som den undviker det, har tom testat att lägga ut pastej på golvet och den rör det inte.
 
Ajdå.. Vi kikade också lite på det där med kamera innan vi fick tag på den jäveln..
 
Kan du inte gör nån typ av hinkfälla då, kanske med nån vippbräda, så han ramlar ner i en hink och blir fast.
För dränka dom i vatten och glykol fick man väl inte göra tror jag?
 
nino skrev:
Kan du inte gör nån typ av hinkfälla då, kanske med nån vippbräda, så han ramlar ner i en hink och blir fast.
För dränka dom i vatten och glykol fick man väl inte göra tror jag?
Funderar på det oxå men jag har en lite mer medeltid lösning. I botten av plastlådan(samla från ikea) har jag tänkt ha en osb skiva med 50mm dyckert stickands upp. Så råttan spetsas av dem när den ramlar ner

Ps man får inte skjuta dem med luftgevär heller ;)
 
Lider med er.
Vi hade en råtta som tog sig in genom en golvbrunn i tvättstugan som saknade galler.
Den löste ut två fällor. Andra gången fastnade den men när jag skulle sopa ner råttan och fällan i en hink (detta var i ett köksskåp under vasken, den gillade att rota i soppåsen) så slet den sig och for ner i hålet runt avsloppsröret ner bjälklaget under köket.

Sedan blockerade vi alla vägar för den. Den vägrade äta ur fällorna och valde att självdö. Det luktade fan i en vecka efteråt men vi blev i alla fall av med gästen. Lyckades aldrig lokalisera kadavret så den dyker väl upp när nästa ägare byter golv om 40 år.
 
noone70 skrev:
Funderar på det oxå men jag har en lite mer medeltid lösning. I botten av plastlådan(samla från ikea) har jag tänkt ha en osb skiva med 50mm dyckert stickands upp. Så råttan spetsas av dem när den ramlar ner

Ps man får inte skjuta dem med luftgevär heller ;)
det måste vara en ganska tung råtta då om den ska spetsas av lite spik av sin egen vikt?
 
Julas burfällor är bra, likaså granngårdens. Popcorn är väldigt populärt för råttor, så prova det som bete.

Jag skulle definitivt inte använda spikfällan, den är extremt plågsam för djuret och du riskerar upp till två års fängelse.

Enklast är helt enkelt att hitta ingången (pudra golvet och följ spåren) och blockera ingången. Det bör du göra i vilket fall, så börja med det.

Det jag skulle gjort är burfällor, och sedan släppa ut den tillräckligt långt borta, alternativt vänta vid ingången och fånga den och bära ut den tillräckligt långt bort (med läderhandskar, för råttor kan nypas lite om de blir skrämda, inget farligt, men det gör ont och drar lite blod).

Dock, är råttan svart, så är det ett av fyra alternativ:

* Sork. Bra nyheter, sorkar är inte lika smarta som råttor. Troligt alternativ om den är stor (säg, större än en lovikavante). Har lite kortare svans än råttor.

* Svartråtta. Dålig nyhet. Troligen utdöd i Sverige, men i vilket fall är den fridlyst. Har du fått den så är du nog rätt så körd. De är dock mindre, så var den stor är det inte en sådan.

* Tamråtta. I så fall är det någons husdjur som är på vift, så fånga den oskadd och kontakta råtthjälpen, så tar de hand om den. Du känner igen en tamråtta på rosa tassar och att de ofta (men inte alltid) har vita fläckar på magen. Är tassarna brunare så är den vild.

* Grävling. Är den väldigt stor, väldigt smutsig och din fru har väldigt dålig syn, så kan det vara en grävling. :)

Vilda råttor är alla sk agouti, dvs en lite ljusbrunaktig variant där stråna i pälsen har olika färg längs stråets längd. Se på den här bilden för en tamråtta med sådan päls: http://www.bing.com/images/search?q...e23f7a0f15bd465136afa7fd4fbac650o0&ajaxhist=0

Är det någon annan färg på pälsen (vit, svart, grå, enfärgad brun, blå, beige osv) så är det en tamråtta, likaså om pälsen är lite "krullig" eller "vågig" och morrhåren är som svinto. Bild: https://www.google.se/search?q=tamr...=I23pVueUB4vlywPJm73gBA#imgrc=2Ew6_Wac_O95wM:

Råttor som har öronen på sidorna istället för ovanpå huvudet är också tamråttor. Se bild: http://www.bing.com/images/search?q...6acbd04e32e6f6cfba6e8504c23750ado0&ajaxhist=0

Är det inte en agouti med bruna fotovansidor, slät päls och toppöron så är det en tamråtta. Det finns inga andra vilda varianter i Sverige (utom möjligen fridlysta svartråttor). Tänk i så fall på att det är någons husdjur och vän, och behandla den därefter.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.