Hej,

Jag ska planera för ett utbygge om 30 kvm markyta i två plan. Stommen kommer att vara rest och tät till april, resten ska jag göra själv. Nu sitter jag och ska räkna på material och logistik. Det jag kommer ta in hjälp för är elektriker och rörmokare. Dragningen gör jag dock själv.

För att inte uppfinna hjulet en gång till, undrar jag om någon har/vet om en steg-för steg-lista?

Jag söker på nätet och hittar oftast "planlösning, kontakta kommunen för bygglov, ta in offerter... osv"

Det jag är ute efter är en lista på olika moment i planerandet, samt tips för att inte glömma något.

Hoppas nån förstår min fråga.

Tack!

Peter
 
Om du har tänkt ha stommen rest och tät i april måste du väl redan ha kommit rätt långt, dvs bygglov och startbesked klart och du har kontakt med entreprenörer?
 
Hej f91jsw
Jo, de som ska resa stommen har jag kontakt med. Bygglovet är klart.
Jag är ute efter en, typ, checklista. Lite förenklat ex:
Isolering -check
OSB -check
Gips -check
...
Strömförsörjning - check
Osv osv.
Förstår du mig?
Jag tänker att en totalentreprenör måste ju gå efter något slagsmål schema/kalkyl. En typ av sån är jag ute efter.

Tack för svar! 😃
 
Det ger sig nog rätt logiskt. Om det är ett hus med trästomme bygger man stomme, tak och gör huset tätt i ett svep. Det yttre isoleringslagret också. Sedan lämnar man insidan av väggarna öppna för dragning av el och vvs. När det är klart isolerar man det inre lagret och sätter upp skivorna. De mest logistikkritiska momenten är alltså när det är klart att börja dra el och vatten, samt när det är klart att slutföra snickeriarbetena. Om du ska samordna själv får du helt enkelt prata med de olika entreprenörerna och fråga hur mycket tid de räknar på varje moment.
 
Tack f91jsw,
har påbörjat ett digert Excel-jobb och tagit en första kontakt med rör och el.

Allt gott!

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.