• 2016-02-24 18.00.30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep och 27 till
  • Laddar…
Snyggt! Är det gröna bakom också MDF?
 
Ja det är en en skiva av mdf som sågats så den fått formen av ett träd. Den skivan är 17 mm om jag minns rätt.Sedan är en stam uppbyggd av dubbla sådana skivor som är ihoplimmade och längst ut som man ser på bilden sitter en 6 mm mdf.

Stammen provmonteras
2016-01-16 10.51.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllor/grenar
2016-01-16 11.55.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 6 till
  • Laddar…
Supersnygg ju! Har du nån uppfattning om tidsåtgång?
Den är väggmonterad om jag ser rätt? Hur tung blir den?
Hur sitter stammen ihop, bara limmad eller?
 
Nu är skåpet äntligen så gott som klart, lådfronterna ska målas och lite finjusteringar i lådpassningen återstår! Mitt första riktiga finsnickeriprojekt, jag hade (som vanligt) en lägre ambitionsnivå innan jag drog igång, tänkte göra enklare låd- och lucklösningar men ju mer jag planerade desto mer ville jag försöka göra det mesta "på riktigt". Lådorna med halvförtäckt sinkning var det som var svårast och tog längst tid, men blev ändå långt från perfekt 😬 Jag fick en hel del bra råd och tips av Mästaren rolcar, stort tack igen!
Skåpet är byggt i limträ och planhyvlad furu, stommarna är sammanfogade med träplugg och lim. Jag målade med helmatt linoljefärg, fyra strykningar som vardera tog 3.5h... Invändigt är det helt obehandlat. Jag har ingen verkstad så allt är byggt, sågat, fräst mm på plats i hallen - dammsugaren har varit ett av de viktigaste verktygen..;)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Wennpan och 39 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint skåp :)
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
Behåll skåpet obehandlat på insidan. Det tar evigheter innan gaserna från färgen försvinner. Och det sätter sig i textilier papper osv som förvaras i skåpet. Det är inte för inte som gammla skåp är obehandlade på insidan
Förövrigt snyggt jobbat
 
Klassiskt hyllpapper och virkad spets som fästs med häftstift borde vara fint. Spets köper man billigt som metervara på finare bonnloppisar.
 
pär h skrev:
Behåll skåpet obehandlat på insidan. Det tar evigheter innan gaserna från färgen försvinner. Och det sätter sig i textilier papper osv som förvaras i skåpet. Det är inte för inte som gammla skåp är obehandlade på insidan
Förövrigt snyggt jobbat
Tack ;)
Det är absolut tanken att behålla det obehandlat invändigt, det var en stor anledning till att jag byggde det i trä och inte Mdf t ex, jag ville att det skulle se genuint och gammalt ut.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Klassiskt hyllpapper och virkad spets som fästs med häftstift borde vara fint. Spets köper man billigt som metervara på finare bonnloppisar.
Jag fräste en profil i hyllornas framkant istället, framgår kanske inte helt på bilden men det gör att hyllorna är ganska fina som de är.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jättefint skåp!
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
Mycket vackert skåp!
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
salkin85 skrev:
[bild]
[bild]

Två 50x450-500 ekplank blev till ett vardagsrumsbord.
Använde överhandsfräs för att fräsa ned glasskivan i mitten.


Lackad och slipad ett par vänder med polyueretanlack.
Snyggt!

Fråga; Var hittar man såna ekplank?
 
  • Gilla
Hammarbäck och 1 till
  • Laddar…
Chargerman skrev:
Jag fräste en profil i hyllornas framkant istället, framgår kanske inte helt på bilden men det gör att hyllorna är ganska fina som de är.

[bild]
Ser mycket arbetat ut. Har du fler bilder vore det trevlig med en liten projekttråd :)
 
torbeno skrev:
Supersnygg ju! Har du nån uppfattning om tidsåtgång?
Den är väggmonterad om jag ser rätt? Hur tung blir den?
Hur sitter stammen ihop, bara limmad eller?
Ja den är skruvad in i väggen och skruvskallarna döljs av löven. Själva stammen består av dubbla 17mm mdf som är ihoplimmade och skruvade på plats genom baksidan. Hela bokhyllan blev rätt tung, jag vet inte exakt men säkert 20 kg. Jag gjorde en liten kloss i ek som står längst längst in mot väggen så största delen av vikten kommer på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.