Har beslutat mig att sänka golvet i ett källarrum (takhöjd:190-->210) men det skapar en del frågor.
1: Underkanten på det nya golvet (t=100mm) kommer i underkant på grundsulan. Då jag skall isolera med 200mm isodrän/pordrän kommer jag att gräva under sulans nivå. Är det lämpligt/nödvändigt att gjuta en förstärkningsbalk på utsidan och ca 100 mm in under yttterväggen (t=200mm=isoleing)?
2: Har börjat med att gräva upp för att kontrollera dräneringen. Det visade sig att den ligger förhögt. Kan man låta dra ett rör under det nya golvet för att leda bort vattnet? Orsaken är att det i annat fall krävs en omdränering av hela huset, och jag är i all fall tvungen att bila upp golvet genom huset, då avloppet måste sänkas, ligger idag i nivå med dagens golvyta... Jag tänker återplacera de gamla (rengjorda) lerrören som extra backupp.
3: Sänkt avlopp: Skall man placera det sänkta avlopppet under golvisoleringe eller det OK att lägga det i isoleringen?
 
Jag håller på med samma sak, men jag har enorma problem eftersom det är en slutningstomt och det trycker in vatten. Jag har förstärkt muren där jag grävt ned under med iborrade armeringsjärn, stark betong blandad med Sika tillsats för att få ned vattentrycket. Detta är ett riktigt h…..e och jag har nu en pool i källaren. Jag kommer att gräva ut så mycket jag kan lägga en fiberduk fylla med singel, eventuellt dräneringsrör men enbart för att ev koppla på en radonsug, sedan isolering och sula med golvvärme. Sedan kommer jag på lägsta punkten (i vårat fall i en kommande matkällare) att sätta in en liten pump i ett rör på 30 cm som få r pumpa bort vattnet när vårfloden kommer. Pumpen kopplar jag direkt till avloppet och gjuts in. Allt måste naturligtvis vara möjligt att underhålla och därför gjuter jag in en lucka. Jag har pratat med en besiktningsman om detta och han ser inte så många andra alternativ. Problemet som jag ser det är att man inte kan trycka på en isolering tillräckligt tjock för att inte golvvärmen skall värma upp marken, med fuktvandring till följd. Inget roligt jag följer tråden om det kommer nya bra förslag.

Detta är kanske inte svar på frågan men det ger dig kanske drivkraft att höra att andra kämpar med samma problem.

Mina svar på frågorna

1. Jag skulle gjuta både utifrån och inifrån, skarva på muren
2. Dra dräneringsrör under huset låter inte roligt, hur skall du göra om det blir stopp
3. Gjut fast det går det inte att ha den under isoleringen sätt en del i
 
Funderar också på att gräva mig ner i källaren. Frågan vad kostar det ungefär. Siktar på att bila bort betonggolvet i halva källaren (40kvm) och gräva mig ned 50 cm i leran. Kan det bli sättningar? Måste man lämna en bit invid källarytterväggarna så att de kan stå på något? Någon som gjort detta? Vart skall man vända sig med frågor?
 
Jag kommer också att bila ur, isolera och lägga värme i hela mitt källargolv på 86kvm i sommar. Kommer först att dränera om grunden och isolera väggarna.

Vill också gärna tips och råd m.m från andra som gjort det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.