Hej!

Ska inom kort påbörja markarbeten på vår tomt. Huset ska vi köpa från en hustillverkare men kommer inte att teckna något kontrakt innan markarbetena är färdiga. Tomten är ganska kuperad och beroende på hur det ser ut när vi "täckt av" så kan det påverka vilken hustyp vi väljer.

...bla bla... till saken...

Vi kommer att behöva spränga en del och vad jag förstått bör man ha nå´n form av byggherreförsäkring även om sprängaren har sin ansvarsförsäkring innan man sätter igång med några arbeten. Har pratat med IF & Länsf. som helt enkelt inte kan ge mig besked om vad jag ska teckna för försäkring. Nå´n som har något tips?

MVH
/Pollenkornet
 
Det är alldeles riktigt att Du bör ha en byggherreförsäkring som täcker Ditt ansvar som byggherre bl.a. om en skada på tredje mans (ex. granne) egendom skulle uppstå i samband med sprängningen.
Du kan i så fall bli ersättningsskyldig.
Även entreprenören måste ha en försäkring men enligt normala entreprenadbestämmelser (ABS 95) går entreprenören fri om han kan visa att han rimligen inte kunnat förebygga eller begränsa skadan (ABS 95 kap 5 §13). Då faller ansvaret gentemot den skadelidande på Dig.
Försäkringsbolagen har försäkringar som är lämpliga. Exempelvis den villabyggareförsäkring som If har och som ingår i åtagandet från flera av husleverantörerna (under ett eller två år).
 
Jag ringde IF idag och hörde om de hade någon speciell villabyggarförsäkring. Tjejen jag pratade med hade aldrig hört talas om det utan hänvisade till en vanlig villaförsäkring.

Var det hon som inte hade koll eller finns det verkligen en speciell villabyggarförsäkring?
 
Just det svaret har jag också fått när jag tagit upp samma ämne med trygghansa! Hur får man tag i dessa rackar'ns försäkringar ???
 
Hej!
Har har både ringt och mailat IF och frågat om den "villabyggarförsäkring" som flera personer har skrivit om i det här forumet.
De som jag har patat med säger att de INTE har någon speciell "byggarförsäkring" (inte Länsförsäkringar heller), utan det hänvisas till den vanliga villaförsäkringen.

Är även jag lite konfunderad över detta ??? Finns den eller inte, tro?

Vi ska också spränga på vår tomt, och man vill ju inte sitta där i klistret om det skulle hända något.. :-/
 
Tjolahopp!

Fick nedanstående mailsvar från Länsförsäkringar idag!

När du tecknar en villaförsäkring hos oss gäller försäkringen för din egna egendom.Ifall företaget skulle spränga sönder huset gäller ej försäkringen.

När det gäller sprängning mot tredje man finns det ansvarsförsäkring genom din försäkring.

Riktiga avtal med Sprängaren är oerhört viktiga i alla avseenden när det gäller vem som ska ta kostnaden.

Återkom gärna ifall du har några funderingar....

 
Jag har kollat med If och den försäkring jag nämnt ovan marknadsförs inte direkt mot enskild konsument. Istället är det så att den är inbakad i deras vanliga villaförsäkring under rubriken "Byggnad under uppförande, om- eller tillbyggnad". Inom ramen för denna finns alla moment som behövs för att man skall vara skyddad vid ny- eller tillbyggnad. Exakt samma sak gäller Länsförsäkringar.
 
Det förklarar saken! Tack för upplysningen! Då är det bara att teckna en vanlig försäkring.
 
Men hur är det med Trygg Hansa? Har de också byggherreförsäkringen inbakad i hemförsäkringen?
 
Ja, Trygg Hansa har samma regler. I deras villkor finns ett särskilt avsnitt för byggnad under uppförande. Detta synes vara nästan identiskt med de flesta andra bolags villkor.
Enligt detta gäller försäkringen för försäkringstagarens ansvar i egenskap av byggherre.
 
Tack då kan jag sova lugnt inatt igen! 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.