elmont skrev:
Uttag i "våt" miljö ÄR en följd av JFB intåg i svenska bostäder, utan JFB har det garanterat fortfarande varit lika tvärstopp för "vanliga" vägguttag i den typen av miljö.
jo men kom de verkligen hand i hand? Har för mig att man började få ha 220v uttag i badrumsmöbel eller liknande långt innan jfb vart populära?
 
Dom möblerna var utrustade med intern JFB, det har aldrig varit tillåtet med 230 V uttag i badrum utan JFB. Det man tidigare kunde ha var ett rakuttag med en skyddstransformator som helt skiljde "strömmen" från elnät och gav en "egen" krets.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Oftast var dessa rakuttag endast på 110 V också......
 
ok, ja reglerna har jag ingen järnkoll på. Fick bara för mig att jag sett uttag och då inte bara integrerade i möbler för länge sen och då pratades det om att reglerna mjukats upp lite. Rakuttagena känner jag ju såklart till men det är ju en annan grej.
 
Tycker inte man kan säga att reglerna har mjukats upp, snarare tvärtom då kravet på JFB och kompletterande skyddsutjämning har införts allmänt för hela badrummet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tycker inte man kan säga att reglerna har mjukats upp, snarare tvärtom då kravet på JFB och kompletterande skyddsutjämning har införts allmänt för hela badrummet.
allt blir ju en definitionsfråga helt enkelt. Reglerna hade ju lika gärna kunnat skrivits så att man absolut inte får ha uttag i badrum oavsett jfb eller inte. Sett ur den synvinkeln har det ju blivit bättre.
 
tommib
Felkopplad trapp gissar jag. Två tändtrådar, in på varsin pil. Korkat, men knappast farligt...
 
Precis. Men det indikerar imho ett visst mått av osäkerhet vad gäller elsäkerhet...
 
Exostor skrev:
Precis. Men det indikerar imho ett visst mått av osäkerhet vad gäller elsäkerhet...
Har en äldre elektriker på jobbet, som egentligen slutat för 10år sen. Men gör lite små jobb ibland, han börjar dock bli rätt gammal.

En annan som inte läst en elbok (ja typ). Med hjälp av elritnig/beskrivning listade ut hur trapkopling skulle kopplas (han hade svårare för att lista ut detta, men beror troligen också på åldern svårare att lära sig/ta in information på äldre dagar).
Det felet denna gjorde var något värre, innan han kollade upp hur man kopplar en pol på trappkoppling. Han gjorde kortslutning i stället, men lätt hänt om man inte tidigare kopplat trapp i livet.


Så förstår vad för fel som gjorts :) men rätt kul fel. Ja jag vet att koppla el även om det "bara" är "halvfast" installation är inte lämpligt när ingen på företaget har elbehörighet och bara en gjort någon form av el utbildning


Personligen tycket jag det är rätt kul och har man vist intresse så lär man sig göra rätt (får man hoppas, jag håller koll på jord i alla fall). Sen enligt regler och lagar gör jag garanterat något fel hemma och på jobbet :)
 
Håller på att renovera hallen, och upptäckte då ett jordat väggurtag där jorden inte var inkopplad. Tråden var framdragon och var kopplad i centralen, men inte i väggurtaget.

Kanske inte lika monumentalt som en del av felen man ser här, men nog för att ge mig kalla kårar. Det känns som om de inte förstått vad de håller på med.

Inte det enda felet jag har hittat. Jag tror jag ska ta en helg och skruva upp allt och se att det är rätt...
 
Troberg skrev:
Håller på att renovera hallen, och upptäckte då ett jordat väggurtag där jorden inte var inkopplad. Tråden var framdragon och var kopplad i centralen, men inte i väggurtaget.

Kanske inte lika monumentalt som en del av felen man ser här, men nog för att ge mig kalla kårar. Det känns som om de inte förstått vad de håller på med.

Inte det enda felet jag har hittat. Jag tror jag ska ta en helg och skruva upp allt och se att det är rätt...
det är inte bara så att tråden gått av då? Inte helt ovanligt om man skalar med avbitare..........allt är kopplat och sen när man trycker in hela paketet så brister en kabel.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Nej, den var prydligt klippt och hopringlad bakom uttaget, och det fanns inga koppartrådar i skruvanslutningen. De hade bara struntat i den.
 
Troberg skrev:
Nej, den var prydligt klippt och hopringlad bakom uttaget, och det fanns inga koppartrådar i skruvanslutningen. De hade bara struntat i den.
Ja, dvs de hade antagligen glömt den. Och när man inte ens orkar med att testa med den allra enklaste uttagsprovare (som går att ha i fickan) så förblir den glömd.

Kontroll före i drifttagning slarvas det tyvärr med både till höger och vänster. Det är lätt hänt, för "man hittar ju aldrig något". Nej, utom den där en gång på tusen, då man missade något. Det är därför man alltid måste kolla!
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
O
Tja... i mitt hus så var de noga med att ha jordade uttag.... Men lampsladdarna var som de flesta lampsladdar är... ojordade... De tänkte väl att det var trådlös jord:D
Förresten så läste jag i prospektet för huset igen häromdagen... (köpte huset i juli förra året....) Det stod att elen var ny...
Å de va den säkert... Lampsladdarna var säkert av senaste modell :D Matchade biltema uttagen perfekt.. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.