Tack för svar, hörni.
Vi blev lite klokare och mycket förvirrade :)
Får se om vi provar att slipa eller hyvla lite för hand där det är som flisigast, och sen lägger några veckor på daglig skurning. Då finns ju alltid alternativet att måla kvar...
Om vi skulle välja att måla, behöver vi då börja med kvistlack? Eller kan en strunta i det och gå direkt på målningen?
Och om vi istället skulle välja att vaxa, går det då att måla ovanpå det i framtiden, eller måste vi ta bort vaxet på något sätt först?
 
Jag ser att det behövs moderering i den här tråden och turligt nog har vi en ny moderator som börjar idag, oliva! Hon kommer att rensa i diskussionen (när hon satt sig in i hur det funkar ) som är off topic här, samt sätta upp regler och styra upp vad som diskuteras här i delforum Byggnadsvård.
 
Linoljevax från Ottossons kör vi, men då är det nog läge för slipning först. Jag har bara kört på nylagda golv. Lägg golven under vintern så torkar de inte isär.. om man lägger nytt alltså.
 
Jag har tagit bort inlägg som var off-topic
/Mod
 
Fru Frithioff skrev:
Tack för svar, hörni.
Vi blev lite klokare och mycket förvirrade :)
Får se om vi provar att slipa eller hyvla lite för hand där det är som flisigast, och sen lägger några veckor på daglig skurning. Då finns ju alltid alternativet att måla kvar...
Om vi skulle välja att måla, behöver vi då börja med kvistlack? Eller kan en strunta i det och gå direkt på målningen?
Och om vi istället skulle välja att vaxa, går det då att måla ovanpå det i framtiden, eller måste vi ta bort vaxet på något sätt först?
Jag är tveksam till om det är lämpligt att blanda olika behandlingsmetoder. Ett såpat golv kan nog bli svårt att måla på misstänker jag då såpan löser färg.
 
Jag tänkte att jag ska berätta hur det har gått, ifall det finns andra som har samma golvdilemma och genomsöker internet efter alternativ :)
Vi började med att provskura en bit av det golvet som var i bäst skick. Det reagerade inte alls bra, utan gick från att ha varit nästan stickfritt till att bli superstickigt och fult.
Så vi lät det golvet vara så länge, och testade att slipa det golvet som var i sämst skick, för att därefter behandla det med linoljevax.
Golvet var fullt av flisor och stickor, brännmärken, fläckar och små ytliga skador i träet.
Vi hyrde en golvslip och med hjälp av den blev golvet nästan sammetslent. Slipmaskinen nådde dock inte ner i alla "dalar" på plankorna, många plankor har slagit sig och det skiljer några mm mellan högsta och lägsta punkterna. Vi kompletteringsslipade med en handslipmaskin på några ställen där den stora maskinen inte hade kommit åt.
Efter såpskurning reste sig fibrerna lite och det är inte längre sammetslent, men vi törs gå på det utan att oroa oss för att få stickor. Vissa plankor kommer nog aldrig att sluta flisa sig och släppa stickor, men det blev stor skillnad med slipningen. Oron vi hade för att golvet skulle bli alldeles plant och "dött" var i onödan, det är livfullt nog för oss med lite (blekare) fläckar och småskador kvar, och det är fortfarande nivåskillnader på plankornas sidor och mitt.
Just nu torkar golvet efter skurning, vi vet inte hur länge det behöver torka innan vi stryker på linoljevaxet, men tänker att det är bäst med en vecka iallafall.
 
  • Gilla
Bucken01 och 2 till
  • Laddar…
Om ni slipar lätt med sandpapper när ni skurat får ni bort de fibrer som rest sig av skurningen. Golvet brukar torka på ett par timmar efter skurningen men är det gammalt har det sugit mer vatten och då kan det ta ett par dagar.
 
värt att poängtera kanske men skurar man trägolv så ska man ju inte överdriva vattenanvändandet. Det låter ju nästan här som golven dränks och blir genomsura..........Man ska ju typ bara blöta en rotborste och gno, blöta lite till och gno osv osv.......
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Ingen fara, vi har inte dränkt golven :) De kändes torra redan första dagen. Det var bara jag som oroade mig för att stänga in eventuell fukt under vaxet.
 
En bild vore trevligt :)
Hur har det gått föresten?

Som någon sa skulle jag gått över med K240 eller K320 sandpapper lite snabbt för att få bort resningarna.
 
Det går ytterst sakta framåt :) Men det blir bra! Bild kommer när det är klart!
 
Här är en bild på nyslipat golv:

IMG_20160411_094443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är när jag testat att vaxa med linoljevax med vitt pigment i. Jag var ute efter ett ljust golv fast ändå träfärgat, men tyckte att detta såg ut som ett "vitt och fräscht" spökgolv. Tog paus några dagar för att invänta leverans av ofärgat vax att blanda det vitpigmenterade med...

IMG_20160411_101339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och nu håller jag på att behandla med den nya blandningen. Bild på det kommer senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.