Har blivit fotad ett par gånger (minde överträdelser) men aldrig fått böter. Är det någon här som blivit fälld inom, säg, 5-10 kmh/t överträdelse?
 
Bara i Norge. Det var dyrt! :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Norge är lurigt då de även mäter snitthastigheten mellan kamerorna, funkar inte med ögontjäneri där och bromsa ner när man passerar mao.
 
Ännu ingen lapp. Lever på hoppet ... :rolleyes:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Via mitt andra jobb (räddningstjänsten) träffar jag polisen lite då och då. Dom berättade att kamerafotot används främst för att identifiera föraren. Går inte det så går man på regnummer. Den gamla ursäkten med att man lånade ut bilen men glömt till vem funkar inte. Det är ditt ansvar att hålla reda på vem som kör din bil.

Kul onödig kunskap. Om du lånar ut din olagliga bil till en kompis som blir tagen KAN du bli bötfälld för detta om din kompis nekar till att du har berättat att bilen inte var laglig. Men enligt polisen struntar man oftast i detta.
 
evojenza skrev:
Via mitt andra jobb (räddningstjänsten) träffar jag polisen lite då och då. Dom berättade att kamerafotot används främst för att identifiera föraren. Går inte det så går man på regnummer. Den gamla ursäkten med att man lånade ut bilen men glömt till vem funkar inte. Det är ditt ansvar att hålla reda på vem som kör din bil.

Kul onödig kunskap. Om du lånar ut din olagliga bil till en kompis som blir tagen KAN du bli bötfälld för detta om din kompis nekar till att du har berättat att bilen inte var laglig. Men enligt polisen struntar man oftast i detta.
klart de är mitt ansvar att veta vem som lånat min bil, men polisen kan knappast tvinga mig och berätta, o de kan inte bötfälla någon utan bevis eller erkännande,
 
evojenza skrev:
Via mitt andra jobb (räddningstjänsten) träffar jag polisen lite då och då. Dom berättade att kamerafotot används främst för att identifiera föraren. Går inte det så går man på regnummer. Den gamla ursäkten med att man lånade ut bilen men glömt till vem funkar inte. Det är ditt ansvar att hålla reda på vem som kör din bil.

Kul onödig kunskap. Om du lånar ut din olagliga bil till en kompis som blir tagen KAN du bli bötfälld för detta om din kompis nekar till att du har berättat att bilen inte var laglig. Men enligt polisen struntar man oftast i detta.
Nja, det är knappast brottsligt att lämna bilen med nycklarna i. Så det där låter mest som skrämselpropaganda :).
I Sverige är det än så länge inte bilägaren som är ansvarig för fortkörningsböterna, till skillnad mot parkeringsböter.
 
rätta mig om jag minns fel men var det inte en artikel för nåtår sen om en av de som var med och satte upp hela systemet med fartkameror som blev fotad i sin bil körandes för fort som blånekade och sa att det var inte han som körde och dessutom inte fick någon påföljd, har ett svagt minne av dom visade bilderna från kameran och nån hyffsat nytagen bild och det vara samma person på bilderna
 
evojenza skrev:
Via mitt andra jobb (räddningstjänsten) träffar jag polisen lite då och då. Dom berättade att kamerafotot används främst för att identifiera föraren. Går inte det så går man på regnummer. Den gamla ursäkten med att man lånade ut bilen men glömt till vem funkar inte. Det är ditt ansvar att hålla reda på vem som kör din bil.

Kul onödig kunskap. Om du lånar ut din olagliga bil till en kompis som blir tagen KAN du bli bötfälld för detta om din kompis nekar till att du har berättat att bilen inte var laglig. Men enligt polisen struntar man oftast i detta.
Trams... tack och lov.

Fotot från kameran matchas mot regnumret och andra med körkort i samma hushållet får dom ingen träff så är det kört.
 
mexitegel skrev:
Nja, det är knappast brottsligt att lämna bilen med nycklarna i. Så det där låter mest som skrämselpropaganda :).
I Sverige är det än så länge inte bilägaren som är ansvarig för fortkörningsböterna, till skillnad mot parkeringsböter.
Just att lämna bilen med nycklarna i är faktiskt ett brott. Som fordonsägare har du ett ansvar att se till att ingen obehörig kan ta bilen. Här är en som blev dömd för det.

Ännu värre är det om man äger en båt. Då klassas man alltid som en "redare" oavsett om det är en liten eka eller en finlandsfärja och följdaktligen får man samma ansvar inför lagen att se till att båten alltid framförs av en lämplig befälhavare.
 
Jaså, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag :).
Men vilken paragrafryttare till polis, man blir ju helt matt! Vad kan det ha kostat samhället 100 000?
Hade det inte bara varit bättre och enklare att polismannen tagit ur nycklarna ur bilen och lämna dem till kvinnan i fråga?
 
mexitegel skrev:
Nja, det är knappast brottsligt att lämna bilen med nycklarna i. Så det där låter mest som skrämselpropaganda :).
I Sverige är det än så länge inte bilägaren som är ansvarig för fortkörningsböterna, till skillnad mot parkeringsböter.
KAn du bevisa det?
Jag har åkt på böter från kamera i hyrbil.
Firman fick böter och kollade vem som körde. Dom skulle ju kunna blåneka till allt och säga att dom "har glömt"
 
Du bevisade det just själv: du fick böterna, inte bilägaren.
 
Neee. JAG ägde inte bilen. Hyrbil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.