Ribons skrev:
vi har ju230 V 50-60 Hzoch det har polen med
Nja... Vi har 240V och 50Hz.
 
R
beror lite på till vad hur man gör. har ett koncept för 50 lgh för en total kostnad som får en att skälv. har lite erfarenhet inom byggsektorn iaf
 
tommib
Humhum.... om du har ett koncept för 50 lgh där du ska ha dina centraler ska du nog fundera på om det är D-karakteristik du vill ha på säkringarna....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R
hmm det står oftast 230v 50-60 HZ på dom flesta apparater, när jag testar med multimeter visar den ca 232 +- någon V
 
R
Det är kat B som jag vill ha (den vanliga modellen i svedala
 
R
Hager i Sverige kan jag inte vända mig till det vet jag. det blir till min grossist i Polen . jag har kollat runt påolika
kostnader osv från mitt utgångsläge och inte på vilka ev rabatter och förmåner jag kanske får (känns inte riktigt seriöst att börja med rabatter när man gör en budget. sen har jag bara titta runt och tag itlist priser på allt och inget annat (min situation )
 
R
för 50 lgh har jagen konstruktions kostnad på skelettet på runt 50 TKr golv väggar och tak sen ytligare ca 50 TKr för alla innerväggar golv och ytterväggar sen med klimatskalet och allt målat ligger det på i runda tal 250 TKr
 
För ett flerbostadshus så blir det aaaaningens mer el än en central per lgh. Du måste ha ett lsp ställverk i elrummet där servisen kommer in eller tänkte du dra in en servis och abonnemang per lägenhet?
 
När man gör en seriös kalkyl tar man in priser från "sina" grossister, har man tex 50 lägenheter kan jag garantera att man får mängdrabatt. Och eftersom dom priser som länken visade INTE var speciellt billigt, dessutom i princip omöjligt att utan mycket besvär få ev garantier i Sverige så skulle jag ALDRIG köpa av någon internettaffär i tex Polen.
 
R
Vet ställverk en byggnad kabelstegar osv men jag tar en sak i taget. Gör allt SJ så det finns mycket som jag inte tagit med eller tänkt på. Men jag har Iaf fått en bra uppfattning vad det kan komma upp i för kostnader
 
Ribons skrev:
hmm det står oftast 230v 50-60 HZ på dom flesta apparater, när jag testar med multimeter visar den ca 232 +- någon V
Standarden vi följer är 220-240V och 230V är det vanligen för att den inte skall bli för hög eller låg beroende på belastning.

Att apparaterna är märkta 220-240V 50-60Hz är för att de skall klara flera standarder.
 
R
Ingen Internet affär. Fönster dörrar kök osv är sånt billigare utomlands, lika så vatten och avlopp . Avlopp pipelife kök Ikea. Fönster dörrar aluplast Tyskland sköt är det man handlar på julafton eller biltema
 
Ribons skrev:
Vet ställverk en byggnad kabelstegar osv men jag tar en sak i taget. Gör allt SJ så det finns mycket som jag inte tagit med eller tänkt på. Men jag har Iaf fått en bra uppfattning vad det kan komma upp i för kostnader
Att dimensionera elsystemet för ett hyreshus är inget du gör utan lång erfarenhet.

Har du läst på vad som krävs för att få bygga ett flerfamiljshus? Det är helt andra krav och regler än för ett fritidshus eller vanligt hus. Vore det enkelt och billigt skulle alla bygga hyreshus.
 
Ribons skrev:
Ingen Internet affär. Fönster dörrar kök osv är sånt billigare utomlands, lika så vatten och avlopp . Avlopp pipelife kök Ikea. Fönster dörrar aluplast Tyskland sköt är det man handlar på julafton eller biltema
Vart tror du byggare som Skanska och NCC handlar? Det är inte bara i Sverige...

Något du får ta och läsa på om är Boverkets regler och kollektivavtal. Skulle säga att det är ett måste att ha koll på dessa två om du skall bygga hyreshus.
 
R
Är klar med utformningen, var brand , avlopp vatten mark inköp av Mark arkitekt, ingenjör plats hur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.