Vi håller nu på och planerar vår lilla tomt.  :)

Garageuppfart, trädgårdsland och gångar löste sig naturligt.

Men... hur stor altan ska vi bygga?  ???

På planeringspappret är vår nu 6x7m, dvs drygt 40kvm.
Det är stort men är det för stort?  Tomten är 750kvm.

Hur stor är/kommer er altan att bli?

Tak eller inte? Snickaren skrattade lite och sa att "alla" bygger tak på åtmindstonde en del av altanen efter något år...
 
Eftersom jag råkat snappa upp att myran gillar grillfester så är det bara en sak som gäller; stor altan och ett tak....annars lär det bli många inställda grillpartajer i myrstacken... ;) Vem vill blanda vin och vatten... :p

Vår altan är uppskattningsvis 10x6 och hälften är under tak....Ja, det tycker vi är lagom...En möbel i solen/regnet och en i skuggan/torr..Sätts ihop till en stor grupp vid behov..

I sommarhuset däremot finns ingen altan och inget tak. Det rergnar inte så ofta där, faktiskt nästan aldrig, men regnar det kan man lugnt räkna med att det är när grillen precis är tänd, borden dukade, och alla gäster precis bänkat sig...
 
Lill skrev:
I sommarhuset däremot finns ingen altan och inget tak. Det rergnar inte så ofta där, faktiskt nästan aldrig, men regnar det kan man lugnt räkna med att det är när grillen precis är tänd, borden dukade, och alla gäster precis bänkat sig...

Precis som i reklamen då, Lill! ;)

 
Japp...de stal idén från oss... 8)
 

Lill skrev:
Japp...de stal idén från oss... 8)
Gud vad fräckt! Kontakta Sverker   ;)

Tack för era tips gällande altan.  :)
Det lutar mot att den blir 6x7meter. Halva under tak.
Hur ska man få till det estetiska då  ???
Kan man använda husfasaden att fästa konstruktionen och taket i, eller är det bäst att altanbygget är fristående från huset?


 
Fristående på plint eller plattor är nog att rekommendera, vi ska ha två skapligt stora verandor och så småningom ska jag försöka få till en liten "pergola" med murad grill å hela kittet :)
 
Trenden idag verkar vara "gigantiskt" stora altaner? jag tänker som så att man man måste ju också få plats för en liten bit gräsmatta att gå barfota på......

Planerar själv att bygga en altan på 35 m^2, där ungefär halva altanen blir under tak. Om detta verkligen är lagomt stor får nog tiden utvisa :)
 

Är det någon som har tips på altanbyggarinspirationssidor på nätet?
 
Ni som bygger tak över altanen, vad har ni för tak på det då?

Vi skulle gärna vilja ha tak över altanen, men vill inte störa fasaden på huset och dölja det fina fönsterpartiet. Funderar istället på att sätta en riktigt stor markis som man kan dra ut när det behövs (svärföräldrarna har det så och det funkar).
 
marge skrev:
Ni som bygger tak över altanen, vad har ni för tak på det då?

Vi skulle gärna vilja ha tak över altanen, men vill inte störa fasaden på huset och dölja det fina fönsterpartiet. Funderar istället på att sätta en riktigt stor markis som man kan dra ut när det behövs (svärföräldrarna har det så och det funkar).

Marge; funkar det även när det regnar?  ???
Markis var min första lösning på tak, men blev avrådd pga markis är avsedd som solskydd ej regnskydd :-/


Mitt andra förslag var att lägga takpannor; det föll på att vi också har fönster som hamnar under taket- mörkt.
Dessutom blir det väldigt mörkt under.

Tredje och sista(?) lösningen för oss blir vanligt korrugerat plasttak. Tyvärr kan jag tycka, lite fula och tråkiga. Men den hitills bästa lösningen...

Om ingen annan har någon bättre ;)
 
emyran -> ja markisen funkar faktiskt hyffsat när det regnar, fast självklart inte lika bra som ett tak. Sen är de ju säkerligen inte byggda annat än för sol, men... ja det är ju bättre än inget i alla fall!  ;D

Håller med dig om att plasttak inte är speciellt snyggt... nä det funkar i vårt fall i alla fall. Sen gäller det ju att få till det så att taket inte skymmer den fina solen på resten av altanen också....   Vi har en vinkel på huset där altanen ska vara (blir ett härligt söder/västerläge) och sätter man tak i hörnet längst in så funkar det ju (förutom att man döljer fönsterpartiet då...) :-/
 
marge skrev:
emyran -> ja markisen funkar faktiskt hyffsat när det regnar, fast självklart inte lika bra som ett tak. Sen är de ju säkerligen inte byggda annat än för sol, men... ja det är ju bättre än inget i alla fall!  ;D
Absolut, bättre än ingenting!  ;)
Som en tillfällig första lösning kanske, men det blir ju en dyrare lösning i längden. Jag vill nog fixa en mer permanent lösning på en gång.

Vi sätter bara tak på halva altanen, så vi har en takdel och en soldel.

Hoppas någon har bättre alternativ på altantak,
väntar med spänning  ::)
 
Det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder... själv brukar jag stanna inne när det regnar 8)
 
lajbanson skrev:
Det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder... själv brukar jag stanna inne när det regnar  8)

Eller sitta ute och grilla i galonställ och sydväst  ;D ;D ;D
 
Låt grillen stå ute, å käka inne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.