Kan man slå på loggning i routern? I så fall får du ju svart på vitt om vad som verkligen passerar din router.
 
mexitegel skrev:
Jodå, på simkorten går det att lagra exekverbar kod. Nu lär det inte gå att trycka ner en musikstreaming-app där och det är mig veterligen inte många operatörer som använder det.

Finns det SIM-appar så hittar man dem under "Telefon" på en Iphone:
Ja, du har rätt att det finns operatörer som har väldigt enkla program som jobbar via SMS. Tex billing information, aktivering/deaktivering av tjänster. Har varit vanligt i länder med stor andel "dumma" telefoner utan internetuppkoppling. Tvivlar att någon svensk operatör använder det.
 
Har du WPS påslaget i din router?
WPS kan vara en snabbknapp för anslutning eller kallas Wi-Fi Protected Setup, Wi-Fi Simple Config i inställningarna.
Om du har WPS påslaget så spelar det ingen roll hur säkert lösenord du har då WPS PIN är en öppen dörr in och ingen människa borde har det påslaget.
WPS är 8 siffror fast då den består av 2st grupper om 4 siffror och den sista siffran i den andra gruppen är en checksum av tidigare siffror så då har vi 10000+1000=11000 möjliga kombinationer.
Några routrar lägger in tidsbegränsning på antalet förfrågningar men de förlänger endast crackningen marginellt och då brukar det ta ca 60 minuter istället.
Detta kanske inte är rätt forum för fördjupning av IT-säkerhet men skrapa lite på ytan måste man få göra.
Jag har erfarenheter av pen testing (penetrationstest) av diverse säkerhetslösningar både IT och fysiskt säkerhet i mitt yrkesliv.
 
Är det helt klarlagt att det inte är någon telefon som ligger och uppdaterar gamla spellistor eller liknande? Har för mig att Spotify fortsätter uppdatera spellistor även efter att man sagt upp premium men det kan ha ändrats.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
För att klargöra: jag har inte, och har aldrig haft Spotify eller någon av de andra tjänsterna installerade. Inte som appar, jag har inte besökt deras hemsidor.

Jag har slagit på MAC-fitrering på routern. Dock har jag aldrig sett någon okänd MAC-adress där. Fast resultatet av detta kommer inte att visa sig förrän i nästa månad.

Man kan bara logga fel och systemmeddelanden.

Är det ingen annan som upplevt samma fenomen? Som har 3 mobilt bredband, men inte använder musiktjänster?
 
Jag gissar att du har mjukvara som använder samma portar som någon av de där tjänsterna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag gissar att du har mjukvara som använder samma portar som någon av de där tjänsterna.
Tre borde ha port och IP som identifikation. Har de inte det är det ju riktigt bra, då skulle man enkelt kunna sätta upp en proxy någonstans på internet, ansluta till den på rätt port och sedan surfa fritt.
 
Ja, man tycker ju det. Man borde testa det :)

I och för sig är det väl kanske inte otänkbart att de har någon form av egna caching servers och då är det ju än enklare att mäta datamängderna.
 
Ja, precis, att gå enbart på port är ju som gjort för att bli missbrukat.
 
Fast jag misstänker att de anar oråd om man streamar 100-tals gig i månaden :D
 
Det är väl inte helt fria gb, tror det var 70gb
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du har inte någon radio/musikanläggning typ Sonos tex? Där kan tjänsterna finnas. Kör själv Spotify genom Sonos, men det kräver abonnemang, fast de andra kanske fungerar som radiotjänst eller så. Bara en tanke...
 
nino skrev:
Det är väl inte helt fria gb, tror det var 70gb
Ja, det stämmer. Kollade upp det och det var begränsat till 50Gb för att vara noggrann. Men ändå - det är ju gratis :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, det stämmer. Kollade upp det och det var begränsat till 50Gb för att vara noggrann. Men ändå - det är ju gratis :D
70 GB påstår de själva att det är.
Tre_musik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På nya räkningen så är det angivet drygt 71 MB musik.

Men det intressanta är att även telefonen har en egen liten musikförbrukning, dock bara ca 0,5 MB. Det räcker väl inte till en låt ens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.