Har från min poolleverantör fått en varning om att använda stenmjöl som topplager innan bottenmatta och liner. Detta då stenmjöl kan innehålla vassa skärvor som kan tryckas upp igenom matta och liner om man har otur.

Ringde grusgropen i byn och fick det svaret där med, stenmjöl är en restprodukt från annat kross och kan innehålla vassa skärvor.

Så övertyga mig om sand lr stenmjöl. Vill ha stenmjöl pga hårdheten men inte gärn ha hål i linern.

ERFARENHETER?
 
Går det inte att lägga någon markduk mellan, som skulle ta upp de eventuella vassa skärvorna?
 
Fick veta på poolforumet att en person med sandbotten fått myror i botten som flyttat sand. Detta hade fått till följd att han fått synliga gångar i poolduken. Så nu blir det stenmjöl med en extra geotextilduk i botten.
 
Det spelar nog ingen roll om du har sand eller stenmjöl vad avser myror. Jag har markplattor lagda i stenmjöl på södersidan och dom lyckas flytta upp stenmjölet där också så det verkar vara samma sak.

Har ingen erfarenhet av pol men stenmjölet har väldigt vassa bitar i sig som jag nog kan tro kan skära hål i en liner om man har otur, så den extra geotexduken är nog en bra ide.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.