M
Starkt influerad i detta fall av Paul Sellers arbetssätt med framtång model äldre Record 52 1/2 och 53 tänkte jag mig skaffa en sådan. De nytillverkade Irwin Record dömmer han ut liksom de flesta kopior han testat. Han verkar ha goda erfarenheter av den som Veritas/Lee Valley säljer men den har jag inte hittat i Europa. De som blir kvar är begagnat och med frakt och risktagandet att en begagnad kan vara hårt körd så vet jag inte om detta är en bra väg.

Nytillverkade 52 1/2 som han vad jag vet inte kommenterat är:

Rutlands DK2020, ca 53€ plus frakt, tillbaka i lager om 2 månader
Eclipse EWWQR9, 94€ inkl frakt (ebay)
Fine-tools 52 1/2, 129€ inkl frakt (säger själva att den är nästan lika bra som den Lee Valley säljer).

Vad är era spontana kommentarer?

Jag har sökt runt lite i forumet och sett att några av er har köpt Rutlands och Fine-Tools framtänger. Hur fungerar dessa hos er (hur mycket används de?)?

Kan tillägga att det är just denna typ jag tänker använda, inte twin-screw varianter eller leg-vice alternativen.
 
Har ett DK2020 köpt från Rutlands till rea-pris runt £40 eller så. Kina-kvalitet dvs grovt gjutgods som inte är så mycket bearbetat i efterhand Detta ger t.ex avrundade innerhörn som i sin tur gör att det är svårt att montera framtången med precision på hyvelbänken. Även håölbilder mm är lite oprecisa. Fyller dock sin funktion i förhållande till pris och håller fast det som skall hyvlas/sågas utan problem. Såldes nöjd med funktionen (även quick release) men kanske inte så glad över finishen.
 
M
Hur mycket har du använt den? Hur följsam är mekanismen?
 
Tänkte på att Hyvlar.se säljer Veritas. Tror att han kan ta från hem Lee Valley. Du kan kolla i alla fall.
 
Jag har den från rutland och den duger för priset, men jag skulle inte lägga den på en finare bänk.
 
MathiasFr skrev:
Hur mycket har du använt den? Hur följsam är mekanismen?
Använder den då och då, har haft den i ett år ca. Mekanismen fungerar som tänkt, man kan frikoppla skruven med ett separat reglage ock skjuta tången ut och in utan problem. Lite smörjning då och då behövs. Den drar inte snett när man sätter upp korta bitar i tången.
 
Har 52 1/2 från Fine tools. Den har inte blivit använd så mycket ännu, men jag är väldigt nöjd så här långt. Den är tillverkad i Tjeckien och verkar hålla hög kvalitet. Gängorna är fint skurna till skillnad från baktången där ytan var väldigt grov (borde ha reklamerat nu när jag tänker på det). Tror jag kommer att fortsätta att var nöjd med framtången.
 
M
pär h skrev:
Tänkte på att Hyvlar.se säljer Veritas. Tror att han kan ta från hem Lee Valley. Du kan kolla i alla fall.
Köpa i Sverige är för kostsamt för mig och här i Frankrike är Veritas prylar ruskigt dyra också
 
Glömde att du inte bor här i Svedala. Och när man tittar i telefonen så syns det inte var man kommer ifrån
 
M
Jag har fått lite info från ett engelskt forum där en medlem haft Eclipse och Dakota sida vid sida och konstaterat att Eclipse hade lite bättre finish och lite mer gods men annars inte så stor skillnad så han valde Dakota pga av prisskillnaden.

För min del känns det som det skulle kunna bli en framtång från Fine-Tools. Någon mer som kan dela med sig av sina erfarenheter av dessa, speciellt om de används intensivt/mycket?
 
Jag besökte 2 Lee Valley butiker i Toronto i höstas. Helt fantastiskt att knata runt och titta på alla underbara prylar och mycket trevlig personal. Säljaren sa att det inte är några problem att beställa till Sverige ur deras internationella webshop. Den kanadensiska dollarn är väl typ 6:50 SEK också.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom också ihåg att beställa Lee Valleys underbara tryckta verktygskatalog :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även deras beslag katalog är väldigt trevlig.
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.