Hejsan,
Fastnat lite med processen och vänder mig nu till forumet.
Söker arkitekt till följande:

Obebyggd tomt: 900 kvm
Högst vad husfastigheten får bebyggas: 30%
Yta: 32,28 m x 27,63 m (ÖstVäst x SydNorr)
Högsta byggnadshöjd för huvudbyggnad: 3,7m
Tillåten takvinkel: 40-50 grader
Tillåten takvinkel för garage: högst 30 grader för sadeltak och 20 för pulpeltak
Byggnad skall placeras minst 4 m från fastighetsgräns
Omgivning: norr och syd angränsande tomter. Österut gåbana/cykelväg och därefter grönyta, damm, park och åkermark. Västsidan väg.

Önskemål:
a) Förslag på byggnad: 1,5 plan
b) Antal sovrum: 4 (master sovrum med egen klädkamare)
c) Antal badrum: 2
d) Trappa ej vid huvudentré
e) Öppet till nock över matplats eller vardagsrum
f) Garage som en del av huset eller i anslutning till huset på samma bottenplatta
g) Garage minst 4 m bred (option dubbelgarage)
h) Hobbyrum/verksdag i anslutning till garage
i) Kök med köksö
j) Mastersovrum med fönster/utsikt mot öster
k) God förvaring/garderob vid huvudentredörr
l) Matplats med bord och stolar för minst 10 personer
 
Vilken stil på hus är du ute efter?
 
Om jag ser rätt så är Oliver Lühr inblandad i Reformhus och han är en av dem jag hade tänkt föreslå att du kontaktar. När vi skulle bygga till vårt hus började vi med att anlita honom och Johan Sennström, de ritade lite på det. De var dock sega och återkom inte när de hade lovat, så vi avbröt med dem. Vi fick dock det de hade ritat tills vi avbröt och det såg mycket bra ut (ångrade oss nästan sedan).

Vi anlitade Bjartmar & Hylta, och var nöjda med dem. De ritar både nytt och renoverar gamla hus. http://bjartmarhylta.se

Sedan behöver du inte hålla dig till skånska arkitekter. Jag vet att två medlemmar här på forumet (varav en i Skåne) har anlitat Anders Holmberg, som de var väldigt nöjda med. http://www.andersholmberg.se

Alla arkitekter ska kunna rita det du räknar upp. Det gäller bara att hitta någon som ritar i en stil du gillar. Du kan titta igenom arkitekter vi har presenterat i Månadens arkitektritade https://www.byggahus.se/taggar/manadens-arkitektritade/, sedan hittar du ännu fler på https://www.arkitekt.se/
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Stort tack till förslagen.
Vi kommer kontakta några olika och återkommer framöver när vi valt. Inte omöjligt att det kommer även en tråd gällande bygget i framtiden.
Vilka är de typiska missförstånd/minor man brukar dividera om i det här skedet eller med arkitekten? Eller går det mesta rätt så framåt?
 
denanu skrev:
Vilka är de typiska missförstånd/minor man brukar dividera om i det här skedet eller med arkitekten? Eller går det mesta rätt så framåt?
Det första du ska tänka på är att ni, arkitekten och du/familj pratar 'samma språk' dvs att du känner att ni kan kommunicera. Träffas på fastigheten, skriv ner din kravspec avseende funktionerna, låt arkitekten luska ut din känsla för form och design, tycke och smak. Kommer ni överens skriver ni kontrakt som är uppdelat i olika faser som innebär att du kan bryta efter viss fas om du inte blir nöjd (upparbetad tid måste du ju betala för). Det är inte dumt om du/familjen klipper ut/plockar bilder från nätet/tidningar på ideer eller detaljer som tilltalar er. En liten 'scrap book' - man glömmer så fort något tilltalande man sett.
Jag valde själv att ge arkitekten fria händer avseende design men han prickade väldigt rätt efter våra möten. Jag valde arkitekt på rekommendation. Du bör kanske välja att möta ett par stycken och också se vad han/hon presterat tidigare.

Vi har stött på forumister som inte blivit nöjda. Du ska alltså vara uppmärksam på att han/hon lyssnar och förstår vad du säger.
 
När du väljer arkitekt så är det viktigt att det är någon du känner att du kommunicerar bra med, att hon eller han förstår dina tankar och önskemål. Ta referenser, prata med andra som anlitat dem. Det är också viktigt att ni pratar igenom priset och leveranstiden noggrant. Bered dig på att inte ha bråttom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.