ullet
ghoti skrev:
Har blivit fotad ett par gånger (minde överträdelser) men aldrig fått böter. Är det någon här som blivit fälld inom, säg, 5-10 kmh/t överträdelse?
Jag, två gånger, 96 och 98 på 90-väg....
 
OK, låter ju lite överambitiöst med tanke på att boten reggas på ägaren. Men det är ju Norge :).
De ville väl hyra in sina fångar i Svenska fängelser för ett tag sen vill jag minnas förresten?

Hur som helst så är mina kunskaper om hur de norska kameraböterna funkar rätt dyrköpta :). Men det var ju i frugans bil och brevet från polisen öppnade svärfar. Eftersom min fru är minst lika fartglad som jag så trodde han inte på hennes (bort)förklaring att det var jag som kört bilen. Jag höll så klart en låg profil. Han retar henne fortfarande lite då och då :D :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel skrev:
OK, låter ju lite överambitiöst med tanke på att boten reggas på ägaren. Men det är ju Norge :).
De ville väl hyra in sina fångar i Svenska fängelser för ett tag sen vill jag minnas förresten?

Hur som helst så är mina kunskaper om hur de norska kameraböterna funkar rätt dyrköpta :). Men det var ju i frugans bil och brevet från polisen öppnade svärfar. Eftersom min fru är minst lika fartglad som jag så trodde han inte på hennes (bort)förklaring att det var jag som kört bilen. Jag höll så klart en låg profil. Han retar henne fortfarande lite då och då :D :D
När jag fick höra det så var det föraren som bötfälldes och inte ägaren. Med den förändring är de säkerligen inte lika angelägna att hitta föraren då någon får böterna ändå.

Sverige tackade nej och det blev Holland eller Belgien som tog över fångar från Norge.
Ps. har du varit i Holland eller Belgien? Det är ganska fint där. (y)
 
Bara varit där på jobb och därmed bara sett flygplatser, hotell och kontor. Jo, förresten, van Gogh museumet hann jag besöka.

Tulpansäsongen startar väl snart?
 
Kanske lite (rejält) OT, men jag ser att ni skriver att det är olagligt att lämna nycklarna i bilen, något jag redan visste.
Men är det någon som vet om det enbart gäller ett olåst fordon, eller bryter man mot lagen om man har nyckeln i tändningslåset i en låst bil?
Vet inte hur stor risken egentligen är att åka dit för något sånt, men det hade varit intressant att veta!
 
Om man lägger nycklarna inte askkoppen då är det också olagligt?
 
En kompis hyrde bil i Italien och fastnade i en kamera. Efter en månad drogs det drygt 2000kr från hans kreditkort. Han fick senare ett brev som beskrev det hela ungefär som: - Du har kört för fort och vi tar pengar på ditt kort var månad tills du kommer ner och erkänner ditt brott i Italiensk domstol. Han spärrade kortet och struntade i att åka till Italien igen.

Lite roligt är att i Italien tar fartkamerorna bilden bakifrån. Skälet skall tydligen ha varit att det kunde vara fel passagerare och det skulle inte vara bra om fruar skulle råka öppna brevet och se bilden. :)
 
Robert-san01 skrev:
En kompis hyrde bil i Italien och fastnade i en kamera. Efter en månad drogs det drygt 2000kr från hans kreditkort. Han fick senare ett brev som beskrev det hela ungefär som: - Du har kört för fort och vi tar pengar på ditt kort var månad tills du kommer ner och erkänner ditt brott i Italiensk domstol. Han spärrade kortet och struntade i att åka till Italien igen.

Lite roligt är att i Italien tar fartkamerorna bilden bakifrån. Skälet skall tydligen ha varit att det kunde vara fel passagerare och det skulle inte vara bra om fruar skulle råka öppna brevet och se bilden. :)
Är väl därför som bilderna i sverige suddas på passagerar sidan, hur funkar det med en höger styrd bil? kollar dom det på regnr och suddar den andra sidan?
 
nino skrev:
Är väl därför som bilderna i sverige suddas på passagerar sidan, hur funkar det med en höger styrd bil? kollar dom det på regnr och suddar den andra sidan?
Helt säkert därför de suddas. Såg att man suddar allt annat på bilden med som har ansikte, reg nummer osv.

Skulle vara intressant att höra vad de säger om man svarar att bilen är högerstyrd och att du bara var passagerare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino skrev:
Om man lägger nycklarna inte askkoppen då är det också olagligt?
Förlåt, var detta riktat mot mig?
I så fall, så ser jag en skillnad mellan att gömma en nyckel i askkoppen eller under mattan, mot att ha den i tändningslåset.
Detta var av mig en seriös fråga. Nu kanske inte detta forum är det bästa att fråga om såna här saker på, men när ämnet ändå drogs upp...
 
Calle Andersson skrev:
Förlåt, var detta riktat mot mig?
I så fall, så ser jag en skillnad mellan att gömma en nyckel i askkoppen eller under mattan, mot att ha den i tändningslåset.
Detta var av mig en seriös fråga. Nu kanske inte detta forum är det bästa att fråga om såna här saker på, men när ämnet ändå drogs upp...

Nja riktat och riktat jag undrade bara, en kompis fick bilen stulen och hade nycklarna i askkoppen, han fick ut stöldsjälvrisken av biltjuven, vet inte om han skickade in nån stämning eller vad det kan heta eller om han riktade nåt krav på nåt vis men han fick pengarna iaf
 
Okej, visste inte hur jag skulle tolka din kommentar, om den var tänkt som en undran eller om den var stöddigt skriven. Känns lite som att det kan sitta en del i om bilen är låst eller inte. Men det är bara min tanke, som inte läst särskilt mycket lag och rätt...

Bra att han fick tillbaka pengarna, och att han inte blev anklagad för att ha "hjälpt" tjuven genom att ha nycklarna i fordonet!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.