Vi är påväg att köpa tomt och i detaljplanen står det att bruttoarean max får vara 140 kvm. :-/

Nu funderar jag på hur det är med altan? Ingår det också i bruttoarean? 140 kvm känns sååå litet... och carport/garage ingår i det där.

Finns det några små kryphål som någon vet? Max 4 m till taknock och 33 graders taklutning är det som gäller för övrigt. Och källare får tyvärr inte byggas..

Alla tips emotages.. och gärna info om det där med altan!!
 
På vår detaljplan stod det att 25% av tomtarean fick bebyggas. Har ni ingen sådan angivelse?
Altan tror jag inte ingår, ej säker.

Står det nåt om loft el. dyl? För med 33 graders lutning bör ni kunna få in nåt sånt. Våra enplanshus har fått godkännande i byggloven med högre än 4 m i taknock, då kan vi peta in ett litet loft. Vi har max 27graders lutning i detaljplan. Visserligen då med pulpettak.

 
Well.. vi kan ju bygga 1,5 plans om vi vill, av vad jag har förstått. Skrev nog lite knasigt.. 4 meter till taknock menade jag egentligen takkanten (alltså där taket börjar). och 33 graders vinkel på huvdbyggnad. Största taklutning på garage/uthus är 23 grader.

Det står såhär:
"Minsta tomtstorlek är 500 kvm. Högst en tredjedel av tomten får bebyggas med högst 140 kvm bruttoarea ovan mark varav högst 40 kvm garage och uthus."

Först tolkade jag det som att 140 kvm var det största vi fick bygga på nedre plan. Men efter att ha talat med kommunen så förklarade de för mig att totalarean innebär att loft, oinredd vind m.m. räknas in i arean. Det är alltså 140 kvm sammanlagt...

Det enda som inte räknas är den delen där det är mindre än 60 cm till taket.

Nu har vi försvisso hittat några planlösningar vi kan tänka oss (som är 140 kvm). Men sambon är grymt besviken över att det inte blir något garage.

Altan har jag fått svar på, och det verkar inte vara några problem så länge man inte bygger enligt deras regler (max 3 meter ut från huset m.m.)

Tack för ditt svar =)
 
Men om ni inte kan bygga det ni verkligen vill skall ni ändå köpa tomten ???

Visst ni kanske bor där det är svårt att få tomt eller att det är ett så fint läge...

Jag skulle ta mig ett varv till i funderingen. Risken finns nog att man blir missnöjd och tänker på det där man ville ha men "bantat" bort som garaget.
 
Hej,
Ja, jag skulle också ha letat efter en annan tomt om garaget betyder så mycket för er.

/Bygget
 
Vi kommer köpa tomten! Har tittat på massor med planlösningar och vi har hittat flera stycken som vi gillar. Carport/garage är inte så viktigt även om det är en önskan.

Skulle vi sedan vara missnöjda så kan man ju alltid sälja. Fast jag tror att vi kommer bli supernöjda ;)

Tänk på att:
"Det man inte gör, kanske man ångrar resten av livet..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.