Hej, jag håller på och färdigställer övervåningen på ett lofthus som jag bygger. (http://m.hudikhus.se/?url=http://www.hudikhus.se/&utm_referrer=#2950)

På sommaren blir det galet varmt iom stort ljusinsläpp från söder. På kvällen drar jag på ACn (som är på NV)för att få ner värmen och det funkar bra på nedervåningen men jag tror att sovrummen på ÖV kommer bli galet varma(delar luft med den öppna vardagsrumsdelen men ligger mot norr) så kidsen får det svårt att sova.

Funderar på att sätta en intellifresh fläkt eller liknande i varje sovrumsyttervägg för att kunna dra ur värmen på kvällen. Tror ni att det skulle funka /göra någon skillnad?
Kanske bättre att köra vanliga tilluft och tänka på att hålla dörrarna stängda för att inte släppa in varmluft hela dagen?

Har ju bra chans att göra något smart nu när jag ändå drar el.


/T
 
Redigerat:
Markiser i söder och väster gör fantastiskt mycket för att hålla solinstrålningen i schack.
Varm luft stiger uppåt, så se till att kunna släppa in sval luft från skuggsidan (ost) på bottenvåningen och släppa ut upptill. Öppnade fönster (med myggnät) i barnens rum borde funka.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Tror också på markiser. En liten fläkt flyttar för lite luft, och luften är för dåligt värmebärare för att det skall ge någon större skillnad.

Vid vädring gäller det att skapa korsdrag för att det skall hjälpa.
 
tommib
Jag lägger också min röst på markiser. Bästa sättet att hantera värme är att inte släppa in den från början. Fläktar som faktiskt kyler ett hus är av större modell än en intellifresh (och låter därefter).
 
Tack för feedback. Markiser är inget alternativt iom det 5m2 stora vinkelfönstret. Har inte sett nån sån bra lösning iaf. Myggnät kan funka så klart.
 
tommib
Bild?
Det går ju med gardiner invändigt också men då får man vara lite mer försiktig så att man inte får för stora temperaturskillnader på glaset.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Markiser nere, solfilm uppe om du står ut med utseendet.
 
Myggnät är bara till för att ohyran inte skall ta sig in kvällstid, när fönstren står öppna och det är tänt inomhus.
 
Tack Tommi tveksamt med solfilm.
Ja precis Johan.

Dock bra att få mina farhågor med fläktar bekräftade och då behöver jag inte dra fram el till dom.
 
Googla Zipp-gardiner/screen. Går även att ha fästa i nederkant och dra upp.
 
Eller googla "blinds window" så får du massvis med bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.